|
کدخبر: 155086

مرز چذابه برای صادرات باز است

فرماندار دشت آزادگان گفت: پایانه تجاری چذابه برای صادرات کالا به عراق با وجود توقف تردد مسافران در این مرزهمچنان باز است و به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد.

راه و مسکن مرز چذابه برای صادرات باز است

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار جدید خوزستان روز جمعه به منظور کنترل و مهار شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی به خوزستان، دستور تعطیلی پایانه‌های مسافری شلمچه و چذابه را به مدت یک هفته صادر کرد.

حمید سیلاوی روز شنبه با بیان اینکه تاکنون ورود بیماران بدحال عراقی، شهروندان ایرانی که همسرعراقی داشتند، اتباع عراقی که همسر ایرانی اختیار کردند و تجار ۲ کشور به صورت محدود اجازه تردد داشتند افزود: از روز شنبه دوم اسفند ماه این ترددها به مدت یک هفته متوقف می‌شود و تنها اتباع ۲ کشور که اعتبار ویزای آن امروز(دوم اسفند ۱۳۹۹) ماه به پایان می‌رسد می‌توانند از مرز بین‌المللی چذابه عبورکنند.

وی گفت: در مدت توقف یک هفته‌ای تردد اتباع ۲ کشور از مرز چذابه، مرکز تست گیری کرونا و قرنطینه در پایانه مسافری چذابه راه‌اندازی خواهد شد تا نسبت به عدم انتقال این ویروس کشنده اطمینان حاصل شود.

فرماندار دشت آزادگان افزود: با توقف یک هفته‌ای تردد اتباع ۲ کشور از مرز چذابه، هیچ گونه محدودیتی در روند صادرات کالا به عراق از پایانه تجاری چذابه ایجاد نخواهد شد.

۲ پایانه تجاری و مسافری چذابه به فاصله ۱۰۰ متری از یکدیگر قرار دارند.

سیلاوی با بیان اینکه در هفته‌های پایانی سال روند صادرات کالا به عراق از چذابه صعودی می‌شود، افزود: تلاش خواهد شد با رایزنی و تعامل با مسوولان مرزی، امنیتی و گمرکی عراق، این مرز تجاری مهم که به صورت روزانه و منظم دربرابر ویروس کرونا ضدعفونی و گند زدایی می‌شود تعطیل نشود و به فعالیت خود ادامه دهد.

وی گفت: فعال نگه داشتن مرز تجاری چذابه به نفع هر ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق است و نقش مهمی در تامین نیازهای مردم استان‌های شرقی و مرکزی عراق دارد.

مرز تجاری چذابه از مرداد ماه ۱۳۹۹ پس از ۶ ماه تعطیلی ناشی از مخاطرات ویروس کرونا بازگشایی شد و تاکنون این مرز تجاری بجز روزهای تعطیل رسمی، فعال بوده است.

مواد غذایی، تره بار، مصالح ساختمانی، وسایل مکانیکی و خانگی، لبنیات و آبزیان پرورشی، چوب و آهن آلات اتز مهم‌ترین اقلام صادراتی به عراق از پایانه تجاری چذابه است.

مرز تجاری چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز در سال‌های گذشته تنها در ایام تردد زائران اربعین حسینی به مدت ۲۰ روز تعطیل بود تا خللی در تردد زائران ایرانی ایجاد نکند.

امسال به علت برگزار نشدن اربعین حسینی، مرز تجاری چذابه به فعالیت یکسره و بدون وقفه خود ادامه داد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر از تیرماه ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق به‌تدریج برای صادرات کالا و درمهرماه همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات بازگشایی شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر