|
کدخبر: 170332

مشکلات کارگران ، بزرگترین مانع تولید

شد مسکن در سال های اخیر باعث شده تا قدرت خرید مسکن کارگران به قدری کاهش یابد که خانه‌دار شدن به یک رویا تبدیل شود و دیگر پس انداز کردن برای خانه‌دار شدن کارگران به یک شوخی تبدیل شده است.

راه و مسکن مشکلات کارگران ،  بزرگترین مانع تولید

روز کارگر" سال ۱۴۰۰در حالی فرا رسید که مطالبات تلنبار شده جامعه کارگری از سالهای گذشته همچنان باقی است و امروز مشکلات کارگران خود به یکی از بزرگترین مانع تولید تبدیل شده است که باید رفع شود.

در سالی که با عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده است، یکی از موانع در مسیر تولید مشکلات کارگران است. کارگرانی که هزینه زندگی شان از حقوقشان بیشتر است, انگیزه ای برای رونق در تولید ندارند و بیشترین فکر و ذکر آنها " غم نان" است. تا حدی که این روزها که صدای قرنطینه برای کنترل ویروس کرونا به گوش می رسد, این کارگران هستند که برای چرخاندن چرخ تولید و ترس از بیکاری, با شرایط سخت بین " دغدغه نان" و "سلامت جان" در نبرد هستند.

بدون شک اگر قرار باشد, برای رسیدن به رونق تولید موانع از مسیر آن برداشته شود, یکی از موانع، مشکلات کارگران است, چرا که شاهرگ نظام اقتصادی و تولید کارگران هستند.

یکی از مشکلات کارگران بحث مسکن است.  رشد قیمت مسکن در سال های اخیر باعث شده تا قدرت خرید مسکن به قدری کاهش یابد که خانه‌دار شدن به یک رویا تبدیل شود، به نظر می رسد این روند مدت زمان انتظار را آن قدر افزایش داده که پس انداز برای خانه‌دار شدن کارگران به یک شوخی تبدیل کرده است.

از آنجایی که کارگران بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه های مسکن می کنند معمولاً زمان انتظار برای خرید مسکن برایشان طولانی است. آن دسته از کارگرانی هم که مستأجر هستند با مشکلات متعددی روبرو هستند.

توصیه های مقام معظم رهبری می تواند فصل الخطابی درحل مشکلات و مسائل کارگران باشد, بارها رهبری در سخنان خود به جایگاه کار و کارگر اشاره کرده اند.

مقام معظم رهبری در آخرین سخنرانی خود در ۱۲اردیبهشت ماه ۱۴۰۰جایگاه کار و کارگر اشاره کردند و بخش دیگری از سخنان‌شان به مناسبت روز کارگر را، به موضوع شأن و جایگاه کارگر و لزوم حمایت همه‌جانبه از این قشر زحمتکش و تأثیرگذار و همچنین نقش کارگران در پیشرفت اقتصادی و استقلال کشور اختصاص دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جایگاه والای کارگر در اسلام و بوسه پیامبر بر دستان کارگر اشاره کردند و گفتند: در یک اقتصاد مستقل و تولیدمحور، کارگر ستون اصلی است و این نقش تأثیرگذار کارگران باید با کمک دستگاههای تبلیغاتی و رسانه‌ها به فرهنگ‌عمومی تبدیل شود.

ایشان افزودند: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بدخواهان و بیگانگان تلاش کردند تا جامعه کارگری را در مقابل نظام قرار دهند اما کارگران جانانه در کنار نظام ایستادند که نمونه بارز آن دوران دفاع مقدس است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شعار سال و موضوع پشتیبانی از تولید، خاطر نشان کردند: یکی از انواع پشتیبانی از تولید، حمایت از کارگران است زیرا کارگر فعال و با نشاط، ثروت ملی ایجاد می کند که در نهایت زمینه‌ساز آبرو، اقتدار و استقلال کشور خواهد بود.

 آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه حمایت از کارگر فقط افزایش پایه حقوقی متناسب با افزایش تورم نیست، افزودند: ارتقای سطح مهارت آموزی و تخصص کارگران، توجه به بیمه و بهداشت و درمان آنان، امنیت شغلی، برنامه‌ریزی برای مسکن کارگران و ایجاد روابط عادلانه میان کارگر، کارآفرین و دولت ابعاد دیگر موضوع حمایت از کارگر است.

رهبر انقلاب فرمودند: مسئله مهم دیگر مسکن کارگر است که بخش مهم درآمد آن صرف اجاره بها می‌شود که برای مسکن آن‌ها باید فکر اساسی کرد. من شنیده‌ام که مجلس این را در بودجه گنجانده که اگر اینطور است و محقق شود کمک بزرگی است. یک حمایت دیگر ایجاد روابط منطقی و عادلانه بین کارگر و کارفرما و دولت است که این از وظایف وزارت کار است.

ایشان برنامه ریزی صحیح برای ایجاد اشتغال و پیگیری دقیق و منضبط آن و همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال را کمک بزرگ به پیشرفت اقتصادی کشور خواندند و گفتند: ایجاد اشتغال علاوه بر برکات اقتصادی، برکات اجتماعی و سیاسی هم دارد زیرا در جامعه بویژه در نسل جوان، زمینه‌ساز نشاط و تحرک و سرزندگی و مانع از شکل‌گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و حتی امنیتی است.

ایشان با اشاره به ابعاد چند جانبه ایجاد اشتغال در جامعه، یکی از برنامه‌های مهم و مورد انتظار از دولت‌ها را برنامه ایجاد اشتغال دانستند و با بیانی هشدارآمیز خاطرنشان کردند: افرادی که به علت منافع شخصی خود و برای استفاده از زمین و ارزش افزوده آن، کارخانه ها را به تعطیلی می‌کشانند، بدانند که مرتکب کار باطل و حرام شده اند و این کار، خیانت به مردم و کارگران و استقلال و اقتصاد کشورو ضربه به تولید ملی است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر