|
کدخبر: 156423

درخواست یک کارشناس

نمایندگان از بورس تحقیق و تفحص نکنند

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است با توجه به اینکه پشت پرده‌ای در بورس وجود ندارد ، بهتر است نمایندگان مجلس با طرح تحقیق و تفحصی شوک تازه‎ای به بازار سرمایه وارد نکنند.

دیگر رسانه99

بورس اوراق بهادار تهران چهارشنبه هفته جاری نیز با ریزش شاخص کل با افت ۵۹۱۵ واحد به رقم یک میلیون ۲۰۵ هزار و ۷۲۷ واحد رسید. امروز گرچه بعد از مدت‌ها عرضه اولیه در بورس تهران روی داد، اما این ارز اولیه هم نتوانست از ریزش شاخص جلوگیری کند.

شاخص کل بورس با معیار هموزن در آخرین روز کاری هفته اخیر با کاهش ۷۱۶ واحد به رقم ۴۳۴ هزار و ۳۸۹ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران بیش از ۴ میلیون و ۷۹۴ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۴.۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۷۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴ هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

پیش از این نیز سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتشار مطلبی در توئیتر از تصویب طرح تحقیق و تفحص از بورس خبر داد.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه با شاره به طرح تحقیق و تفحص مجلس در بورس گفت: فکر نمیکنم اتفاق خاصی در بدنه نظارتی بورس افتاده باشد که بخواهند با تحقیق و تفحص مجلس مسئله خاصی روشن شود. اگر اتفاقی برای بورس افتاده عمدتا بخاطر مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی بوده است.

واکنش بازار سرمایه به ماجرای تحقیق و تفحص چیست؟

وی افزود: در بورس کمبودها و نواقصی وجود دارد ولی این که بخواهیم بازار سرمایه را منفک از شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بدانیم درست نیست. اساسا پشت پرده‌ای در بورس وجود ندارد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخواهند تحقیق و تفحصی داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مکانیسم‌های معاملاتی در بورس کاملا شفاف هستند. نمی‌توان شرایط بورس را به گروه خاصی یا دسیسه خاصی مربوط دانست. دلیل شرایط امروز بورس مکانیسم‌های بازدارنده و منفی خود بازار سرمایه بوده که جریانات نقدینگی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین بازار بر اساس معاملات آزادانه و تاثیرپذیری از شرایط سیاسی و اقتصادی به این نقطه رسیده است. 

میرمعینی در خصوص دخالت سیاسیون در بازار سرمایه گفت: دخالت‌های غیرعلمی و غیرتخصصی در بازار سرمایه منجر به اتفاقات بدی خواهد شد. اگر قرار است کار کارشناسی صورت بگیرد باید قواعد و مقررات کلی و کلان را تدوین بکنند که آسیبی به جامعه وارد نشود. 

وی در خصوص مشکل بازار گفت: مشکل بازار سرمایه ایران دامنه نوسان نبود، بلکه ناشی از تصمیمات سیاسی بود. شاید این ریزش ابتدایی بخاطر این بود که ما آمادگی پذیرش آن نقدینگی را نداشتیم. همان سیاست‌گذاری‌هایی که دولت با جهت دهی نقدینگی انجام داد و باعث هجوم مردم به بازار سرمایه و ایجاد حباب در قیمت‌ها شد. این سیاست‌گذاری میتوانست کنترل شده‌تر انجام شود. 

میرمعینی با اشاره به دامنه نامتقارن کنونی گفت: دامنه نوسانی که وجود دارد چه قبل از تغییر و چه الان، یکی از بزرگترین معضلات بازار سرمایه است که باعث شده تحلیل برود و جای آن رفتارهای توده‌وار و جوی حاکم بیاید.

وی افزود: بنابراین دامنه نوسان بازار ایران از پایه مشکل دارد. البته سازمان بورس اعلام کرده که شاید در یک سری از تابلوهایی که میخواهند ایجاد بکنند دامنه نوسان را به صورت آزمایشی بردارند که اگر موفق بود به کل بازار تعمیم دهند.

میرمعینی گفت: در بازار ما مشکلات عمیق‌تری نسبت به دامنه نوسان دارد که از جمله آن‌ها به برجام و تنش‌های سیاسی اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بازار به یک محرک سیاسی و اقتصادی قوی نیاز دارد. البته این محرک میتواند یا بازار را به ریزش بیشتر سوق دهد و یا به رشد. اما در حاضر این محرک را نداریم و همه چیز در هاله ابهام است. نه می‌دانیم که پرونده برجام به کجا می‌رسد و نه می‌دانیم اوضاع سیاسی داخل چه می‌شود. به این ترتیب مهمترین مولفه تاثیرگذار در بازار سرمایه دو مولفه سیاست خارجی و سیاست داخلی است که نباید از آن غفلت کرد. 

منبع: خبر آنلاین
  • نامي ارسالی در

    پشت پرده نيست اوضاع اينطوره ؟؟؟؟ شايد هم راست ميگيد پشت پرده نيست دارند رو بازي مي كنند بيجاره مون كردند

  • رامین ارسالی در

    چی شده ترسیدین؟!!
    اتفاقا باید ورود بشه که ببینن چه دزد بازاری و رانتی هست اون داخل!

  • شناس ارسالی در

    همه باهم، پشت پرده هستن! راست میگه دیگه... چیو تحقیق و تفحص کنن؟؟؟

ارسال نظر