|
کدخبر: 180467

صفر تا صد دریافت وام ودیعه مسکن

چند روزی می شود که نحوه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ به متقاضیان و مستاجران مشخص شده است. طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تسهیلات ودیعه مسکن امسال همانند سال گذشته بوده و هیچ تغییری نکرده است و نرخ سود این وام ۱۳ درصد و مدت بازپرداخت آن برای تهرانی‌ها ۵ ساله و برای سایر شهر‌ها ۳ ساله است.

راه و مسکن صفر تا صد دریافت وام ودیعه مسکن

چند روزی می شود که نحوه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ به متقاضیان و مستاجران مشخص شده است. طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تسهیلات ودیعه مسکن امسال همانند سال گذشته بوده و هیچ تغییری نکرده است و نرخ سود این وام ۱۳ درصد و مدت بازپرداخت آن برای تهرانی‌ها ۵ ساله و برای سایر شهر‌ها ۳ ساله است.

همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، طرح وام ودیعه مسکن سال گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته، به طوری که در ابتدا قرار بود این وام به مالکان و موجران پرداخت شود، اما با توجه به مشکلات ایجاد شده و نداشتن ضمانت کافی و قبول نکردن مالک برای ارائه کد رهگیری این طرح تغییراتی داشت، به طوری که پس از مدت زمان کوتاهی مقرر شد این تسهیلات به مستاجران پرداخت شود و این وام همانند سایر تسهیلات به مستاجران با معرفی اداره کل راه و شهرسازی پرداخت می شود.

همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده میزان اقساط تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی برای تهرانی‌ها یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان با بازپرداخت ۵ ساله، برای سایر کلان شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳ ساله و حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان و برای شهر‌های کوچک که ۲۵ میلیون تومان است میزان اقساط ۸۴۰ هزار تومان است.

همچنین به نظر می‌رسد با توجه به آنکه بسیاری از دریافت کنندگان تسهیلات در سال گذشته به دلیل آنکه بازپرداخت آن ۵ ساله بوده و تسهیلات آن‌ها تسویه نشده است امسال واجد دریافت این تسهیلات نیستند.

وام ودیعه مسکن با سرعت پرداخت می شود

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه وام ودیعه مسکنی که امسال به تصویب رسیده در مقایسه با سال گذشته افزایش خوبی داشه است، گفت: تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی برای اجاره مسکن در استان تهران در حقیقت بخشی از کمک اجاره برای مستاجران به شمار می‌رود که امیدواریم امسال با تمهیدات در نظر گرفته شده بتوانیم این بازار را به سمت رونق هدایت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته مدت زمانی که برای ثبت نام این تسهیلات در نظر گرفته شده بود بسیار کوتاه بود، افزود: امسال با تمهیداتی که در نظر گرفتیم مدت زمان ثبت نام را تا شهریور ماه تمدید کردیم و متقاضیان می‌توانند همانند سال گذشته با تعیین شعبه و بانک مورد نظر این تسهیلات را دریافت کنند.

او افزود: ادارات کل راه و شهرسازی با معرفی متقاضیان به بانک‌ها امیدواریم سرعت پرداخت وام به مستاجران که تا پایان آذرماه اعلام شده صورت گیرد چرا که در سال گذشته به دلیل کم بودن مدت زمان ثبت برخی از متقاضیان نتوانستند این تسهیلات رادریافت کنند.

ثبت نام۹۰۰ هزار متقاضی وام ودیعه مسکن در سال گذشته

محمود زاده با بیان اینکه در سال گذشته ۹۰۰ هزار متقاضی ثبت نام اولیه برای دریافت این تسهیلات را داشتند، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۳۳۵ هزار متقاضی اطلاعات و مدارک خود را در سایت بارگذاری کردند.

وی افزود: از این تعداد متقاضی که اطلاعات خود را در سایت بارگزاری کردند، تنها ۲۲۵ هزار متقاضی توانستند تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کنند که بسیاری از افرادی که در این بخش با مشکل مواجه شده بودند به دلیل محدود بودن زمان ثبت نام و همچنین عدم بارگذاری اطلاعات خود در سامانه که با مشکل مواجه شده بودند.

او یاد آور شد: امیدواریم امسال با تمهیداتی که در نظر گرفته ایم بخشی از مشکلات متقاضیان در سال گذشته را برطرف کنیم.

محمود زاده با بیان اینکه حداکثر نرخ تعیین شده برای اجاره متقاضیان ۲۵ درصد است، افزود: این حداکثر نرخ است که باید مالکان رعایت کنند و با توجه به آنکه مصوبه تعیین شده در این حوزه کاملا واضح است و حمایت‌های قانونی هم در این بخش برای آن در نظر گرفته شده بنابراین باید مالکان ومستاجران تمامی موارد قانونی در این بخش را رعایت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان بیان کرد: البته در این بخش استثنا هم وجود دارد به طوری که ممکن است مالک و مستاجر با توافقی که انجام می‌دهند مبلغ اجاره کمتر و یا بیشتری را برای خود در نظر بگیرند که این به توافق هر دو طرف مربوط می‌شود.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر