|
کدخبر: 65137

گسترش‌نیوز وب و تحولات آن را بررسی می‌کند؛

معجزه‌ای به نام وب

امروزه داشتن یک وب‌سایت برای کسب‌وکارها ضرورتی انکارناپذیر است.

گسترش‌نیوز: یک وب‌سایت خوب می‌تواند تمام آنچه یک کسب‌وکار ارائه می‌کند را در اختیار مشتریان قرار دهد و ارتباط میان فروشندگان محصولات یا خدمات با مصرف‌کنندگان را تسهیل کند. وب جزئی از اینترنت است که سیر تحول و پیشرفت جالبی داشته است. در این گزارش ضمن آشنایی با تعاریف مختلف وب، انواع وب را خواهیم شناخت. در انتهای این گزارش با نسل جدیدی از صفحات وب آشنا خواهیم شد که تا سالیانی نه‌چندان دور اداره زندگی انسان‌ها را در دست خواهند گرفت.

web.jpg

  • وب چیست؟

) وب به‌منزلۀ یک رابط بین اینترنت و کاربر است.

۲) وب، یک سیستم بین سرویس‌دهنده( سِروِر) و کاربر بر روی فضای اینترنت است. این سیستم(وب) شامل اطلاعاتی مثل متن، صدا یا تصویر است. این عناصر با استفاده از زبان علامت‌گذاری html روی وب تعریف می‌شوند و از طریق وب روی اینترنت قرار می‌گیرند.

۳) وب، جزئی از اینترنت است. وب مخزنی از صفحات اینترنتی است که هر یک دارای آدرس مشخصی هستند و توسط آن آدرس‌ها در فضای اینترنت پیدا می‌شوند و کاربری که به شبکه اینترنت متصل شده می‌تواند با نوشتن آدرس صفحه‌ای از وب، بر روی نوار آدرس مرورگر خود، به صفحۀ وب موردنظر خود که در مخزن صفحات وب در اینترنت قرار دارد، دسترسی پیدا کند.

۴)وب، فضا یا محدوده‌ای است در دلِ اینترنت. کاربران اطلاعات خود را در این فضا قرار می‌دهند. هر وب از صفحاتی تشکیل‌شده که هر صفحه آدرسی منحصربه‌فرد در فضای اینترنت دارد. با تایپ این آدرس در مرورگر به صفحۀ موردنظر( یا همان وب) دسترسی پیدا می‌کنیم. ۵)اگر یک وب‌سایت را به یک کتاب تشبیه کنیم، هر صفحه از وب‌سایت یا همان وب‌ها مثل هر صفحه از کتاب هستند؛ همان‌طور که صفحات کتاب در کنار هم کلیت واحدی را تشکیل می‌دهند و هر صفحه به صفحات دیگر مرتبط است، رابطۀ صفحات وب باهم، مثل رابطۀ صفحات کتاب باهم است و رابطۀ وب‌ها با وب‌سایت مثل رابطۀ صفحات کتاب با کتاب است. این صفحات روی شبکه، شبکۀ اینترنت، با آدرس مشخص در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اندیشه یا ایدۀ ایجاد صفحات وب در سال ۱۹۴۵ توسط وارنر بوش به‌صورت تئوری مطرح شد. او در حوالی سال ۱۹۹۰ اینترنت را اختراع کرد. در سال ۱۹۹۱، تیم برنرزلی و رابرت کالیا، نخستین صفحۀ وب را که به صفحۀ ایمیلشان اتصال داشت، منتشر کردند.( تقریباً همزمان با اختراع اینترنت) به همین دلیل این دو به‌عنوان مخترعین وب معرفی شدند.

  • با انواع وب بیشتر آشنا شویم

وب ۱ چیست؟

جنبش تبدیل اطلاعات کاغذی به اطلاعات الکترونیکی(پس از ایجاد وب در سال ۱۹۹۱ توسط تیم بنرزلی) شکل گرفت.

با شکل‌گیری این جنبش حجم بالایی از صفحات وب به وجود آمدند که دارای اطلاعات زیادی بودند؛ هرچند در وب ۱ تعداد صفحات موجود در یک وب‌سایت( همان وب‌ها) بسیار کمتر از نسل‌های بعدی وب بود.

استاندارد این نوع از صفحات وب این بود که تنها تولیدکنندۀ محتوا برای وب‌سایت‌ها، فقط مالکان وب‌سایت‌ها بودند و امکان ثبت هیچ کامنت و بازخوردی توسط کاربران وجود نداشت.

در واقع: در نسل وب ۱ کاربران فقط امکان دسترسی به اطلاعات موجود در وب‌سایت‌ها را داشتند و توان ایجاد محتوا و یا تغییر آن را نداشتند.

وب ۲ را بشناسیم

برخی آن را یک رویکرد نو می‌دانند و نه یک فناوری جدید. انقلابی که در آن نسلی از وب‌سایت‌ها به وجود آمد، استانداردی بود که در آن تولیدکنندۀ محتوا برای وب‌سایت‌ها فقط مالکان وب‌سایت‌ها نباشند و مخاطبان هم بتوانند در تولید محتوا مشارکت داشته باشند. یکی از وب‌سایت‌های پیشرو در وب ۲، فیس‌بوک بود. در واقع نرم‌افزارهای مبتنی بر وب۲، بدون نیاز به نصب بر روی کامپیوتر شخصی، محیط وب را از صفحات ساده به دنیایی چندبعدی تبدیل کردند که امکان برقراری ارتباطات فردی و کارهای گروهی در آنها فراهم شد. با شکل‌گیری وب ۲ محتوا بسیار غنی‌تر شد و رشدی سریع‌تر پیدا کرد.

وب۳ چیست؟

تقریباً از سال ۲۰۱۴با استانداردهای مشخص خود تعریف شد و این استانداردها در اختیار کاربران قرار گرفت و بسیاری از وب‌سایت‌ها به وب ۳ مهاجرت کردند. استاندارد وب ۳ این است که کمک می‌کند تا وقتی حجم محتوای تولیدشده زیاد شد، چگونه این محتواها را بهتر شناسایی کنیم و با استفاده از این محتواها به دانش برسیم. وب ۳ نوعی از وب است که ربات‌ها و موتورهای جست‌وجو می‌توانند درون وب‌سایت‌ها را به‌دقت جست‌وجو کنند و نتایج دقیق‌تر و بهتری ارائه کنند.

درواقع این‌گونه می‌توان فهمید که در این نوع وب، کامپیوترها، محتوای وب را می‌فهمند و آن را درک می‌کنند.

یکی از مفاهیمی که در استانداردسازی وب ۳ مطرح شد، مفهومی با عنوان وب معنایی بود.

و اما وب معنایی.. وب معنایی یا وب معنی‌نگر، (به انگلیسی: Semantic web ) را می‌شود فضایی جهانی از جنس محاسبات هوشمند ماشینی تصوّر کرد که در آن تمامی کتاب‌ها، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها به صورتی معنی‌گرا و با توانایی درک مفهومیِ همدیگر در کنار هم قرار خواهند گرفت. آقای تیم برنرزلی، آیندۀ وب را به صورتی بیان کرده که وب‌ها فقط توسط انسان‌ها قابل‌فهم نباشد بلکه توسط ماشین‌ها نیز قابل‌درک و پردازش باشد.در زیر دو تعریف از وب معنایی ارائه شده است: * پروژه‌ای با هدف ایجاد رسانه‌ای جهانی برای ردوبدل کردن اطلاعات به صورتی که برای کامپیوتر قابل‌فهم و پردازش باشد. * وب معنی‌نگر، شبکه‌ای از اطلاعات در مقیاس جهانی است به‌نحوی‌که پردازش آنها توسط ماشین‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر است.

وب ۴ از نمای نزدیک

وب ۴، صفحات وب را بسیار سریع‌تر از نسخه‌های قبلی وب و نتایجی را که کاربر به دنبال آن است بدون نقص نشان می‌دهد.

وب ۴، ازنظر قدرت تحلیل داده‌ها و اطلاعات قابل‌مقایسه با مغز و ذهن انسان است. وب ۴ به عنوان وب همزیستی نیز شناخته می‌شود. منظور از وب همزیستی، وبی است که انسان و کامپیوتر، به‌ویژه وب۴، به‌راحتی با هم تعامل می‌کنند و در کنار هم زندگی می‌کنند یعنی همان‌طور که انسان‌ها در کنار همدیگر زندگی می‌کنند و رفتار یکدیگر را می‌فهمند، وب ۴ هم با کاربران چنین رابطه‌ای خواهد داشت، در واقع با وجود وب ۴ زندگی انسان‌ها بسیار هوشمندتر خواهد شد و انسان‌ها با استفاده از محیط این وب می‌توانند همیشه در جهان به یکدیگر متصل و با هم در ارتباط باشند.

مثالی که در ادامه می‌آید توصیفی از رابطۀ انسان با وب۴ است. در این مثال وب۴ مثل یک دوست با کاربر خود در ابتدای روز صحبت می‌کند و برنامۀ روزانۀ او را یادآوری می‌کند و تعاملی که در سطرهای بالا از آن صحبت کردیم را در قالب یک مثال می‌بینیم:

صبح بخیر. تو امروز برنامۀ سفر با هواپیما داری. بارانی به تن کن، باران می‌بارد. به هرحال، پرواز قبلی که رزروکرده بودی، کنسل شده. نگران نباش. من توانستم برایت یک پرواز دیگر رزرو کنم که مشخصات آن را در راه فرودگاه خواهم گفت. اما به خاطر داشته باش که هر روز ورزش می‌کنی و من اینجا هستم تا به تو یادآوری کنم که فراموش نکنی ورزش کنی...

این مثال نشان می‌دهد که کامپیوترها و فضاهای مبتنی بر وب و به‌ویژه نسخه‌های پیشرفتۀ وب مثل وب۴ در متن زندگی انسان‌ها حضوری فعال، عمیق و اثرگذار خواهند داشت.

در نگارش این گزارش از منابع زیر استفاده شده است:

youcode.ir

aparat.comwww.webyad.com

danesh.roshd.ir

stephenletts.wordpress.com

fumblog.um.ac.ir

Wikipedia.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها