|
کدخبر: 140817

راه‌آهن ایران به افغانستان رسید

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح راه آهن خواف- هرات گفت: این خط راه آهن قابلیت جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را دارد.

راه و مسکن راه‌آهن ایران به افغانستان رسید

محمد اسلامی روز پنجشنبه در افتتاح راه آهن تهران – هرات که به‌شکل آنلاین با حضور رییس جمهوری، برگزار شد، اظهار کرد: این افتتاحیه تعامل کم‌نظیر و همکاری هماهنگ میان دو کشور ایران و افغانستان بوده که همراه با دوستی و احداث و عملیاتی شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شعار دو ملت با یک فرهنگ و تاریخ، تصریح کرد: در این عرصه می‌توانیم پیوندهای دوستی و همکاری را همواره گسترش روز افزون بدهیم.

اسلامی افزود: ۲۲۵ کیلومتر برای احداث راه آهن خواف- هرات در دستور کار قرار داشت که ۱۴۰ کیلومتر آن امروز به افتتاح می‌رسد و ۸۵ کیلومتر باقی مانده با همکاری بهتری به سرانجام برسد تا پروژه به تکمیل برسد و بتوانیم از اتصال کامل آن بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه افتتاح این خط می‌تواند سهم بزرگی از ترانزیت و تبادلات را برای تجار ایران و افغانستانی را فراهم کند، خاطرنشان کرد: در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی بین کشورهای منطقه و ایران از بنادر جنوبی، شمالی، کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب تبادل شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش ترانزیت به ۵۰ میلیون تن بار در سال در دستور کار قرار دارد، گفت: سهم قابل ملاحظه ای از این میزان از طریق افغانستان پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: بارهای که بعد از افتتاح امروز جابه‌جا می‌شود حکایت از استقبال تجار ایرانی و افغانستانی دارد که شامل بار صادراتی ایران به این کشور و بار ترانزیتی افغانستان به جهان است.

به گفته اسلامی، راه آهن خواف- هرات سهم بزرگی از تجارت بین دو ملت را برعهده خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها