|
کدخبر: 80674

امیدی به خانه‌دار شدن کارگران نیست!

نماینده کارگران در شورای‌عالی کاردرباره تأمین مسکن کارگران گفت: امروز هزینه مسکن و اجاره بها در شهرهای بزرگ و کوچک افزایش پیدا کرده و بیشتر دریافتی کارگران بابت اجاره بهای خانه می‌رود. امیدی به تفاهمنامه دولت برای مسکن کارگران نداریم.

گسترش‌نیوز: ناصر چمنی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، درباره تفاهمنامه مسکن ارزان کارگران گفت: تفاهمنامه‌ای که وزارت کار با وزارت مسکن منعقد کرد در دید عمومی، شاید تفاهمنامه خوبی باشد اما اینکه کارگران مشمول را چه کسی معرفی می‌کند بحث بعدی است، به نظر می‌رسد وزارتخانه از استعلام هایی که انجام می‌دهد کارگران را معرفی می‌کند.

چمنی درباره پیشنهادات گروه کارگری در شورای‌عالی کار افزود: در جلسه شورای‌عالی کار پیشنهادات مختلفی مطرح شد. یکی از پیشنهادات ساماندهی واحدهای مسکن مهر بود، وزارت کار می‌تواند با اطلاعات درباره خانه‌های تکمیل شده، کارگران را از این طریق صاحبخانه کند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه یکی دیگر از پیشنهادات مربوط به بحث اجاره به شرط تملیک بود و معتقدیم می‌توان این شیوه را عملی و از طریق آن جامعه کارگری را خانه‌دار کرد گفت: امروز هزینه مسکن و اجاره بها در شهرهای بزرگ و کوچک افزایش پیدا کرده و بیشتر دریافتی کارگران بابت اجاره بهای خانه می‌رود.امیدی به تفاهمنامه دولت برای مسکن کارگران نداریم.

چمنی در خصوص جلسه اخیر کمیته دستمزد اظهار کرد: در اواخر هفته گذشته جلسه‌ای با اعضا کمیته دستمزد داشتیم که در این جلسه در خصوص تخصیص مسکن به جامعه کارگری بحث شد و لوایح این آیین نامه برای ثبت نهایی به هیات دولت ارسال شد. در دهه ۷۰ در ماده ۱۴۹قوانین کار ابلاغ شد که کار فرمایان می‌بایستی برای کارگران خود مسکن تهیه کنند و همچنین دولت نیز مکلف است از قشر کارگر در این زمینه حمایت می‌کرد، اما متاسفانه این آیین نامه دچار مشکل و نقص‌هایی بود.

نماینده کارگران در شورا عالی کار بیان کرد: آیین نامه‌ای که در دهه ۷۰ تصویب شده بود محدوده مشارکت و اختیارات دولت و کارفرمایان برای تهیه مسکن برای کارگران به طور کامل مشخص نشده بود و شبهه‌هایی در این زمینه‌ها وجود داشت.در جلسه‌ای که در اواخر هفته گذشته تشکیل شد، سعی داشتیم که با ایجاد یک آیین نامه جدید، تمام نقوص آیین نامه پیشین را تصحیح کنیم و کارگران به مسکن که یکی از حقوق اصلی آنها است برسند. این آیین نامه به جلسات هیات دولت ارسال و ابلاغ شد تا پس از موافقت کابینه دولت، ثبت و در مرحله اجرایی قرار گیرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر