|
کدخبر: 139901

قیمت مسکن در تهران ۱۰۰ برابر شد

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به گرانی‌های سرسام آور مسکن طی سال‌های اخیر، گفت: شاهد مرگ تدریجی قدرت خرید مردم در بازار مسکن هستیم.

راه و مسکن قیمت مسکن در تهران ۱۰۰ برابر شد

محمد آئینی در وبینار "سپر تورمی مسکن کم درآمدها" به همت دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به وضعیت بازار مسکن کشور اظهار کرد: اتفاقات متعددی طی سال‌های اخیر در بازار مسن کشور روی داده که در یک نمونه از فروردین ماه سال ۹۷ تا تیر ۹۸ نرخ مسکن از ۵.۵ میلیون تومان به ۱۳.۳ میلیون تومان در شهر تهران افزایش یافت.

وی با اشاره به این که نرخ مسکن در تهران طی ۲۰ سال اخیر ۱۰۰ برابر شده است، افزود: گرانی سرسام آور یکی از ویژگی‌های مسکن طی سال‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد: بررسی روند تورمی بخش مسکن حاکی از آن است که طی ۲۱ سال گذشته رشد نرخ مسکن به ویژه زمین همپای تورم عمومی بوده و حتی بالاتر از آن ثبت شده است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از دیگر از اتفاقات بخش مسکن سونامی انصراف از دریافت وام مسکن است، گفت: دوره انتظار برای خانه دار شدن با یک سوم درآمد خانوارها نشان می‌دهد در سال ۸۴ خانوار دهک یک با ۳۱ سال پس انداز خانه دار می‌شد. همین خانوار در سال ۹۲ باید ۳۶ سال پس انداز می‌کرد.

آئینی بیان کرد: خانوار دهک ۱۰ سال ۸۴ با ۳ سال و سال ۹۲ با ۴.۵ سال پس انداز می‌توانست خانه دار شود.

وی در عین حال تصریح کرد: این در حالی است که یک خانوار دهک یک در شرایط کنونی باید ۱۰۰ سال پس انداز برای خرید یک واحد مسکونی ۷۵ متر متربعی داشته باشد. هنجار بین‌المللی برای خرید یک واحد مسکونی ۵ تا ۱۰ سال است.

وی همچنین سیاست غلط، ترزیق نقدینگی مقطعی و... را از عوامل افزایش تورم مسکن دانست و آنرا عامل مرگ تدریجی قدرت خرید مردم در این بخش اعلام کرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها