|
کدخبر: 176147

نوسازی ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این شهر

نوسازی سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری و روستایی شهرستان گچساران در هشت سال گذشته ؛سیمای این مناطق را زیباتر از هر زمان دیگر کرده است.

راه و مسکن نوسازی ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این شهر

داشتن سرپناه ایمن از مهمترین نیازهای انسان برای دستیابی به رفاه و آرامش و گریختن از خسارت های جانی و مالی هنگام بروز حوادث طبیعی مانند زلزله محسوب می شود .

احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان و مقاوم سازی خانه های روستایی از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید برای حمایت  از اقشار کم درآمد این شهرستان برای نوسازی واحدهای مسکونی آنان بوده است.

در حالی که دستیابی به مسکن مناسب برای شهروندان حاشیه شهر دوگنبدان و اقشارکم درآمد رویایی دست نایافتنی بود حمایت های همه جانبه دولت از تخفیف و کاهش هزینه های خدمات شهری تا تخریب رایگان در کنار تسهیلات بانکی ارزان قیمت و کمک های بلاعوض مسیر نوسازی واحدهای مسکونی مناطق حاشیه نشین و محله های پایین شهر دوگنبدان را هموار کرده است.

 خانه های رنگ و رو رفته و آسیب پذیر مقابل حوادت طبیعی در شهر دوگنبدان ؛هم اکنون رخت نوی نوسازی بر تن کرده اند و رهگذران از دیدن منازل نوساز و با مبلمان زیبای شهری لذت می برند.

یکی از ساکنان محله سادات شهر دوگنبدان می گوید: نوسازی منازل مسکونی بافت فرسوده به آرزویی برای ساکنان محله های پایین شهر دوگنبدان تبدیل شده بود اما اکنون ساکنان مناطق مسکونی بالای شهر با دیدن شکل و شمایل خانه های محله سادات و رادک شگفت زده می شوند.

پری احمدی می گوید به عنوان یک زن سرپرست خانواده بدون کمک دولت هرگز قادر به نوسازی خانه خود نبودم و اکنون با کمک دولت خانه ای ساخته ام که تمام ارزوهایم در ان محقق شده است.

طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان

عملیات اجرایی احیای بافت فرسوده دوگنبدان در زمینی به میزان ۱۶۴ هکتار در هشت محله مسکونی این شهر از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و این طرح وضعیت مسکن بیش از ۲۵هزار نفر معادل یک چهارم جمعیت این شهر را متحول کرده است.

این طرح که سال ۱۳۸۷ تصویب و چند سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود اما با پیگیری های انجام شده عملیات اجرایی آن در دولت یازدهم آغاز شد.

جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از حمایت های دولت برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان بوده است.

نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده

مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان گفت: یکهزار و۷۰۰ واحد مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان از سال ۱۳۹۶ تاکنون نوسازی شده است.

محمدمراد راغ پوراظهار داشت: برای نوسازی هر واحد مسکونی ۵۰۰ میلیون ریال وام بانکی ارزان قیمت و ۲۱۰میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است .

وی تصریح کرد: تسهیلات بانکی با سه سال دوره تنفس، پنج درصد کارمزد و ۱۲ سال دوره  بازپرداخت از مهمترین حمایت های دولت برای احیای بافت فرسوده این شهر است.

راغ پور اظهار داشت: سه هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان نوسازی خواهد شد که تاکنون عملیات اجرایی ۲ هزار واحد انجام و یا در دست اجراست.

وی ابراز کرد: تاکنون ۶۶درصد واحدها مسکونی بافت فرسوده دوگنبدان مقاوم سازی و نوسازی شده است.

راغ پور ادامه داد: بازسازی یکهزار واحدمسکونی  دیگر در بافت فرسوده دوگنبدان در دست اجراست.

راغ پور افزود: مالکان سه هزار و ۵۰۰ واحد مناطق بافت فرسوده این شهر برای استفاده از مزایای این طرح نام نویسی کرده اند و حمایت از شتاب بخشی این  پروژه  با پیگیری جذب منابع لازم اولویت این ستاد است.

مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی

اگرچه نوسازی خانه های روستایی از سال های پیش در گچساران آغاز شده بود اما  افزایش۵۰درصدی بازسازی گویای همت دولت برای حمایت از نوسازی مسکن روستایی این شهرستان است اقدامی که افزون بررفاه ساکنان باعث کاهش مهاجرت روستاها به شهر نیز شده است.

یکی از ساکنان روستای امامزاده جعفر گچساران که از شهر به زادگاه خود برگشته می گوید که پیش از نوسازی خانه خود برای اشتغال در باغ به روستا می آمد اما حالا با داشتن خانه ای زیبا عطای شهر را به لقایش بخشیده ام.

علی طالبی اضافه کرد:با سکونت در خانه روستایی بدون دغدغه هزینه های رفت وبرگشت به شهر با خیال آسوده در باغ کار می کنم.

افزایش بازسازی خانه های روستایی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: میزان مقاوم سازی واحدهای مسکونی در روستاهای این شهرستان در دولت تدبیر و امید ۵۰ درصد افزایش یافته است.

حمدالله عباسپور اضافه کرد: یکهزارو ۶۰۰ واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید در مناطق روستایی این شهرستان مقاوم سازی شد.

وی بیان کرد: این در حالی است که پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید حدود یکهزار و۴۰۰ واحد مسکونی روستایی در این شهرستان مقاوم سازی شده بود.

عباسپور افزود: هفت هزار واحد مسکونی روستایی در گچساران وجود دارد.

وی تصریح کرد: همچنین ۴۰۰ واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید از محل حوادث در این شهرستان تعمیر شد.

عباسپور ادامه داد: بیش از ۵۱ میلیارد تسهیلات با سود چهار درصد برای تعمیر این تعداد واحد مسکونی اختصاص یافت.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: همچنین ۲۰۰ واحد مسکونی از محل اعتبارات حوادث در هشت سال گذشته در این شهرستان بازسازی شد.

عباسپور ادامه داد: در این راستا برای بازسازی این واحدهای مسکونی روستایی ۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض و ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود چهار درصد در نظر گرفته شد.

چشم انداز مسکن در  آینده

طرح های مسکن محرومان در روستاها و اقدام ملی مسکن در شهر دوگنبدان نیز از دیگر  برنامه های جدید دولت تدبیر و امید برای بهبود وضعیت مسکن مردم شهرستان گچساران است که امید به خانه دار شدن خانوارهای کم درآمد را زنده کرده است.

مسکن محرومان

براساس تفاهمنامه احداث مسکن محرومان که بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بین بنیاد مسکن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منقعد شد نوسازی خانه های روستایی محرومان در دستور کار دولت قرار گرفت.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی محرومان در این شهرستان در سال گذشته پرداخت شد.

حمدالله عباسپور افزود: برای احداث ۳۰۰ واحد مسکونی محرومان در این شهرستان ۲۲۵ میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافت که ۷۵ میلیارد ریال آن بلا عوض است.

وی بیان کرد: این میزان تسهیلات برای طرح ساخت ۳۰۰ واحد مسکونی برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته گچساران در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۰۰ واحد آن ساخته شده است.

عباسپور اظهار داشت: برای هر واحد مسکونی ۲۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود پنج درصد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این طرح برای بازسازی خانه‌های روستایی که از دوام کمتری برخوردارند و صاحبان آنها با دریافت تسهیلات بانکی قادر به بازسازی منازل خود نیستند در نظر گرفته شده است.

عباسپور ادامه داد: هم اکنون این تعداد واحد مسکونی با پیشرفت ۸۰ درصد در مناطق مختلف شهرستان در دست اجراست و برای پرداخت تسهیلات احداث مسکن محرومان گچساران، بانک‌های عامل تجارت، سپه و مسکن در نظر گرفته شده‌اند.

طرح اقدام ملی مسکن

براساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی در آخرین خدمت دولت تدبیر و امید ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات برای دهک اول، دوم و سوم  با نرخ ۱۸درصد در طرح اقدام ملی مسکن نیز تصویب شده است.

در  سایت های طرح اقدام ملی مسکن فضای آموزشی، مذهبی، بهداشتی و تجاری پیش بینی شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون برای ۴۳۴متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان گچساران حساب بانکی افتتاح شده و بانک مسکن به عنوان بانک عامل، پرداخت تسهیلات این طرح را در دستور کار خود قرار داده است.

پژمان نیک اقبالی افزود:تا زمان حاضر واحد مسکونی برای ۵۲۸ نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در گچساران پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: این تعداد واحد مسکونی در ۲ فاز در مساحت ۶۸هزار متر مربع زمین احداث خواهد شد.

نیک اقبالی تاکید کرد:۲هزار و۱۵۹ نفر در طرح اقدام ملی مسکن در مناطق مختلف استان ثبت نام کرده اند.

نیک اقبالی عنوان کرد: طرح اقدام ملی مسکن در شهر دوگنبدان ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نیک اقبالی تاکید کرد: متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در گچساران تاکنون ۲۸۵میلیارد و ۴۴۸ میلیون ریال سهم آورده پرداخت کرده اند.

وی اضافه کرد: متقاضیان این طرح در گچساران باید ۶۸میلیارد و ۷۴۲ میلیون ریال دیگر سهم آورده پرداخت کنند.

متراژ هر واحد مسکونی در استان حدود ۷۵ تا ۱۰۰ متر مربع خواهد بود.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر