|
کدخبر: 64828

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

چگونه شبکه بلاکچین بسازیم؟

بلاکچین از حدود ۱۰ سال قبل با ظهور بیت‌کوین به جهان فناوری معرفی شد. اگرچه در تلقی‌های اشتباه اولیه (و گاهی درحال‌حاضر) بلاکچین و رمزارزها یکی دانسته شده است اما با گذشت زمان، این موضوع جا افتاد که رمزارزها صرفاً یکی از کاربردهای گسترده و متنوعی است که بر بستر فناوری بلاکچین قابل اجرا است.

گسترش نیوز: فناوری بلاکچین، شبکه‌ای کاملاً خودکار و مستقل است که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود امکان نفوذ به آن بسیار اندک است و امکان فعالیت‌های مخرب در آن حداقل است. در سال‌های اخیر پیش‌بینی‌ها از توسعه کاربرد این فناوری حکایت دارد تا جایی که مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۲۵، ده درصد تولید ناخالص داخلی جهان بر روی فناوری بلاکچین ذخیره خواهد شد.

blockchain.jpg

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، مسعود گرشاسبی به این سوال پاسخ می‌دهد که چگونه می‌توان یک شبکه بلاکچین را ایجاد کرد و اینکه آیا همه افراد حقیقی قادرند این شبکه را ایجاد کنند یا خیر. گرشاسبی در این باره به گسترش نیوز می‌گوید:

ایجاد کسب‌وکار بلاکچینی در دو حالت قابل‌تصور است. حالت اول کاربردهای سازمانی است. در این حالت یک یا چند سازمان، یک مأموریت مشترک را با استفاده از بلاکچین اجرا می‌کنند. نرم‌افزاری به نام هایچرلجر فابریک به‌صورت متن‌باز وجود دارد که با استفاده از آن، این سازمان‌ها می‌توانند یک شبکه بلاکچینی ایجاد کرده و مأموریت خود را بر روی نرم‌افزار هایپرلجرفابریک پیاده‌سازی کنند. به‌عنوان‌مثال در ایران، رمزارز ملی که توسط بانک مرکزی توسعه می‌یابد، بر روی این نرم‌افزار که از آن با نام سکوی بلاکچین نام خواهیم برد، در حال ایجاد است. رمزارز ملی یک کاربرد نرم‌افزاری معینی است که بر روی شبکه بلاکچین و با استفاده از سکوی هایپرلجر ایجاد می‌شود. کاربردهای متعددی برای مأموریت‌های سازمانی که قابل اجرا بر روی بلاکچین هستند، می‌توان عنوان کرد که در وقتی دیگر به آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است نرم‌افزار هایپرلجر تمام ماژول‌ها و الگوریتم‌های نرم‌افزاری مورد نیاز برای ایجاد یک شبکه بلاکچینی را در خود دارد. در کاربردهای سازمانی معمولاً پردازشگرها عمومی نیستند بلکه صرفاً گروهی که مجوز اخذ کنند، در توسعه شبکه بلاکچین حضور می‌یابند.

حالت دوم پیاده‌سازی‌های استارت‌آپی است. استارت‌آپ‌ها معمولاً توانمندی مالی و اجرایی کمتری دارند و این‌که بخواهند یک شبکه بلاکچینی ایجاد کنند، شاید از نظر توانمندی اجرایی در مضیقه باشند. در جهان پلتفرم اتریوم، سکویی برای توسعه کاربردهای مبتنی بر بلاکچین است. یک استارت‌آپ خارجی ایده و کسب‌وکار خود را می‌تواند بر روی پلتفرم اتریوم پیاده‌سازی کند و با استفاده از سرویس‌های این پلتفرم، بسیاری از هزینه‌های خود را کاهش داده و در ضمن زمان ارائه ایده به بازار را کاهش دهد. متأسفانه ما در کشور چنین پلتفرمی نداریم و همچنین استفاده از اتریوم در کشور هنوز رایج نشده است که به نظر می‌رسد ارگان‌های مربوطه باید ترویج و آموزش لازم را برای استارت‌آپ‌ها فراهم سازند. البته ایجاد پلتفرمی مانند اتریوم در کشور نیز می‌تواند موضوع امکان‌سنجی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب شود. الگوبرداری از آن می‌تواند زمینه مطلوبی برای رشد استارت‌اپ‌ها محسوب شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها