|
کدخبر: 158037

رونق بازار مسکن دو رقمی شد

مناطق ۹، ۵ و ۱۰، سه منطقه‌ای در تهران هستند که در بهمن ماه ۱۳۹۹ بیشترین افزایش معاملات واحد مسکونی را نسبت به ماه پیش از آن تجربه کردند. مناطق ۱۶، ۲۱ و ۲۲ نیز جز مناطق کم مشتری در میانه زمستان بوده اند

 آمارهای ارائه شده از میزان خرید و فروش ملک در بهمن ماه امسال نشان می‌دهد، تعداد معاملات آپارتمان‌ های مسکونی شهر تهران به ۳ هزار و ۹۱۷ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل۷۰.۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۸ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رشد آرام معاملات مسکن

کاهش چشمگیر معاملات مسکن از آبان ماه آغاز شد در این ماه بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی میزان خرید و فروش ملک افت ۴۸.۴ درصدی داشت.این روند در آذرماه نیز ادامه پیدا کرد و اگر در آبان ماه تنها ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خرید و فروش شده بود در آخرین ماه پاییز تنها ۲ هزار ۵۵۵ معامله مسکن ثبت شد اما این روند در دی ماه ادامه پیدا نکرد و بازار زمستانی مسکن کمی گرم شد.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۵۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل۳۷.۶ درصد افزایش داشت، روند رشد معاملات در دومین ماه زمستان هم ادامه پیدا کرد و رشد ۱۱.۴ درصدی داشت اما همچنان میزان معاملات به ماه سقوط معاملات مسکن ( آبان) نزدیک نشده است.

کدام مناطق مشتری شان بدون تغییر ماند

در بهمن ماه ترکیب مناطقی که رشد معامله را تجربه کردند، تغییر کرد. در حالی که ماه گذشته رکورد دار رشد معامله منطقه ۲۱ با ۷۰ معامله ثبت شده بود در بهمن ماه منطقه ۹ با رشد ۳۸.۸۹ درصدی و با ثبت ۱۰۰ قرار داد مسکن در این جایگاه قرار گرفت.

منطقه ۵، منطقه پر مشتری این سال‌ها هم در جایگاه دوم معاملات با ثبت ۳۲.۷۵ درصد رشد و ۵۲۷ معامله قرار گرفت. همچنین منطقه ۱۰ با ۳۳۹ قرارداد ثبت شده و با رشد ۳۰.۳۸ درصدی در رتبه سوم قرار گرفت.

 در بهمن ماه تعداد معاملات منطقه یک، مشابه ماه گذشته خود بود و ۱۸۷ معامله به ثبت رسید. منطقه ۱۲ نیز همانند منطقه یک تعداد معاملات مسکن‌اش بدون تغییر نسبت به دی ماه بود.

براساس گزارش بانک مرکزی مناطق ۵، ۱۰ ۱۸ و ۱۵ در کنار مناطق، ۹، ۱۹، ۱۴ و ۷ ده منطقه‌ای بودند که بیشترین رشد معامله را تجربه کردند و بیش از میانگین رشد معاملات بهمن ماه، رونق را تجربه کردند. بررسی پراکندگی مناطقی که رشد معاملات داشتند نشان می‌دهد مناطق شمالی، جنوبی، مرکزی و شرقی تهران همه سهمی از افزایش معاملات مسکن داشته‌اند.

این مناطق باز هم بی‌مشتری ماندند

درحالی که به نظرمی رسد خریداران مصمم باعث رشد معاملات مسکن شده‌اند، برخی از مناطق همچنان با ریزش معامله مواجه هستند. منطقه ۱۶ با ثبت ۶۰ معامله مسکن و با ریزش ۲۵.۹۳ درصدی بیشتر کاهش مشتری را تجربه کرده است.

منطقه ۲۱ با رشد منفی ۱۵.۷۱ و ثبت ۵۹ معامله در رتبه دوم و منطقه ۲۲ با کاهش ۵.۲۶ درصدی و ثبت ۵۷ معامله در رتبه سوم ریزش معاملات قرار گرفته‌اند علاوه بر این دو منطقه ۵ منطقه دیگر نیز شاهد افت معاملات بود.مناطق ۱۶، ۳، ۱۱، ۱۳ و ۶ در بهمن ماه ریزش معامله داشته‌اند.

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن سال ۹۹ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، نشان می‌دهد توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن ماه سال ۹۹ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ سهم۱۳.۵ درصد ازکل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین منطقه ۱۰ با سهم ۸.۷ درصد ومنطقه ۴ با سهم ۸.۱ درصدی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند در مجموع ۷۹.۹ درصد از معاملات بهمن ماه در ۱۰ منطقه بوده است.

 مناطق گرم بازار مسکن در نخستین ماه زمستان پایتخت

توزیع این مناطق نیز جالب است جالب منطقه ۵ که در منتهی الیه غرب تهران قرار دارد در کنار منطقه چهار که در شرق تهران دو منطقه از مناطق پر معامله هستند مناطق منطقه دو که در شمال شهر است به همراه منطقه ۱۴ و ۱۵ که در قسمت جنوب شرقی پایتخت قرار دارند در فهرست پر معامله‌ها هستند اما علاوه بر این مناطق، منطقه‌های ۱۰، ۷، ۸ و ۱۱ نیز در بین پر فروش‌ها هستند. ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۹.۱ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

بازار مسکن از دوربین ۱۱ ماهه

بانک مرکزی در کنار بررسی ماهانه و سالانه روند ۱۱ ماه بازار مسکن را نیز رصد می‌کند. در بازه زمانی ۱۱ ماه امسال در مقایسه با سال قبل تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۷۸ هزار و ۳۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۲۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۸.۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در بهمن‌ماه سال ۹۹ نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع اختصاص دارد سهم این واحدها ۱۵ درصد است واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع سهم ۱۴.۶ درصدی و واحدهای ۷۰ تا ۸۰ متری سهم ۱۱.۷ درصدی داشتند در مجموع در این واحدهای مسکونی با سطح زیر بنای کمتر از ۸۰ متر بیش از ۵۷ درصد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • رامین ارسالی در

    بانک مرکزی باعث افزایش مسکن می شود جون مسولان ان دزد وکثیف اختلاس گرهستند پول ان خورده خانواده شان نشود که در راس ان همتی است می شور در باره مسکن خرف نزنید

  • ناشناس ارسالی در

    درکشورهای حاشیه خلیج فارس حتی به مهاجرین که اقامت میگیرندمسکن مناسب واگذارمیکنند ولی یک حقوق بگیراینجااگرسالهاپس اندازهم داشته باشدوتمام داراییهایش رابفروشدتوانا یی خرید۲ اتاق رانداردچون تحریم ودلاروارز کاری کرده که اغنیاروزبه روزمرفه تروبازنش سته محتاج تروفقیرترمی شود

ارسال نظر