|
کدخبر: 99348 شروین اشیدری

در گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با مدیرعامل پیشین سایپا مطرح شد:

تاثیر ادامه تولید پراید بر بازار خودرو

مدیرعامل پیشین پراید گفت: در شرایط فعلی تولید پراید از التهاب بازار کم می‌کند.

خودرو تاثیر ادامه تولید پراید بر بازار خودرو

با توجه به این که پراید به نوعی ارزان‌ترین خودروی بازار به شمار می‌رود صحبت‌های زیادی در مورد آن می‌شود و هر اتفاقی در مورد قیمت، روند تولید آن صورت گیرد به سرعت همه نسبت به آن اظهار نظر می‌کنند.حذف نخستین مدل پراید حتی ۱۵ روز زودتر از آنچه که اعلام شده بود صورت گرفت. در اوایل اردیبهشت ۹۹ نیز مدیرعامل سایپا توقف تولید پراید ۱۱۱ را اعلام کرد. تولید این خودرو نیز تنها برای انجام تعهدات مشتریانی که پراید را خریدند انجام می‌شود و تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت. برای بررسی بیشتر وضعیت تولید تنها بازمانده پراید یعنی مدل ۱۳۱ گفت‌و‌گویی با سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

مدنی-سایپا

مدنی ابتدا در این رابطه گفت: توقف تولید پراید بستگی به برنامه‌های استراتژیک خودروساز دارد. خودروی پراید قرار بود سال ۹۵ از تولید خارج شود. یکی از دلایلی که آن زمان خودروهایی مانند ساینا، کوییک، تیبا۲، برلیانس و چانگان را تولید کردیم برای این بود که با افزایش میزان تولید جایگزین پراید کنیم. به خاطر تغییرات پی در پی مدیریتی این پروژه‌ها عقب افتاد.

قیمت پراید بعد از توقف تولید چه می‌شود؟

وی ادامه داد: یک واقعیت وجود دارد و روابط ما با شرکت‌های خارجی متوقف شد. یک دفعه دولت نیز اعلام کرد که می‌خواهد خودروی پراید را از رده خارج کند. خودروهای جایگزینی که بتوانند به جای پراید بیایند قیمت‌های بالایی دارند و به خاطر همین است که حتی اگر تولید پراید متوقف شود قیمت آن در بازار بالا می‌رود. به هر حال توان خرید مردم است و ما در شرایط خاصی قرار داریم.

کاهش التهاب بازار با ادامه تولید پراید

مدیرعامل پیشین سایپا درباره ادامه روند تولید پراید گفت: اگر استانداردهای محیط زیستی و مصرف سوخت برای پراید در این شرایطی که ما داریم قابل قبول است به نظر من ادامه تولید پراید از التهاب بازار کم می‌کند. این نکته را نیز باید گفت که پراید از حالت استفاده به صورت خودروی شخصی خارج شده و به عنوان یکی از منابع ایجاد اشتغال است. اگر از این بُعد بخواهیم نگاه کنیم که یک فرد بخواهد پراید بخرد و شغلی را ایجاد کند در شرایط بحران فعلی ادامه تولید آن ضرر ندارد. به شرطی که دولت از خودروسازان برنامه بگیرد که خودروی ارزان قیمت با استانداردهای روز جهانی بتواند در آینده تولید کند.

مدنی افزود: به هر حال پراید یک خودروی قدیمی است و مسائل ایمنی آن جای بحث دارد. خودرویی که در جاده با سرعت ۱۴۰ الی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند قاعدتا نتایج فاجعه‌باری نیز خواهد داشت. هر خودرویی یک سری ویژگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان از خودروی ۳ هزار دلاری را با یک مدل ۵۰ هزار دلاری مقایسه کرد.

میزان توقع از پراید

وی در ادامه گفت: توقعی که ما در مردم ایجاد کردیم این است که یک خودروی ۳۰ میلیون تومانی بخرید اما انتظارات در حد یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی باشد. خودروی پراید کاربرد خاص خود را دارد و مردم باید با فرهنگ استفاده از آن آشنا شوند. بارها در اتوبان‌ها دیدیم که یک پراید با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت از کنار ما عبور می‌کند. مسلم است وقتی ب‌ام‌و ۲ الی ۳ میلیارد تومانی زیر کامیون برود سرنشین سالم بماند اما پراید ۳۰ میلیون تومان مچاله خواهد شد.

امکان افزایش ایمنی وجود دارد؟

مدنی در پاسخ به این سوال که ایمنی پراید را نمی‌توان افزایش داد؟ به گسترش‌نیوز گفت: پروژه‌ای چندین سال قبل کلید خورد و ایمنی پراید نسبت به نسخه ابتدایی تقویت شد اما این تقویت در یک محدوده خاص بود. به هر حال پراید می‌تواند ۲ ایربگ داشته باشد و اگر بخواهیم ۱۰ ایربگ روی این خودرو بگذاریم باید ببینیم که ارزش آن را دارد یا خیر. اگر سیستم‌های ایمنی مختلف را بخواهیم روی پراید سوار کنیم قیمت آن بالا می‌رود و مجبور می‌شوند که استایل آن را به صورت کامل عوض کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها