|
کدخبر: 178894

ثبت نام وام ودیعه مسکن بدون اعلام سایت!

در حالی ستاد ملی کرونا ثبت‌نام وام ودیعه مسکن را تا پایان شهریور ۱۴۰۰ مصوب کرده که وزارت راه و شهرسازی هنوز سایتی را برای این منظور معرفی نکرده است.

بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید شده و بانک ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر امسال تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

سقف مبلغ این تسهیلات برای کلانشهر تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تعیین شده که نسبت به وام ودیعه سال گذشته به ترتیب ۲۰، ۱۰ و ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در ادامه مصوبه ستاد ملی کرونا آمده است: « شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال ۱۴۰۰ به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود.»

حسن روحانی رئیس‌جمهور اول مرداد سال گذشته در جلسه هیئت دولت با اعلام خبر پرداخت وام ودیعه مسکن گفته بود: آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند و هم چنین برای خانواده‌هایی که تحت حمایت هستند در تهران برای اجاره‌ای که می‌کنند ۵۰ میلیون تومان می توانند از بانک پول بگیرند. این مبلغ در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان است.

وی بیان کرد: این وام با سود و بهره ۱۳ درصد به مستأجران پرداخت می‌شود.

یکی از مشکلات مستأجران در مصوبه ستاد ملی کرونا برای دریافت وام ودیعه مسائل مربوط به ضامن بود که به نظر می‌رسد با توجه به افزایش رقم این وام در سال ۱۴۰۰ اجاره‌نشین‌ها (به خصوص تهرانی‌ها) با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. در زمان حاضر دریافت وام‌های ۵۰ میلیون تومانی از بانک‌ها مستلزم داشتن دو ضامن است و مشخص نیست وام ۷۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن مستأجران تهرانی قرار است چگونه و با چه شرایطی پرداخت شود.

از سوی دیگر سود این وام که میزان قسط را تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌تواند به چالشی برای مستأجران تبدیل شود. بازپرداخت وام ودیعه مسکن به دو صورت است؛ یکی آن‌که وام مستقیم به مالک پرداخت می‌شود و مستأجر فقط کارمزد و سود آنرا پرداخت می‌کند. در این روش اجاره‌نشین برابر با مدت قرارداد که معمولا یکسال است سود مربوطه را بازپرداخت می‌کند.

 در روش دیگر بازپرداخت وام ودیعه ۳ ساله با سود ۱۲ درصدی است. در این شیوه وام مستقیم به مستأجر پرداخت می‌شود و میزان اقساط آن در شهر تهران، کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان، یک میلیون و ۳۲۸ هزار تومان و ۸۳۰ هزار تومان است.

سود وام ودیعه مسکن ۷۰ میلیونی ۱۳.۷ میلیون تومان، وام ۵۰ ملیون تومانی ۷.۸ میلیون تومان و ۴.۹ میلیون تومان است.

فارغ از چالش ضامن و میزان اقساط وام ودیعه مسکن، هنوز سایتی برای ثبت‌نام این وام از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی نشده است. سال گذشته متقاضیان می‌توانستند با مراجعه به سایت طرح ملی مسکن به نشانی tem.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. این احتمال وجود دارد امسال نیز فرآیند ثبت‌نام از طریق همین سایت انجام شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر