|
کدخبر: 104187

کابوس افزایش نجومی قیمت مسکن کِی تمام‌ می‌شود؟

در پی تحولات اقتصادی کنونی در کشور بازار مسکن نیز از این قضیه مستثنا نبوده و تحت تاثیر افزایش نرخ قرار گرفته و نرخ مسکن با روند صعودی بالا رفته است، این در حالیست که تقریبا هیچ اقدام اساسی از سوی مسؤولان دولتی برای رفع مشکل مسکن انجام نمی‌شود.

راه و مسکن کابوس افزایش نجومی قیمت مسکن کِی تمام‌ می‌شود؟

در پی تحولات اقتصادی کنونی در کشور، بازار مسکن نیز از این قضیه مستثنا نبوده و تحت تاثیر افزایش نرخ قرار گرفته و نرخ مسکن با روند صعودی افزایش یافته است و این در حالیست که تقریبا هیچ اقدام اساسی از سوی مسؤولان دولتی برای رفع مشکل مسکن انجام نمی‌شود.

به‌طوری‌که امروزه با افزایش افسارگسیخته نرخ مسکن، اجاره بهای آن نیز با رشد فزونی مواجه بوده و به نوعی رویای خانه‌دار شدن جوانان تبدیل به رویای تامین اجاره بهای مسکن شده است.

طبق گزارش میدانی خبرنگار فارس از بازار مسکن و مشاورین املاک سطح شهر اردبیل هم اکنون خرید و فروش در بازار مسکن در حالت سکون قرار داشته و به‌دلیل افزایش بی‌رویه نرخ مسکن و هم چنین در پی آن افزایش نجومی اجاره‌بهای منازل و کاهش قدرت خرید مردم هم چنان شاهد رکود سنگین در این بازار هستیم.

 اغلب خریدارانی که نیاز مصرفی به مسکن داشته و با پس‌انداز دست‌رنج سال‌ها کار و تلاش در فکر خرید خانه بودند روزانه با قیمت‌های نجومی و متفاوتی مواجه می‌شوند و با توجه به شرایط کنونی و افزایش بی‌رویه نرخ واحدهای مسکونی در مناطق مختلف شهر اردبیل، تحت تاثیر این رشد نرخ گوشه‌چشمی به تعدیل وضعیت بازار داشته و در انتظار بازگشت ثبات به بازار مسکن و یا کاهش قیمت‌ها هستند و از همین‌رو معاملات خود را به تعویق می‌اندازند.

در کنار آن به‌دلیل کاهش قدرت و توان مالی مردم، مستاجرانی که به دنبال سرپناهی برای خانواده خود هستند با حضور در هر مشاور املاکی یا به در بسته خورده و یا با قیمت‌های نجومی مواجه می‌شوند.

درحال‌حاضر در اثر افزایش بی‌رویه و نجومی نرخ مسکن در مناطق مختلف اردبیل و در کنار آن با توجه به کاهش شدید قدرت خرید خانوارها، شاهد رکود بسیار در بازار مسکن هستیم به طوری‌که میان ارزان‌ترین و گران‌ترین آپارتمان با امکانات اولیه زندگی حدود ۱۰ میلیون تومان در هر متر اختلاف است و این موضوع نشان‌دهنده شکاف قیمتی و طبقاتی به وجود آمده در جامعه است.

مستاجرانی که به دنبال سرپناهی برای خانواده خود هستند با حضور در هر مشاور املاکی یا به در بسته خورده و یا با قیمت‌های نجومی مواجه می‌شوند.

البته نرخ پنت هاوس‌ها و آپارتمان‌های لوکس در برخی از مناطق اردبیل همانند شهرک رضوان، خیابان آذربایجان، میدان بسیج و.. سر به فلک کشیده و قابل قیاس با نرخ آپارتمان‌های ساده نیست.

طبق گزارش میدانی خبرنگار فارس از وضعیت کنونی بازار مسکن در اردبیل درحال‌حاضر به صورت میانگین هر متر ارزان‌ترین آپارتمان در این شهر کمتر از ۳ میلیون تومان نبوده و این موضوع باعث کاهش خرید و فروش مسکن در بازار شده و به تبع موجران نیز با توجه به افزایش نرخ ملک خود میزان اجاره‌بهای املاک خود را به نسبت آن افزایش داده‌اند.

یکی از مشاوران املاک در شهر اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به افزایش بی‌رویه نرخ مسکن و اجاره‌بهاء در شهر اردبیل عنوان کرد: علی‌رغم اینکه در فصل نقل و انتقالات و اجاره هستیم اما بازار مسکن در رکودی بیشتر نسبت به ماه‌های قبل قرار دارد و متاسفانه هزینه اجاره منازل نیز به شدت بالا رفته است و توان و قدرت مالی مردم نیز به پرداخت چنین مبالغی نمی‌رسد.

مسؤولان و متولیان امر به نوعی این بازار را به حال خود رها کرده‌اند.

وی افزود: مسؤولان و متولیان امر نیز هیچ اقدام عملی در راستای رسیدگی به مشکلات موجود در بازار مسکن را انجام نداده و به نوعی این بازار را به حال خود رها کرده‌اند.

وی گفت: در طی ماه‌های اخیر به‌دنبال افزایش نجومی نرخ مسکن و زمین در اردبیل شاهد افزایش افسارگسیخته اجاره‌ها منازل بوده‌ایم و این درحالیست که بسیاری از مستاجران توان پرداخت این مقدار اجاره‌بها را ندارند؛ برای مثال آپارتمان ۱۰۰ متری در شهرک کارشناسان که تا چند ماه گذشته با ودیعه‌های معین از ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متغیر بود هم اکنون اجاره‌بهایی ما بین ۱ میلیون ۷۰۰ تا ۲ و نیم میلیون تومان دارد و همین نسبت در افزایش اجاره‌بها در سایر مناطق شهر نیز مشاهده می‌شود.

مرد جوانی که به دنبال خانه استیجاری در یکی از محلات اردبیل بود در خصوص وضعیت نرخ اجاره‌بها و توان مالی خانواده‌ها برای تامین هزینه اجاره مسکن به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه وضعیت بازار مسکن در طی سال‌های اخیر به خصوص چند ماه اخیر به شدت متلاطم شده و با وضعیت کنونی اقتصادی بیشتر خانواده‌ها توان مالی تامین اجاره‌بهای مسکن را ندارند.

وی عنوان کرد: من خانواده ۴ نفره‌ای دارم که حقوق ماهیانه‌ام هم در حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و از آنجایی‌که صاحب خانه کنونی میزان اجاره‌بهای خود را بالا برده و مجبور به تعویض خانه هستم، با گشت‌وگذاری در بنگاه‌های شهر و با مشاهده قیمت‌های نجومی اجاره‌بهای مسکن شوکه شده‌ام و همچنان در فکر چگونگی تامین اجاره بهای منزل خود هستم تا سرپناهی امن برای خانواده خود تامین کنم.

برای پیدا کردن منزل با نرخ پایین‌تر باید به مناطق حاشیه و پایین شهر اردبیل مراجعه کنیم، در حالی‌که چند ماه گذشته با همان مبلغ در محلات مناسبی از اردبیل اسکان می‌یافتیم.

او با بیان اینکه در وضعیت کنونی میزان اجاره‌بهای مسکن بیش از نصف حقوق ماهیانه به تامین اجاره‌بها اختصاص می‌یابد، ادامه داد: با توجه به افزایش سرسام‌آور میزان اجاره‌بها بیش از نصف حقوق ماهیانه خود را باید برای تامین اجاره‌بهای مسکن پرداخت کنم و به نوعی برای تامین سایر مخارج زندگی با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم و یا اینکه برای پیدا کردن منزل با نرخ پایین‌تر باید به مناطق حاشیه و پایین شهر اردبیل مراجعه کنیم، در حالی‌که چند ماه گذشته با همان مبلغ در محلات مناسبی از اردبیل اسکان می‌یافتیم.

متولیان مسکن اراده‌ کافی برای حل مشکلات مسکن ندارند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: به نظر من مسؤولان مسکن اراده لازم و کافی برای حل مشکلات در حوزه مسکن را نداشته و برنامه مدون و دقیقی جهت رسیدگی به آشفتگی بازار و هم چنین جلوگیری از روند صعودی و افزایش بی‌رویه نرخ در این بازار را ندارند.

خداوردی حضرتی با اشاره به وضعیت کنونی در خصوص اجاره‌بهای مسکن برای کنترل نرخ اجاره‌بها افزود: با توجه به آنکه مسکن به عنوان ملک، مطرح بوده و مالکان اختیار تام در آن دارند، مسؤولان نمی‌توانند دخالتی در نحوه قیمت‌گذاری املاک داشته باشند و نباید با ارائه طرح‌ها و برنامه‌هایی که فقط به عنوان یک مُسَکن موقتی بوده و نمی‌تواند در دراز مدت تاثیر آن‌چنانی بر قیمت‌ها داشته باشد انتظار حل مشکلات مسکن را داشت.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مناسب و عملی برای رسیدگی به مشکلات موجود در بازار مسکن و جلوگیری از افزایش بی‌رویه نرخ آن و نیز خروج بازار مسکن از رکود، ارائه تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان بوده و توجه ویژه به مدیریت مسکن و هماهنگی عملی با اتحادیه‌های صنفی از دیگر راه‌ها است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل تشریح کرد: در کنار آن یکی از طرح‌هایی که می‌توان برای مدیریت بازار انجام داد این است که برای افرادی که در حال ساخت خانه هستند تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای ارائه شود و در عوض مالکان این خانه‌ها به مدت ۱۰ سال اجازه فروش ملک خود را نداشته و فقط به متقاضیان مسکن اجاره بدهند. در صورت انجام چنین اقداماتی می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

طبق نظر اغلب کارشناسان بازار مسکن تابع سیستم عرضه و تقاضا است از این رو یکی از اصلی‌ترین مشکلات کنونی در حوزه مسکن و رشد فزونی نرخ آن کاهش عرضه مسکن در بازار بوده و طبق اطلاعات به‌دست آمده سالانه نیاز به ساخت یک میلیون مسکن در کشور وجود داشته و این در حالیست که دولت دوازدهم و یازدهم در طول سالیان گذشته هیچ برنامه اساسی برای توسعه ساخت‌وساز مسکن در کشور نداشته و تنها طرح ارائه شده طرح اقدام ملی مسکن بوده که این طرح نیز جوابگوی میزان تقاضای موجود در کشور نیست.

حال با این اوصاف دولت‌مردان و مسؤولان می‌توانستند در طول سالیان گذشته با اعمال سیاست‌های لازم در جهت جذب نقدینگی بخش خصوصی در راستای افزایش ساخت‌وساز در بازار مسکن تا حدودی التهاب موجود در بازار مسکن را کنترل کنند و در کنار آن برای نظام‌دهی به بازار آشفته مسکن، دولت باید به جای مداخله در بازار مسکن به‌عنوان تسهیل‌کننده و تشویق‌کننده، زمینه گسترش و توسعه ساخت‌وساز را فراهم کرده و این چنین هماهنگی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود.

اغلب کارشناسان در حوزه مسکن بر این باورند که درحال‌حاضر تقاضاهای سرمایه‌ای مسکن بیش از ۷۰ درصد تقاضاهای مصرفی بود و همین امر سبب افزایش تقاضای سرمایه‌ای در بازار شده که عدم دریافت مالیات از خانه‌های خالی نیز زمینه جولان سوداگران و دلالان در بازار مسکن را بیش از پیش فراهم کرده است.

از همین رو یکی دیگر از اقدامات موثری که می‌توانست بازار مسکن را مدیریت کند تا به چنین وضعیتی نیافتد اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی است، در حالی‌که مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۹۴ به تصویب رسیده و مهلت ۶ ماهه‌ای به دولت برای راه‌اندازی سامانه املاک برای اجرای این طرح داده شد اما تا به امروز اقدام عملی از سوی دولت نسبت به اجرای این طرح و راه‌اندازی سامانه املاک صورت نگرفته است.

وضعیت کنونی در بازار مسکن نشان می‌دهد که عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در رفع مشکلات بازار مسکن غیر قابل دفاع بوده و برنامه‌ریزی جامع در حوزه مسکن از سوی مسؤولان در طی سال‌های اخیر مشاهده نمی‌شود و در کنار آن عدم اجرای طرح‌هایی همانند مالیات بر عایدی سرمایه و کوتاهی در راه‌اندازی سامانه املاک از سوی دولت سبب افزایش افسارگسیخته نرخ مسکن در طی سال‌های اخیر شده است.

وضعیت کنونی در بازار مسکن نشان می‌دهد که عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در رفع مشکلات بازار مسکن غیر قابل دفاع بوده و برنامه‌ریزی جامع در حوزه مسکن از سوی مسؤولان در طی سال‌های اخیر مشاهده نمی‌شود.

درحال‌حاضر و با توجه به شرایط موجود در بازار مسکن نیاز به ورود جدی دولت به این موضوع با ارائه برنامه‌های عملیاتی و منظم جهت رسیدگی به بازار آشفته مسکن لازم و ضروری به نظر می‌رسد و در این بین مسؤولان باید با توجه به نظرات کارشناسان از هرگونه اقدام غیرمنطقی و نامناسب خودداری کنند؛ چنانچه مشاهده شد طرح جدید وزارت راه و شهرسازی برای تلطیف اوضاع بازار مسکن مخالفان و موافقان سرسخت خود را داشت از این رو باید به دنبال راهکارهایی با کمترین نقص برای حل مشکلات بود.

علاوه بر راهکارهای گفته شده در خصوص اعطای تسهیلات کم‌بهره و هم چنین جذب نقدینگی بخش خصوصی به ساخت‌وساز یکی دیگر از راهکارهای رونق‌بخشی به بازار خرید و فروش مسکن، ارائه تخفیف از سوی فروشندگان است که این موضوع باید با هماهنگی بین مالکین و اتحادیه مشاورین املاک انجام گیرد و امیدواریم با ورود عالمانه مسؤولان امر با ارائه برنامه‌های مدون و عملیاتی شاهد حل مشکل کنونی مردم باشیم.

 

منبع: فارس
  • والایی ارسالی در

    سلام در صد رهن اجاره بها رو از سه در صد بیشتر کنید تورم همه چیو گرون کرده ولی مس تاجر بدبخت باید پیش کرایه رو با سه درصد تقدیم موجر بکنه اگر پیش کرایه درصدش مثل همه چی بیشتر بشه کرایه میاد پایین.شاید ک مکی به مستاجرا بشه.

ارسال نظر