|
کدخبر: 170361

انتشار قیمت‌های مسکن حرکت درستی بود؟

معاون وزیر راه با اشاره به این‌که آمار وزارت راه از تحولات بازار مسکن برای کارشناسان خیلی مهم نبود، گفت:عدم انتشار این آمار برای کنترل بازار و قیمت‌ها نیست.

راه و مسکن  انتشار قیمت‌های مسکن حرکت درستی بود؟

محمود محمودزاده در گفت‌وگویی در رابطه با عدم انتشار گزارش تحولات بازار مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد:عدم انتشار این آمار برای کنترل بازار و قیمت‌ها نیست.

وی ادامه داد: «اگر واقعیت موضوع را بخواهیم بگوییم این‌که بالاخره انتشار قیمت‌های مسکن حرکت درست و صحیحی بود که می توانست به اطلاعات دقیق قیمتی در کل کشور کمک کند. اما در حقیقت احساس کردیم این اطلاعات برای کارشناسان و کسانی که دنبال آن (اطلاعات) هستند خیلی مهم نیست چون خیلی زمان‌بر است.»

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: آنالیز کل خرید و فروش‌های مسکن سراسر کشور، حداقل مراکز استان‌ها و جمع بندی آنها یک کار بسیار سنگین و زمانبر است و فکر می‌کردیم بتواند مورد استقبال استفاده بیشتری باشد.

محمودزاده اضافه کرد: ممکن است قیمت‌های مسکن مجدداً در سایت وزارت راه و شهرسازی بارگذاری شود.

وی در خصوص حواشی اعلام متوسط قیمت مسکن اهواز (آذرماه سال ۹۹)، یادآور شد: ممکن است در بازه زمانی یک ماهه خرید و فروش های ویژه ‌ای در بازار مسکن انجام شود که متوسط قیمت مسکن را افزایش یا کاهش دهد. عدم انتشار گزارش تحولات بازار مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی-طی ۶ ماه اخیر- ارتباطی با این موضوع ندارد.

وی بیان کرد: متوسط قیمت مسکن اعلام شده برای شهر اهواز یک واقعیتی بود که براساس معاملات دارای کد رهگیری اعلام شد. یک نظر شخصی نبود. گزارش وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن بر اساس همان اطلاعاتی است که مرکز آمار و بانک مرکزی برای انتشار گزارش های خود از آن استفاده می کنند نمی توانیم بگوییم که این اطلاعات وجود ندارد.

۲۲آذرماه سال گذشته محمودزاده با تشریح وضعیت بازار مسکن کشور، متوسط قیمت مسکن خوزستان (طی آبان‌ماه ۹۹) را حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده و گفته بود: دلیل این افزایش قیمت هجوم خارجی ها از ملیت های مختلف برای خرید مسکن در این استان  بوده است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازن در  واکنش به اعلام متوسط قیمت مسکن ۲۳ میلیون تومانی برای خوزستان (اهواز) گفته بود: اساسا آماری که معاون وزیر راه و شهرسازی درباره متوسط قیمت مسکن در خوزستان (اهواز) اعلام کرده با واقعیت های بازار مسکن این شهر همخوانی ندارد.

وی افزود: متوسط قیمت مسکن اهواز حدود ۱۰ میلیون تومان است، از تمام کارشناسان بازار مسکن هم اگر سوال بپرسید همین را می گویند.

وی تصریح کرد: حدود ۲۸ سال است که در شهر اهواز مشغول به ساخت و ساز مسکن هستم، ما نمی دانیم این آمارها از کجا می آید.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد: بدتر این است که سخنان نادرست و ناثواب درباره دلایل این متوسط قیمت مسکن -۲۳ میلیون تومان- را به رسانه ها اعلام کنیم. معنی ندارد بگوییم خارجی ها دلیل افزایش قیمت مسکن خوزستان هستند. مگر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این اجازه را به اشخاص خارجی می دهد که در ایران مسکن خریداری کنند. قانون اساسی به صراحت تاکید کرده کسی حق فروش یک متر زمین ومسکن را به اجنبی ندارد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر