|
کدخبر: 156932

وزیر راه: امکانات کشتی‌‌های تفریحی ایران مشابه اروپا است

وزیر راه و شهرسازی گفت: حرکت به سمت بنادر نسل سوم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و این مهم در چارچوب بهره گیری از امکانات و زیبایی‌های طبیعی دریا و سواحل باید اجرایی شود.

راه و مسکن وزیر راه: امکانات کشتی‌‌های تفریحی ایران مشابه اروپا است

« محمد اسلامی» در آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان این وزارتخانه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با محوریت توسعه گردشگری ساحلی و دریایی برگزار شد، افزود: این تفاهمنامه موضوع مهمی است، زیرا آنگونه که بایسته است زمینه را برای استفاده مردم از موهبت‌های دریا، سواحل و زیبایی‌های طبیعی که در کشور وجود دارد به صورت مدیریت شده فراهم نشده است.

وی توضیح داد: اکنون وزارت راه و شهرسازی بحث کارآمدسازی بنادر و حرکت به سمت بنادر نسل سوم هدف قرار داده‌ و برای این هدف نقشه راهی برای توسعه بنادر کوچک و توجه به گردشگری و فرصت‌آفرینی برای بهره‌مندی مردم از تفریح‌های دریایی و استفاده از ظرفیت دریا برای اشتغالزایی و تولید تعریف شده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت: موضوع مهم برای وزارت راه و شهرسازی اینکه بتوان برنامه مدون سازمان یافته‌ای برای توسعه سواحل و استفاده از دریا و تفریح‌های دریایی داشته باشیم تا اول انضباطی در بهره‌برداری فراهم شود و دوم با مسوولیت‌پذیری و رعایت قوانین و مقررات دریایی به یک جریان دائمی و پایدار تبدیل شود.

اسلامی از عزم این وزارتخانه برای احیای مسافرت‌های دریایی بین کشورهای حاشیه دریای خزر و نیز در جنوب کشور با استفاده از شیوه‌های مختلف خبر داد و گفت: این نوع مسافرت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و سفرهای دریایی همواره در کشور برقرار باشد. این موضوع نیازمند سیاست‌هایی در حوزه سوخت و انرژی و برخورداری از سیستم‌های پشتیبانی برای جذب سرمایه‌گذاران در این بخش است.

وی افزود: اکنون امکاناتی که در بخش کشتی‌های تفریحی در کشور وجود دارد تا حد زیادی مشابه امکانات دیگر کشورهای منطقه و اروپا است اما به دلایل گوناگون نمی‌توان آن را به خوبی استفاده کرد. بنابراین باید سازوکارها را به گونه‌ای در نظر بگیریم که ضمن جلوگیری از استهلاک سرمایه در این بخش مردم بتوانند برای سفرها و تفریح دریایی از این امکانات استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح نوسازی ناوگان دریایی از در دستور کار بودن ارتقاء وضعیت کشتی‌ها و شناورهای کوچک خبر داد و خاطرنشان ساخت: این موضوع ظرف دو ماه گذشته در هیات دولت مطرح شد. اما نکته مهم این است که این ارتقاء و نوسازی نباید منجر به از بین رفتن صنعت لنج‌سازی کشور شود و باید این صنعت را که از دیرباز در کشور وجود داشته است با الگو و کلاسی جدید در بخش گردشگری مورد استفاده قرار دهیم تا این صنعت از بین نرود.

اسلامی گفت: موضوع مهم دیگر کنترل و ساماندهی تردد شناورهای کوچک و تفریحی در دریا است. تردد جت‌اسکی‌ها و همچنین شناورهای بدون شناسنامه و بدون مجوز به خصوص در نقاطی در جنوب و شمال کشور مخاطره آمیز است و اگر یک کار مشترک توأمان برای ساماندهی و هدایت این شناورها برای یک کار منظم و ایمن انجام شود، مردم نیز خود را با این ساز و کار تنظیم می‌کنند و می‌توانند از رفتارهای ناهنجار و تخلف‌های سنگین و سوء استفاده‌هایی که در پرتو این نوع اقدام‌ها انجام می‌شود، جلوگیری کرد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این بی‌نظمی‌ها موجب بروز آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی قابل جبران نیست. بنابراین سازماندهی و تحت انضباط خاص آوردن این شناورها باید در پرتو همکاری دو وزارتخانه در دستور کار قرار گیرد.

وی نکته مهم دیگر را ایجاد ماریناها خواند و تصریح کرد: به این منظور اقدام هایی در شمال و جنوب کشور انجام شد که همه آنها ناقص است. در این خصوص به دنبال این هستیم که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای افرادی که می‌توانند قایق‌های تفریحی با کلاس‌های مختلف داشته باشند، تحت یک نظام حکمروایی مشخص ماریناهایی ایجاد کنیم تا انضباطی در ساحل برای استفاده از این قایق‌ها داشته باشیم و از وضعیت کنونی فاصله بگیریم.

اسلامی گفت: اکنون در کنار این مورد ایجاد پلاژهای ویژه بانوان و آقایان با سازه‌های پایدار و برخوردار از الگوهای سازه‌های دریایی در دستور کار قرار دارد و جز ساحل کیش، محیط مناسبی به این منظور نداریم و مردم به شدت به چنین فضاهایی نیاز دارند. این موضوع نیز می‌تواند با هماهنگی سازمان بنادر مورد توجه قرار گیرد تا پلاژهای سازمان‌یافته، مقاوم، مدون و براساس ضوابط و با رعایت الزام‌های فرهنگی و ایمنی ساخته شود و مورد استفاده مردم قرار گیرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر