|
کدخبر: 158224

توقف جهش قیمت مسکن

بازار مسکن در فصل پاییز و زمستان سال ۹۹، نسبت به فصل بهار و تابستان، روزهای آرام‌تری را سپری کرد.

راه و مسکن توقف جهش قیمت مسکن

در ماه‌های ابتدایی این سال، میزان تقاضا برای مسکن بیشتر از میزان عرضه بود که در نتیجه آن، روز به روز به نرخ مسکن افزوده شد. اما خروج سرمایه‌گذاران از بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال، مانعی بر سر راه رشد نرخ مسکن در روزهای پایانی سال بود.

تمایل تقاضا به سمت املاک نوساز در سال ۹۹ که رفته رفته تقاضا برای مسکن با کاهش مواجه شد، تقاضا برای خرید املاک نوساز با رشد خوبی روبه‌رو بود. به این ترتیب تقاضا برای خرید آپارتمان‌هایی با عمر بنای کمتر یا حتی نوساز افزایش پیدا کرده است.

به طوری که شاهد افزایش ثبت آگهی‌های مربوط به فروش خانه‌های نوساز در سایت‌های ثبت آگهی از قبیل شابش، دو نبش، کیلید و دیوار هستیم. سایت‌هایی مانند سایت دیوار که امکان مشاهده نرخ آپارتمان در تهران در آنها برای کاربران میسر شده و افرادی که به دنبال مسکنی با عمر بنای کمتر هستند، در این سایت به دنبال خانه مورد نظرشان می‌گردند.

توقف جهش نرخ مسکن

در فصل سرد سال ۹۹ جهش نرخ مسکن، ‌به دلیل کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و ریزش بازارهای اقتصادی، متوقف شد. به طوری‌که میانگین تورم ماهانه مسکن که در هفت ماه ابتدایی سال ۸ درصد بود، به کمتر از ۲ درصد در فصل زمستان سال ۹۹ رسید و به این ترتیب رشد نرخ مسکن بعد از مدت‌ها منفی شد.

ارائه تخفیف‌های قابل توجه برای خانه‌های نوساز

از آنجایی که بیشتر مالکان خانه‌‌های نوساز از جنس سرمایه‌گذاران ساختمانی هستند؛ به دو دلیل اصلی اقدام به ارائه تخفیف‌های قابل توجه کرده‌اند. از جمله این دلایل: جذب سریع نقدینگی و سرمایه‌گذاری جدید در شرایط رکود حاکم بر بازار مسکن است.

در نتیجه مالکان خانه‌های نوساز اقدام به ارائه تخفیف‌های قابل توجه و نرم در برابر قیمت‌های پیشنهادی می‌کنند. سال ۹۹ ورود به دوره پساجهش مسکن است. در این سال برخلاف ابتدای سال ۹۷ که با جهش نرخ مسکن مواجه بودیم، شاهد ریزش نرخ مسکن هستیم که در نتیجه آن تقاضا برای مسکن کاهش پیدا کرده است. در این شرایط خریداران، خرید خود را به تعویق انداخته‌ و در جست‌وجوی کف جدید قیمتی، هستند.

شرایط اجاره‌نشینان در سال ۹۹

آمارها نشان می‌دهد سال ۹۹، بدترین سال برای مستاجران از لحاظ افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن بوده است. در دو فصل ابتدایی این سال، اجاره بهای مسکن در تهران نسبت به فصل‌های مشابه سال‌ گذشته به ترتیب ۳۸ درصد و ۴۷ درصد افزایش داشته است.

قانون تصویب شده ستاد ملی کرونا به نفع مستاجران

طبق قانون مصوب ستاد ملی کرونا، مستاجران شهر تهران نسبت به سال ۹۸، حداکثر باید ۲۵ درصد افزایش اجاره‌بها را تجربه کنند. این رقم در کلان‌ شهرهای دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در شهرهای کوچک حداکثر ۱۵ درصد تصویب شده است. همه مشاوران املاک کشور نیز موظف هستند تا این قانون را رعایت کنند. قانونی که به نفع مستاجران است. آنها می‌توانند با خیالی آسوده به سایت‌های ثبت آگهی مانند سایت دیوار مراجعه کرده و در بخش اجاره تهران خانه مورد نظرشان را انتخاب کنند. با این کار آنان از بابت افزایش بیش از حد نرخ اجاره‌بها نگرانی نخواهند داشت.

منبع: نبض بازار

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها