|
کدخبر: 163352

راهکاری برای تعادل رساندن قیمت مسکن

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی گفت: گرفتن مالیات از خانه‌های خالی به منزله تعادل رساندن بازار مسکن نیست بلکه می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن باشد.

راه و مسکن راهکاری برای تعادل رساندن قیمت مسکن

مجتبی یوسفی در مورد مالیات بر خانه‌های خالی گفت: گرفتن مالیات از خانه‌های خالی به منزله تعادل رساندن بازار مسکن نیست بلکه می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن باشد. بازار مسکن به عنوان یکی از پیشخوان‌های سرمایه است که در اقتصاد کشور تاثیر دارد. دریافت مالیات بر ساخت و حمایت از سازندگان مسکن، تاثیر مستقیمی بر قیمت مسکن می‌گذارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بخواهیم بازار مسکن را به تعادل برسانیم، بی‌شک با دریافت مالیات ممکن نیست. اما تا حدود بسیاری می‌تواند کمک کند تا این بازار به تعادل برسد. دلالان در بازار مسکن با خارج کردن مسکن از کالای مصرفی به عنوان کالای سرمایه‌ای توانستند بازار افسار گسیخته مسکن را به دست بگیرند تا شاهد رشد چندین برابری بازار مسکن باشیم.

وی ادامه داد: عملکرد وزرای ناکارآمد که در دوره فعالیت خود اعتقادی به ساخت مسکن نداشتند و حتی طرح‌هایی که در خصوص تعادل بازار مسکن ارائه شده بود را به تعطیلی کشاندند، یکی از عوامل نابسامانی و رشد ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در یکسال گذشته بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۲ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که در این سرشماری باید آمار شهرهای جدید را جدا کنیم چرا که شهرهای تازه ساخته شده قابلیت سکونت را ندارند. در حال حاضر هم نمی‌توان این ماجرا را کتمان کرد که تعداد خانه‌های خالی که توسط سودجویان برای سفته بازی نگهداری می‌شوند، کم نیستند و عاملی برای نابسامانی بازار کذایی مسکن شده‌اند. بر همین اساس مالیات بر این خانه‌ها تا حدودی بازار مسکن را به تعادل می‌رساند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: بخشی از زنجیره به تعادل رساندن بازار مسکن موضوع مالیات بر خانه‌های خالی است. از دیگر اقداماتی که می‌توانستیم برای به تعادل رساندن حوزه مسکن انجام دهیم، اختصاص ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بر حوزه مسکن بوده است که ۲۹ درصد از تسهیلات پرداختی سال ۱۴۰۰ است، این اقدام نشان از ظرفیت بالا در خصوص حوزه مسکن بوده که تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است که امیدواریم با این اقدامات بازار مسکن به تعادل برسد.

یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: بخشی از حمایت‌ها در حوزه مسکن باز می‌گردد به سازمان‌ها و نهادهایی که نقش حمایت‌گری را دارند، اما همین سازمان‌ها و نهادها برخی از مواقع نقش سوداگری و مبنای تعیین قیمت بازار مسکن شده‌اند. به فرض مثال بخشی از بانک‌ها به جای اینکه به کمک بازار مسکن بیایند تا به تعادل برسانند، خود مبنای تعیین قیمت شده‌اند. یعنی با افزایش قیمت نه تنها کمکی نکردند بلکه بازار مسکن را به سمت دلال بازی سوق داده و بازار آشفته مسکن را آشفته‌تر کرده اند. بر همین اساس هر خانه خالی با مالکیت حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیات خواهد شد.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها