|
کدخبر: 307609

رشته برق خودرو: آموزش، درآمد، مزایا و معایب

رشته برق خودرو یکی از رشته‌های پرتقاضا و آینده‌دار است. مهارت آموزان این رشته می‌توانند پس از دریافت مدرک از دانشگاه و مراکز آموزشی معتبر در شغل برق خودرو یا همان باطری سازی مشغول به کار شوند. شغلی که درآمد نسبتا بالایی در ایران دارد.

خودرو رشته برق خودرو: آموزش، درآمد، مزایا و معایب

اگر خواهان ورود به رشته برق خودرو هستید، این مطلب برای شما نوشته شده است. در ادامه می‌خواهیم ضمن بررسی مزایا و معایب شغل برق خودرو، روش‌های یادگیری باطری سازی و درآمد باطری سازها را مورد ارزیابی قرار دهیم. با خواندن این مطلب چشم انداز خوبی از برق خودرو و آینده‌ی آن کسب خواهید کرد. چشم اندازی که راهنمای شما برای انتخاب یا عدم انتخاب این رشته خواهد بود.

خصوصیات رشته برق خودرو در یک نگاه

جدول زیر می‌تواند یک دید کلی از رشته برق خودرو و آینده‌ی شغلی آن در اختیار علاقه‌مندان، کارآموزان و دانش آموختگان این رشته قرار دهد. پیشنهاد می‌شود ابتدا نگاهی به این جدول بیندازید، سپس ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید:

خصوصیات رشته برق خودرو در یک نگاه

مزایا

درآمد بالا

بازار کار خوب

فرصت‌های شغلی متنوع

استقلال شغلی

معایب

ساعت کار طولانی

فعالیت بالا

پیچیدگی زیاد

خطرات ناشی از برق

آموزش

تحصیل در دانشگاه

شاگردی در مغازه

گذراندن دوره آموزشی در آموزشگاه

درآمد

10 تا 50 میلیون

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف رشته برق خودرو

رشته برق خودرو یکی از رشته‌های اتومکانیک است که در آن با سیستم برق خودرو سر و کار داریم. در این رشته فرد با نصب، راه اندازی و تعمیر انواع سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی در ماشین آشنا می‌شود. فردی که رشته برق خودرو را با موفقیت سپری کرده باشد، می‌تواند مشکلات الکتریکی ماشین را به درستی شناسایی و برطرف نماید. این مشکلات عمدتا در سیستم‌های تزریق سوخت، مدارات سیم کشی، سیستم صوتی، سیستم گرمایش، چراغ‌ها، ای سی یو و ... مشاهده شده که غالبا با برق کار می‌کنند. به عبارتی ساده‌تر در رشته برق خودرو به جنبه‌های مکانیکی خودرو کاری نداریم و تنها خرابی سیستم‌های الکتریکی را مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

وظایف یک برقکار خودرو

زمانی که یک فرد مدرک برق خودرو را دریافت می‌کند، می‌تواند وارد شغل باطری سازی شود. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که یک باطری ساز چه وظایفی برعهده دارد. از آنجا که باطری ساز آموزش‌های لازم برای آشنایی با سیستم‌های الکتریکی را دیده است، وظایف وی نیز به نصب و تعمیر سیستم‌هایی که با برق کار می‌کنند، خلاصه می‌شود. به طور جزئی‌تر وظایف برقکار عبارت است از:

  • داشتن تخصص لازم جهت استفاده از سیستم‌های کامپیوتری برای تشخیص عیب‌های انواع خودرو
  • آشنایی کامل به سیم کشی و توانایی کافی برای حل و فصل مشکلات مرتبط با برق خودرو
  • توانایی عیب یابی هر خودرو بر اساس نقشه‌ها و نمودارهای مدار برق آن
  • شناسایی نقصان و تعمیر یا تعویض قطعات معیوب مرتبط با سیستم الکتریکی
  • توانایی تست خودرو قبل و بعد از ارائه خدمات
  • تخصص لازم جهت کار بر روی انواع سیستم‌های صوتی، بوق، شیشه برقی، دزدگیر، صندلی برقی، سیستم تهویه، سیستم روشنایی و ...

برق-خودرو1

بازار کار برق خودرو

اگر بخواهیم راجع به بازار کار برق خودرو صحبت کنیم، کافی است ابتدا به خودروهای سطح شهر و کشور نگاهی بیندازیم. روز به روز تعداد این خودروها افزایش پیدا می‌کند. از همین رو تقاضا برای باطری سازی نیز با رشد صعودی مواجه خواهد شد. از طرفی برق کاران خودرو منتظر خودروهای تصادفی یا معیوب نیستند. مثلا ممکن است فردی بخواهد برای ماشین خود دزدگیر وصل کند. یا مثلا سیستم صوتی خودرو را تغییر دهد. در این مواقع نیز باید به سراغ باطری ساز برود. در نهایت این موضوع را فراموش نکنید که امروزه بحث ساخت خودروهای برقی داغ شده است.

میزان درآمد برق کار خودرو

درآمد رشته برق خودرو یکی از هیجان انگیزترین و چالش برانگیزترین سوالاتی است که دانش‌جویان این رشته با آن روبرو هستند. صد البته درآمد برق کار خودرو تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر می‌کند. برای مثال میزان تخصص، شهر و منطقه و بسیاری از پارامترهای دیگر در این برآورد تاثیرگذار هستند. با این حال به طور کلی می‌تواند درآمد باطری سازها را چیزی حدود 10 تا 50 میلیون در ماه تخمین زد. البته باز هم این عدد می‌تواند دستخوش تغییرات زیادی شود.

مزایا و معایب شغل برق خودرو

از جمله مزایای شغل برق خودرو می‌توان به بازار کار خوب و درآمد نسبتا بالا اشاره کرد. اتفاقا به همین دلیل است که میزان تقاضا برای ورود به شغل باطری سازی بسیار زیاد می‌باشد. در کنار این موارد باید فرصت‌های شغلی متنوع و استقلال شغلی را از دیگر امتیازات برق کاران خودرو دانست. اگر شما به این مهارت واقف باشید، به راحتی می‌توانید از مسیرهای متفاوت به درآمد برسید. البته معایب شغل برق خودرو نیز غیر قابل کتمان هستند. ساعات کار طولانی، فعالیت زیاد بدنی، پیچیدگی و نیاز به قدرت حل مسئله و همچنین خطرات ناشی از برق می‌توانند جزو امتیازات منفی این حرفه محسوب شوند.

برق-خودرو2

روش‌های اموزش برق خودرو

حالا که با  درآمد، مزایا و معایب شغل برق خودرو آشنا شدید، باید تصمیم خود را برای ورود به این حرفه بگیرید. آیا می‌خواهید از طریق چنین شغلی به درآمدهای کلان برسید؟ اگر پاسختان مثبت است، می‌توانید از طریق مسیرهای زیر به یک باطری ساز خودرو تبدیل شوید:

  • تحصیل در دانشگاه: در این روش باید چندین سال در مدارس و دانشگاه‌های کشوردرس بخوانید، البته اکثر مراکز آموزشی باطری سازی را تنها به صورت تئوری آموزش می‌دهند.
  • شاگردی در مغازه: این روش می‌تواند انرژی و زمان زیادی از شما بگیرد. البته ممکن است برخی از وظایف برق خودرو به کارآموز ارائه داده نشود.
  • گذراندن دوره آموزشی در آموزشگاه: با توجه به مسیر سریع و پوشش تمام بخش‌های برق خودرو، به نظر می‌رسد یادگیری برق خودرو از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی فنی حرفه‌ای بهترین گزینه باشد.

معرفی آموزشگاه جهت آموزش برق خودرو

ثبت نام در آموزشگاه برق خودرو و شرکت در دوره‌های آموزشی این مهارت بهترین روش برای یادگیری است. اما شاید چالش اصلی یافتن یک آموزشگاه معتبر با مدرک معتبر باشد. برای پاسخ به این سوال تحقیقات زیادی انجام دادیم تا یک موسسه حرفه‌ای در سطح شهر پیدا کنیم.

مهارت باتری سازی یکی از پولسازترین رسته‌های شغلی در حوزه اتومکانیک است؛ به همین دلیل است که کلاس های دوره آموزش برق خودرو، همیشه طرفداران زیادی داشته است. شما با شرکت در این دوره آموزش عملی صفر تا صد برق خودرو علاوه بر یادگیری مهارت لازم برای ورود به بازار کار، امکان دریافت مدرک رسمی ILO را نیز برای خود فراهم خواهید کرد.

به شخصه پس از بررسی‌های لازم تصمیم گرفتم آموزشگاه فنی حرفه‌ای ایران ILO را به شما معرفی کنم، چرا که به نظر می‌رسد سطح کیفی این موسسه از سایر موسسات بالاتر باشد.

منبع: ایران آیلو https://iranilo.com/

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها