|
کدخبر: 138185

خانه‌های ارزان قیمت در رکورد + جدول نرخ‌ ها

به دنبال کاهش محسوس معاملات و توقف روند رشد قیمت، بازار خانه‌های کوچک متراژ و نرخ مناسب نیز دچار کسادی شده است؛ به طوری که در شش منطقه ارزان نرخ تهران فقط ۷۳۷ فقره معامله انجام شده که ۱۶ درصد از کل قراردادهای خرید و فروش آبان ماه را شامل می‌شود.

راه و مسکن خانه‌های ارزان قیمت در رکورد + جدول نرخ‌ ها

از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ۴۰ درصد معاملات در شش منطقه دارای قیمت بالاتر از میانگین شهر انجام می‌شود و سهم ۱۶ منطقه دیگر ۶۰ درصد از معاملات است که با توجه به تعداد و تراکم جمعیتی این مناطق سهم چندان بالایی محسوب نمی‌شود. به بیان دیگر بازار خانه در مناطق ارزان نرخ رونق چندانی ندارد. کاهش قدرت خرید، انتظار برای افت بیشتر قیمت‌ها و توقف معاملاتی از دلایلی کسادی بازار خانه‌های ارزان نرخ محسوب می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد نرخ مسکن در مناطق ۱ تا ۶ پایتخت بالاتر از نرخ میانگین شهر و در مناطق ۷ تا ۲۲ پایین تر از متوسط نرخ یعنی ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هر متر مربع است. با این حال سهم شش منطقه گران نرخ که همگی در نیمه شمالی تهران قرار دارند از معاملات مسکن قابل توجه است. این نمایه از پایین بودن توان متقاضیان واقعی در بازار مسکن حکایت دارد.

آبان ماه امسال رتبه اول فراوانی معاملات برحسب متراژ واحدهای مسکونی به خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متر و همچنین ۵۰ تا ۶۰ متر هر کدام با سهم ۱۵ درصد از قراردادهای خرید وفروش آبان مربوط شد. رتبه دوم به واحدهای ۷۰ تا ۸۰ متر و جایگاه سوم به خانه‌های ۴۰ تا ۵۰ متر هرکدام به ترتیب با سهم ۱۲ و ۱۱ درصد تعلق گرفت.

درخصوص نرخ یک متر مربع واحد مسکونی نیز خانه‌های متری ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان با سهم ۸.۶ درصد از کل معاملات رتبه اول را در اختیار دارند. واحدهای ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان در هر متر مربع در جایگاه دوم قرار دارند و رتبه خانه‌های متری ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان با سهم ۶.۹ درصد سوم است. در جایگاه چهارم نیز واحدهای متری ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان با سهم ۶.۸ درصدی از کل معاملات قرار دارند. به طور کلی ۴۱ درصد معاملات در بازه قیمتی کمتر از ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع انجام می‌شود و البته خانه‌های با نرخ بیش از متری ۵۶ میلیون تومان ۶.۴ درصد از کل معاملات را در بر می‌گیرند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر