|
کدخبر: 293389

لیست کامل لوازم مصرفی خودرو + زمان تعویض

لوازم مصرفی خودرو مانند روغن، فیلترها و لاستیک ها از قطعات ضروری خودرو هستند که نیاز به تعویض منظم دارند. سوال اینجاست که بهترین زمان برای تعویض این لوازم مصرفی چه زمانی است؟

خودرو لیست کامل لوازم مصرفی خودرو + زمان تعویض

این لوازم شامل چیزهایی مانند روغن، لاستیک و فیلترهای هوا می باشد. آنها نقش مهمی را در عملکرد سیستم های یک خودرو ایفا می نمایند و اگر بدون کنترل بمانند یا نادیده گرفته شوند، می توانند مشکلات بزرگی را برای وسیله نقلیه شما ایجاد کنند و حتی سلامت افراد حاضر در خودرو را در معرض خطر قرار دهند.

زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو

جایگزینی این لوازم به اندازه تعمیر و نگهداری از خودرو مهم است. صبر نکنید تا چیزی اشتباه باشد بلکه به طور دوره ای اتوموبیل خود را چک نموده و اطمینان حاصل کنید که ماشین خود را با آگاهی از نیاز لوازم مصرفی و جایگزینی آنها نگه میدارید. برخی از نمونه های لوازم مصرفی خودرو عبارتند از:

  • فیلترهای روغن و سوخت: باید به صورت دوره ای تعویض شوند تا موتور خودرو به درستی کار کند.
  • فیلترهای هوا: از ورود گرد و غبار و سایر آلاینده ها به موتور جلوگیری می کنند و باید به صورت دوره ای جایگزین شوند.
  • پد های ترمز و روتورها: این ها قطعاتی هستند که در طول زمان فرسوده گشته و باید جایگزین شوند.
  • لاستیک ها: در صورت فرسودگی و پارگی باید فورا تعویض گردند.
  • برف پاک کن: باید به صورت دوره ای جایگزین شود تا راننده در هنگام بارش برف و باران دید واضحی داشته باشد.
  • باتری: باید به صورت دوره ای تعویض شود زیرا به مرور زمان از بین می رود.
  • شیلنگ های خنک کننده و رادیاتور: در صورت بررسی و وجود نشانه هایی از آسیب یا پارگی باید جایگزین گردند.
  • کمربندها: باید آنها را بررسی نموده و اگر نشانه هایی از سایش یا آسیب وجود داشت تعویضشان کنید.

تعویض این لوازم مصرفی به طور منظم برای نگه داشتن یک ماشین در شرایط خوب و جلوگیری از خرابی ها و حوادث احتمالی ضروری است.

خودرو2

چرا جایگزینی لوازم مصرفی خودرو بسیار مهم است؟

اولین و مهم ترین دلیل مسئله ایمنی است. همانطور که اتومبیل ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، قطعات مصرفی آنها نیز به طور طبیعی تخریب می گردند و می توانند سبب افزایش خطرات احتمالی شوند. این موضوع ممکن است پس از مدتی منجر به کاهش عملکرد، افزایش مصرف سوخت و در بعضی موارد، خرابی سیستم های ضروری خودرو گردد. به عنوان مثال، پد های ترمز فرسوده می تواند منجر به کاهش قدرت توقف شود که در شرایط اضطراری خطرناک است.

برای مثال فیلترهای هوا نقش مهمی در عملکرد بهینه موتور دارند و با تعویض فیلترهای هوا و سایر لوازم مصرفی، می توانید بهره وری سوخت خودرو خود را بهبود ببخشید. همچنین انجام تعمیرات و تعویض قطعات مصرفی به صورت دوره ای باعث افزایش طول عمر وسیله نقلیه شما می گردد. با این کار می توانید اطمینان حاصل نمایید که سیستم های دیگر در ماشین شما به درستی کار می کنند.

همان طور که قبل تر اشاره کردیم در دنیای اتومبیل ها، لوازم مصرفی زیادی وجود دارد که باید به طور منظم جایگزین یا دوباره پر شوند. در واقع آنها قطعات و مایعاتی هستند که ماشین شما را سالم نگه می دارند. در ادامه یک مرور کلی بر تمام لوازم مصرفی خودرو که شما باید بدانید می نماییم:

 

روغن

روغن موتور خودرو شما یکی از مهمترین لوازم مصرفی است. روغن، قطعات متحرک موتور را روان نموده و به کاهش سایش و پاره شدن قطعات دیگر کمک می کند. همچنین موتور را تمیز کرده و سبب دفع گرما میشود. شما باید بسته به نوع ماشینی که دارید و مقدار مسافتی که رانندگی می کنید، به طور منظم روغن خود را تغییر دهید.

توصیه استاندارد برای تعویض روغن موتور هر 5000 تا 7500 مایل یا هر شش ماه یکبار است. با این حال، بسته به نوع خودرو، مدل و نوع روغن استفاده شده، این مقدار می تواند متفاوت باشد.

خنک کننده

خنک کننده یا ضد یخ در ماشین شما چیزی است که به تنظیم درجه حرارت کمک می کند. این مایع موتور را از گرمای بیش از حد در آب و هوای تابستانی و انجماد در آب و هوای زمستانی حفظ می نماید. شما باید سطوح خنک کننده خود را به طور مرتب بررسی کنید و آن را به میزان مورد نیاز افزایش دهید.

فیلترها

فیلترهایی مانند هوا، سوخت و فیلترهای هوای کابین نیز از اجزای ضروری خودرو هستند که باید مرتباً تعویض شوند. فیلترهای کثیف می توانند جریان هوا را محدود و عملکرد موتور را کاهش دهند. زمان بندی بهینه برای تعویض فیلترها معمولاً در دفترچه راهنمای هر خودرویی توصیه می گردد.

لاستیک ها

همان طور که میدانید لاستیک های یک خودرو برای ایمنی و عملکرد درست حیاتی هستند. تایرهای لاستیک تنها محل تماس بین ماشین و جاده می باشند. از همین رو از اهمیت زیادی برخوردار بوده و سالم نگه داشتن آنها حیاتی است. لاستیک های آسیب دیده می توانند بر روی ماشین، فرمان و ترمز خودرو شما تاثیر بگذارند؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که آنها به درستی پر شده اند و به اندازه کافی باد دارند. زمانی که فرسوده می شوند یا زمانی که عمق آج آنها کمتر از حداقل سطح توصیه شده است، نیاز به تعویض دارند. توصیه می شود در صورتی که عمق آج به 2/32 اینچ (1.6 میلی‌متر) رسید، لاستیک ها را تعویض نمایید؛ زیرا استفاده از لاستیک در شرایط آب و هوایی مرطوب به دلیل ناتوانی در کنترل صحیح اتوموبیل دیگر ایمن نیست.

 

پد های ترمز

پد های ترمز شما اجازه می دهند تا در زمان لازم سرعت ماشین خود را کم نموده و متوقف شوید. پس باید به صورت دوره ای جایگزین گردند.

خودرو3

شمع

شمع در مکانی قرار دارد که فرایند احتراق آغاز می شود. شمع به ایجاد جرقه ای کمک می کند که سبب احتراق سوخت در موتور می گردد. شما باید پس از طی کردن مسافت هر 30،000 مایل شمع خود را عوض کنید.

نتیجه گیری

در نتیجه، بهترین زمان برای تعویض لوازم مصرفی خودرو مانند روغن، فیلترها و لاستیک ها بسته به نوع و مدل خودرو، شرایط رانندگی در معرض آن و نوع لوازم مصرفی متفاوت است. با این حال، تمام لوازم مصرفی برابر نیستند و برخی از آنها مهم تر از سایرین می باشند. همچنین برای خرید لوازم یدکی خودروهای چینی با ضمانت کیفیت میتوانید به وب سایت حقی پارت مراجعه نمایید.

 

منبع: لوازم مصرفی خودرو – حقی پارت

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها