|
کدخبر: 164376

گرانی های جدید در راه است

نزدیک به ۲۰ روز از شروع سال ۱۴۰۰ گذشته اما وضعیت بازار و قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد همچنان نوسان قیمتی در انواع کالاها وجود داشته و خبری از مدیریت و ثبات قیمت‌ها نیست.

اقتصاد گرانی های جدید در راه است

مسئولان دولت از همان روزهای نخست شروع سال اعلام کردند قراری بر افزایش قیمت کالاهای اساسی آن هم در ۳ ماه پایانی فعالیت دولت ندارند اما جالب اینجاست مسئولان بعد از این اظهارنظرها در جلساتی مجزا فاز جدید افزایش قیمت‌ها را کلید زده‌اند و هر روز هم خبر جدیدی از تغییر قیمت برخی کالاها به گوش می‌رسد.

در حال حاضر برخی کارخانجات در صدد افزایش قیمت محصولات خود هستند و دولتی ها هم سیاست روشنی برای مدیریت هزینه های تولید و قیمت ها ارائه نمی کنند. تولیدکننده ها امروز مدعی اند در سال جدید هزینه ها افزایش قابل توجهی یافته و ناچارند برای جلوگیری از ضرر و زیان تغییرات قیمتی را اعمال کنند.

از طرف دیگر دولت مدام با برگزاری جلساتی از اجرای سیاست گذاری و برنامه های مناسب برای کمک به واحدهای تولیدی صحبت می کند اما در عمل این سخنان عملیاتی نشده و در حد شعار باقی مانده است. این در حالی است که با تشدید شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای تولیدی با ضرر ، تعدیل نیرو و حتی تعطیلی روبه رو شده اند و خبری از کمک به آنها نیست. 

در سال جاری هم شیوع بیماری کرونا فعالیت را برای واحدهای تولیدی سخت تر کرده است و به نظر می رسد دولت باید به جای شعار در عمل فکری به حال تولیدکننده هاکند.

در شرایط فعلی برخی واحدهای تولیدی انبارگردانی را بهانه کرده و رغبتی به فروش ندارند تعدادی دیگر هم می گویند منتظرند لیست جدید قیمت ها از سوی کارخانه اعلام شود تا اقدام به فروش محصولات کنند. این موضوع در بخش بازار لوازم خانگی که با رکود معاملات روبه رو است به شدت در حال انجام است و فروشندگتن ترجیح می دهند اگر می خواهند فروشی داشته باشند لااقل با قیمت بالاتری بفروشند تا کسادی بازار را جبران کنند.

جالب اینجاست واحدهای نظارتی هم علی رغم تمام شعارها در برخورد با گرانی و عدم فروش کالا شاهد این گونه تخلفات هستند اما گویا توانایی برخورد با گران فروشی را نداشته و به نوعی نظاره گر فاز جدید افزایش قیمت ها در بازار هستند.

تعامل دولت و مجلس در جلوگیری از گرانی‌ها به بن بست خورد!

امروز تغییرات قیمت انواع کالاها در حالی انجام می‌شود که امیرآبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه پیش از این دولت مدعی بود اگر ارز ترجیحی حذف شود کالاهای اساسی گران خواهد شد، گفته است: مجلس در تعامل با دولت تصمیم گرفت فعلا این ارز حذف نشود اما در مقابل دولت هم باید به حرف خود یعنی اینکه کالاهای اساسی در ۱۴۰۰ گران نمی‌شود پایبند باشد و مجلس قطعا این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه این ارز تاکنون نتوانسته به هدف اصلی خود یعنی جلوگیری از گرانی سفره مردم نرسیده است و باعث بروز مفاسدی شده است تصریح کرد: با این حال مجلس تصمیم گرفت در راستای تعامل با دولت، فعلا ارز ترجیحی را حذف نکند اما در عوض مطابق تاکید و ادعای دولت، کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن نباید از قیمت مصوب متناسب با نرخ ارز ترجیحی تجاوز کند.

علاوه بر این وزارت صنعت و سازمان حمایت هم مدام از سیاست‌گذاری‌ها برای مدیریت بازار صحبت می‌کنند اما گویا این سخن‌ها بیشتر بر روی کاغذ بوده و خبری از ساماندهی اوضاع نیست.

بهم ریختگی قیمت‌ها در انواع کالاهای اساسی و مصرفی مردم در حالی تشدید شده که با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان تأمین کالا برای مردم امری ضروری است و نمیتوان با شعار و جلسات به نتیجه مناسبی دست پیدا کرد.

 

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    من هشدار میدهم مردم ۴۰ سال پای این انقلاب ایستادند دیگر مردم کشش ندارند این دولت بی تدبیری مملکت را نابود کرد بیش از ۶۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا چه دوره احمقایی تو ایران شده

    • مسعود ارسالی در

      احمق ما هستیم که داریم ظلم میبینم کاری ن میکنیم اونا که داراند خر خودشون می رانند عزیز من.

  • رصا ارسالی در

    هروقت مسئولین ازعدم افزایش قیمت صحبت میکنند یعنی افزایش قیمت در راه است توروخدا بزارید بازار خودش روال طبیعی خودراطی کند شما قیمتها رادستکاری نکنید تامردم نفس راحتی بکشند مردم دیگه خسته شدن بس است

  • سهند ارسالی در

    اشراف و سرمایه دار ایرانی که به هیچ اصولی پایبند نیستن خوب میدانند چطور ملت را بخاک سیاه بنشانند خصوصا ملت مثل گله گوسفند بیچوپان میمونه......

  • ناشناس ارسالی در

    خدا ازهمه کسانی که این رنج را به مردم تحمیل کردن نگذرد الهی به بیماری مهلکی گرفتار شوند که درمان نداشته باشد. الهی امین

    • بی نام ارسالی در

      اینقدر حرف بزنید نفرین کنید ببینیم به کج ا میرسید اگه نفرین اثری داشت دودمانشون ت ا حالا به باد رفته بود.

  • علی اصغر از تهران ارسالی در

    متاسفانه حاکمان ایران صلابت یک حاکم را ن دارند حتی بقال سر کوچه هم حکمشان را نمی خواند تعزیرات صمت اتحادیه صنفی کسبه اینا چه کار میکنند اگر بلند نیستید بروید خان ه بخوابید مملکت بدهید به پیمانکار والله بهتر اداره میکند

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت خدا بر روحانی و کلیه اعضا دولتش و ه مه طرفدارانش

    • ناشناس ارسالی در

      و ایضا خودت که از اونا احمق تری که فکرت چقدر کوتاهه.

  • ناشناس ارسالی در

    یک کلمه شکم سیر خبراز گرسنه ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    نامیدم چه کنم فقط خودکشی

    • بی نام ارسالی در

      اونم جیگر میخواد داری بسم ا... عزیز من ا ین که نشد حرف باید خودکشی کن اینها خوشحا لتر کاری کن اونها خودشون بکشند شما چه تق صیر داری.

  • ناشناس ارسالی در

    وای دوباره گرونی، دیکه خسته شدیم........ ..

  • ناشناس ارسالی در

    يعني بطور خلاصه از اين ملت ... وجود ندارد هنوز صف مرغ مي ايستند !

  • محمد ارسالی در

    اگرکمی وضعیت مردم رادرک میکردیدوانسانیت داشتیدهرگزبه خودتون اجازه نمیدادیدکه باز ندگی مردم اینجوری کنیددراکثرخانواده هابح ث ودعواوناارمی بوجودامده که تمامش ناشی ا زسیاست های مشتی بیسواده وشایدسوادهم دارن دوازان برای سرکیسه کردن مردم استفاده میک نندفقط خدابه دادبرسه

  • ناشناس ارسالی در

    فقربه کفر می انجامد رسول اکرم (ص) ...... ...............
    کادالفقر ان یکون ک فرا

  • ناشناس ارسالی در

    هر روز می رویم خرید قیمتها گرونتر شده د یگه قدرت خرید ضروری ترین کالاه ها و اجنا س مورد نیاز زندگیمان نداریم بخریم در حال ی که یک عده که دستشان در جیب مردم هست در حال چپاول و نهایت سو استفاد از شرایط موجود در بهترین شرایط زندگی می کنند

  • ناشناس ارسالی در

    خلایق هرچه لایق. ۴۲_۳ قبل باید فکر این ر وزا رو میکردید

  • ناشناس ارسالی در

    سلام مسوولان میخورند ما مقاومت می کنیم!

  • ناشناس ارسالی در

    دیروز پنیر خریدم ۲۷ هزار تومان

  • حسن زاده ارسالی در

    پول و سرمایه مردم را در بورس نابود کردید و گرانی شدید از جیب سهامداران مال باخته ؛ بهتر ه اگر می خواین حقوق های نجومی تو ن را ادامه بدین فکری کنید که اعتماد مردم به شما به صفر نزدیک شده و خشم مردم بی د اد می کند

  • بیژن میری ارسالی در

    بخدا دیگر نفسی برای مردم نماده دیگر جز خ ودکشی راهی ندارن ای مسولین بخود بیاید که دیگر آخر راه است مردم دارن از فشار خرج یکی یکی میفتند بداد مردم برسید بخدا مردم بیچاره دارن منفجر میشن

ارسال نظر