|
کدخبر: 156351

خانه سال بعد ارزان می شود؟

وضعیت قیمتی مسکن در سال آینده یکی از موضوعاتی است که متقاضیان خرید برای سال آینده در جستجوی پاسخ به آن هستند. داده های میدانی از صف بندی جدید در بازار خبر می دهد.

تحولات بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ به عقیده بسیاری از کارشناسان نه تنها به مثابه تحولات سال های اخیر بازار مسکن در کشور نیست بلکه بسیاری این روند را کاهشی پیش بینی می کنند.

در سال های اخیر افزایش شدید در بازار مسکن بسیاری از خریداران بالقوه را از این بازار خارج کرد. جهش قیمت ها که از سال ۱۳۹۷ آغاز شد در ماه های پایانی امسال پس از مدت ها فروکش کرد به این ترتیب که رشد ماهانه قیمت مسکن طی سه ماه گذشته بر اساس گزارشات رسمی مراجع رسمی آماری بسیار پایین و حتی در آبان ماه کاهشی بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در آذرماه پس از مدت ها تورم منفی را تجربه کرد و کاهش ۱.۱ درصدی را به ثبت رساند.با این حال، توقف رشد قیمتی در ماه های گذشته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نشان دهنده پایان دوره جهشی قیمت مسکن خواهد بود.

صاحب نظران بازار مسکن معتقدند روند با ثبات این بازار در سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و در صورت افزایش عرضه حتی می توان کاهش قیمت ها را پیش بینی کرد.با این وجود هنوز هم در میان فایل های پیشنهادی فروش مسکن ، برخی فروشندگان همچنان پیشنهاداتی بیش از نرخ میانگین منطقه می دهند . در کنار این نوع فروشندگان ،فایل هایی که کم تر از نرخ میانگین پیشنهاد شده اند نیز زیاد به چشم می خورد . درباره راز این تضاد مجید صالحی یکی از مشاوران املاک قدیمی به اقتصادنیوز می گوید :‌ هر فروشنده ای بر اساس تحلیل خودش از شرایط سیاسی کشورو تاثیری که بر بازار خواهد گذاشت املاک خود را قیمت گذاری می کند ، برخی گمان می کنند با گشایش های سیاسی و احیای برجام قیمت ها کاهش پیدا می کند و برخی پیش بینی های دیگری دارند .

در واقع دوگانه جدید در بازار مسکن برگشت به توافق هسته ای و عدم برگشت به آن شده است و فعالان بازار در این دوگانه آرایش پیدا کرده اند.

او با اشاره به افزایش قیمت های سلیقه ای در بازار می گوید : آپارتمانی نوساز که هنوز کابینت و شیرآلات آن نصب نشده ، را متری ۱۸ میلیون برای فروش گذاشته است . این درحالی است که آپارتمانی یک ساله با تمام امکانات در همان موقعیت مکانی متری ۱۴ میلیون نرخ گذاری شده است .

این فعال بازار مسکن با اشاره به ادامه روند ریزش معاملات مسکن می گوید :‌ مشاوران املاک همه مناطق از کاهش شدید معاملات گلایه دارند و برخی با ثبت ۳ قرار داد در ماه رکورد دار فروش هستند .

قیمت-پیشنهادی-خانه

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    زمانی هرکالایی اعم ازمسکن وطلاوخودرووکال اهای روزمره زندگی ارزان می شودکه ریال پو ل ملی جایگاه واقعی خودراپیداکند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها