|
کدخبر: 308363

به رتبه های برتر در کنکور آزمایشی اکتفا نکنید

از ابتدای سال برای موفقیت کنکور باید برنامه‌ریزی کنیم و رتبه‌های کنکور آزمایشی را ملاک موفقیت خود قرار نداده و از نتایج آن دلسرد نشویم.

دیگر رسانه99 به رتبه های برتر در کنکور آزمایشی اکتفا نکنید

نظام آموزشی، مهم‌ترین بخشی است که توسعه کشورها را رقم می‌زند و دانش‌آموزانی که در آزمون سراسری به موفقیت رسیده‌اند، دارای تجربه‌های ارزشمندی هستند که برای دانش‌آموزان مفید و برای سیاست‌گذاران نظام آموزشی که به دنبال تحول در این سیستم هستند، راهگشای مفیدی است. به نظر دانش‌آموختگان دبیرستان فرزانگان کاشان، تشویق فرزندان، تدریس معلم و اعتماد به‌نفس مهم‌ترین راز موفقیت دانش‌آموزان است.

آناهیتا سفارشی، دارنده رتبه ۲۷۳ رشته تجربی در آزمون سراسری، اظهار کرد: خانواده تأثیر زیادی بر موفقیت فرزندان دارد، بنابراین در دوران تحصیل نباید همراهی و حمایت خود را فراموش کنند. وقتی که دانش‌آموز از برنامه درسی خود عقب بماند دچار استرس می‌شود و در این شرایط حمایت خانواده مؤثر است.

وی افزود: میزان حمایت و تشویق فرزندان، نقش دوم خانواده است که اگر بیش از اندازه باشد باعث غرور و خودبزرگ‌بینی فرزند می‌شود و اگر به زحمت و تلاش‌های او توجهی نکنند، خستگی دانش‌آموز می‌ماند و عزت نفس او می‌شکند.

رتبه  ۲۷۳ رشته تجربی در آزمون سراسری، افزود: خانواده‌ها نباید فرزندانشان را درگیر مسائل حاشیه‌ای کنند و اگر دچار مسئله‌ای شد او را راهنمایی کرده و اجازه بدهند که خودش به نتیجه برسد به خصوص که این مسئله در مدرسه اتفاق افتاده باشد و دخالت خانواده‌ها باعث ضعیف شدن اعتماد به نفس آنها می‌شود.

سفارشی در مورد روش تدریس دبیران، تصریح کرد: روش تدریس معلم نباید در سطح مقدماتی و کسل کننده باشد و از طرف دیگر نباید در سطحی باشد که درس برای بچه‌ها نامفهوم شده و دلزده شوند ضمن اینکه از تلف کردن وقت کلاس با طرح موضوعات نامربوط به درس، خودداری کنند.

وی گفت: دانش آموزان برای موفقیت، از ابتدای سال برنامه‌ریزی کنند و درگیر مسائل حاشیه‌ای مثل تلویزیون و تفریح بیش از حد نشوند و رتبه‌های کنکور آزمایشی را ملاک موفقیت خود قرار نداده و از نتایج آن دلسرد نشوند.

سفارشی گفت: دانش آموزان عملکرد خود را با هیچ‌کس مقایسه نکنند، بلکه نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و برای تقویت آن تلاش کنند. هدف خود را به‌صورت روشن مشخص کنند، اما رؤیاپردازی نکنند. من از اشتباهاتم الگو می‌گرفتم و به کنکوری‌ها سفارش می‌کنم که در صورت نمره ضعیف، تحت هر شرایطی ادامه دهند.

رتبه  ۲۷۳رشته تجربی در آزمون سراسری، افزود: برنامه‌ریزی مهم‌ترین عامل موفقیت دانش آموزان است چون به‌عنوان یک محرک عمل کرده و دانش‌آموز را موظف می‌کند که مطابق برنامه عمل و بودجه‌بندی درس و آزمون را رعایت کند.

وی در مورد نقش معلم بر موفقیت دانش آموزان، تصریح کرد: بهترین خاطره من زمانی است که از طرف معلم تشویق می‌شدم و با رفتار حمایت کننده او انرژی می‌گرفتم و اجازه نمی‌داد کسالت بر من غلبه کند و بدترین رفتار یک معلم، مقایسه دانش آموزان با یکدیگر است که روحیه آنها را ضعیف می‌کند.

سفارشی تأکید کرد: نوع مدرسه نمی‌تواند موفقیت دانش آموزان را تعیین کند، بلکه تلاش و انگیزه دانش آموزان بر پیشرفت و مدیریت مدرسه مؤثر است. در مدرسه استعداد درخشان، چون دانش آموزان درس می‌خوانند، مدرسه و معلم نیز مجبور است جلوتر از آنها حرکت کند.

رتبه  ۲۷۳رشته تجربی در آزمون سراسری، اظهار کرد: دانش آموزان باید برنامه‌ریزی داشته باشند و دیگران را مقصر کوتاهی خود ندانند. برای خود هدف تعیین کنند، اما رؤیاپردازی نکنند و نباید به نتیجه آزمون‌های آزمایشی بیش از حد توجه کنند.

وی گفت: داوطلبان کنکور، فعالیت‌های غیردرسی و تفریحی مفید را از برنامه خود جدا نکنند، با دوستان خود به گردش‌های کوتاه مدت رفته و در مورد وضعیت درسی صحبت کنند، قبل از خواب، ۱۰ دقیقه مطالعه غیردرسی داشته باشند و موسیقی و ورزش را فراموش نکنند.

نظام آموزشی توجه جدی به برنامه‌ریزی ندارد

همچنین زهرا شالی، رتبه ۲۹۸ رشته تجربی در آزمون سراسری، گفت: برنامه‌ریزی بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرد مهم‌ترین راز موفقیت به خصوص در دوره تحصیل است، اما نظام آموزشی توجهی جدی به برنامه‌ریزی نداشته و کتاب تفکر هفتم نیز به عنوان یک موضوع درسی برای کسب نمره و امتحان است.

وی افزود: بهترین خاطره من دورانی است که در کنار همکلاس‌هایم بودم و از استرس درس و مدرسه دور می‌شدم و بدترین خاطره من نیز قضاوت دبیری است که به من گفت مناسب رشته تجربی نیستی و من برای جبران آن تلاش کردم و نمره‌های خوب گرفتم.

رتبه ۲۹۸ رشته تجربی در آزمون سراسری در مورد اثر خانواده بر موفقیت دانش آموزان، تصریح کرد: خانه یکی از مهم‌ترین عوامل برای آمادگی دانش آموزان است و کتابخانه یا پانسیون‌های آموزشی با وجود نکات مثبتی که دارند، اما حاشیه‌ها و شرایط نامناسبی دارند که نمی‌تواند جایگزین آرامش و امنیت خانه شود.

وی تأکید کرد: دانش آموزان، به خود و توانایی‌هایشان، اعتماد داشته باشند. اگر دچار ضعفی شدند خود را سرزنش نکنند و به هدف خود ایمان داشته باشند و تلاش کنند تا هدف آنها اتفاق بیفتد. درصدهای آزمون را پیش‌بینی نکنند، بلکه بعد از هر آزمون سطح تلاش خود را تعیین کنند.

شالی در مورد تفریح در سال کنکور، تصریح کرد: دانش آموزان تفریح‌هایی که حال آنها را خوب می‌کند حتماً انجام دهند تا انرژی آنان به سطح مطلوب برسد. کتاب‌های خوب بخوانند و فیلم‌های آموزنده و اثربخش ببینند، اما سرگرم برنامه‌های تلویزیون نشوند.

این دانش‌آموز کاشانی به معلم‌ها پیشنهاد کرد: معلم‌ها، تا جایی که می‌توانند باید استرس را از دانش‌آموزان کم کنند و شخصیت آرامش دهنده داشته باشند. دانش‌آموز به خصوص در سال دوازدهم بیشتر از آنکه محتوای درسی را یاد بگیرد، نیازمند روحیه‌ای است که از کلاس می‌گیرد.

رتبه ۲۹۸ رشته تجربی در آزمون سراسری گفت: محیط مدرسه و کادر مدرسه باید استرس دانش آموزان را کم کند و فقط به دنبال آن نباشند که با تدریس به موقع خود، کتاب درسی را به پایان آن برسانند، بلکه باید شرایط روحی دانش آموزان را در این دوره زمانی درک کنند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی مؤسسات آموزشی، افزود: برخی معلم‌ها و مؤسسات آموزشی به دنبال آن هستند که دانش آموزان موفق را از مدرسه جذب کنند تا موفقیت آنها در کنکور را به نام خود تبلیغ کنند و به منافع اقتصادی برسند.

شالی در مورد نوع مدرسه در موفقیت دانش آموزان، تأکید کرد: فضای مدرسه یکی از عامل‌های موفقیت دانش آموزان است حتی اگر مدارس خاص نباشد، اما در مدرسه دولتی فضای رقابت علمی ضعیف است و دانش آموزان کمتری به رشد علمی خود توجه دارند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها