|
کدخبر: 303451

وقتی مسکن عین حلوا فروش می‌رفت / خیابان فرشته فقط ۴ میلیون!

در این گزارش به بررسی نرخ های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران در سال ۸۸ پرداختیم.

دیگر رسانه99 وقتی مسکن عین حلوا فروش می‌رفت / خیابان فرشته فقط ۴ میلیون!

این روزها هر زمان که صحبت از افزایش قیمت در بازارهای مالی می‌شود انگار نمک به زخم مردم می‌پاشند. وقتی روند افزایش قیمت ها را مرور می کنیم و دائما قیمت های نجومی یکی دو سال اخیر را با قیمت های یک دهه گذشته مورد قیاس قرار می دهیم داغ دل مردم تازه می شود. در نگاه اول می بینیم که زمان زیادی نگذشته است، فقط 10 سال اما سرعت افزایش قیمت به نوعی است انگار که 100 سال گذشته!

تا یک الی دو سال قبل تنها در برخی از بازارهای کلان اقتصادی نظیر خودرو و مسکن شاهد تخته گاز سرعت افزایش قیمت ها بودیم. اما الان برای خرید دست روی هر وسیله ای بگذارید باید میلیونی خرج کنید.

افزایش تورم این روزها نه تنها خودرو و مسکن بلکه پرمصرف ترین کالاهای مورد نیاز مردم را نیز در شرایط بحرانی قرار داده است. اگر سری به آگهی های فروش انواع لوازم خانگی بزنید متوجه می شوید که حتی برای خرید ساده ترین وسایل باید هزینه های هنگفت و میلیونی متقبل شوید.

در بازار خرید مسکن اما شرایط بحرانی تر شده است. در حال حاظر خرید خانه که هیچ، حتی اجاره و رهن یک خانه با متراژ متوسط در یک محله پایین شهر تهران برای بسیاری از هم وطنانمان تبدیل به یک آرزوی محال شده است. به گونه ای که بسیاری از اجاره نشین های تهرانی مجبور به مهاجرت به سایر شهرها می شوند.

دلیل این اتفاق کاملا مشخص است. کارمند ساده ای که تا دیروز ماهیانه حقوقی معادل 7 میلیون تومان دریافت می کرد و با آن رقم دریافتی از پس اجاره خانه، خوراک، پوشاک و سایر هزینه های زندگی برمی آمد، اما امروز همان 7 میلیون را باید تنها برای اجاره خانه درنظر بگیرد. پس آیا پولی برای خوراک و پوشاک باقی می ماند؟  در نتیجه همه ی ما در چنین شرایطی مجبور به مهاجرت از تهران به سایر شهرها می شویم.

سرعت افزایش قیمت مسکن تا اواسط سال 96 تقریبا روند ملایمی داشت و مردم با وجود رشد نرخ تورم و افزایش قیمت خانه از پس خرید و اجاره خانه برمی آمدند اما اواخر سال 96 بازار مسکن به یک باره دچار یک بحران و شوک قیمتی بی سابقه شد به نوعی که قیمت خرید هر متر مسکن تقریبا 5 برابر شد! این شوک قیمتی باعث ایجاد وحشت در بازار ملک شد و به دنبال آن برخی از اقشار کم درآمد جامعه به کل از بابت خرید خانه ناتوان شدند. اما از سوی دیگر دلالان بازار هم بیکار نشستند و با هجوم به بازار و خرید خانه باعث تحریک قیمت ها و افزایش چند برابری قیمت ملک شدند طوری که اوضاع بد بود و با این عمل سوداگران مسکن بدتر هم شد.

اما در این مطلب سعی کردیم قیمت مسکن در برخی از نقاط تهران که مربوط به بیش از یک دهه قبل یعنی سال 88 است را تهیه کنیم. در ادامه با تیترکوتاه همراه باشید.

شاید برایتان جالب باشد که سال 88 قیمت خرید هر متر خانه با عمر 3 سال در خیابان جردن فقط 2.9 میلیون تومان بود.

در شرق تهران و در منطقه تهرانپارس که در حال حاظر جزو گران ترین مناطق تهران محسوب می شود قیمت خانه با عمر 6 سال متری 1.350.000 تومان بود.

اما در زعفرانیه خانه نوساز متری 3.3 میلیون تومان به فروش می رفت. در خیابان فرشته نیز که اکنون گران ترین محله تهران به شمار می آید قیمت خانه نوساز متری 4 میلیون تومان معامله می شد.

قیمت مسکن در تهران؛ سال 88

 

منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها