|
کدخبر: 291721

خبر مهم درباره واردات خودرو‌های دست دوم

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت : نمایندگان مجلس برای کنترل بازارخودرو با واردات خودرو های دست دوم موافقت کردند.

خودرو خبر مهم درباره واردات خودرو‌های دست دوم

سوال: اول بپردازیم به مخالفت هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، من می‌دیدم که بعضی از نماینده‌های محترم مجلس اعتراض داشتند می‌گفتند که عملا در شرح وظایف مجمع تشخیص نیست که به مسئله‌ای که مجلس تصویب کرده و حتی شورای نگهبان هم تایید کرده بخواهند ورود کنند و آن را رد بکنند.

سیاهکلی: مسئله‌ای پیش آمده در ارتباط با هیأت نظارت و آن این است که هیأت نظارت وظیفه اش رصد قوانین در ذیل سیاست‌های کلی نظام است؛ بنابراین ما تا قبل از این که این هیأت تشکیل شود قوانین مصوب مجلس به تایید شورای محترم نگهبان که می‌رسید می‌شد قانون و زمانی که شورای نگهبان تایید نمی‌کرد قانون نبود به محض این که شورای نگهبان تایید می‌کرد می‌شد قانون.

اخیرا این هیأتی که راه افتاده او هم یک بررسی میکند که قوانین ذیل سیاست‌های کلی نظام باشد بنابراین از این جهت آن‌ها هم بررسی می‌کنند و شورای نگهبان می‌رود و به مجلس می‌فرستد و یک مقداری کار سخت‌تر شده است.

در مورد خودرو هم یک همچنین داستانی است؛ یعنی در ارتباط با در مورد قانون واردات خودرو ما این بحث را داشتیم، الحمدالله با جلسات مشترکی که ایجاد شد بین ما و مجمع و شورای نگهبان موضوع قانون واردات خودرو حل شد.

در سال جدید، در قانون بودجه امسال طرحی مطرح شد که واردات خودرو که حالا قانون شده، ما برای نیاز بازار بیاییم از واردات خودروی دست دوم استفاده کنیم که تعداد خودرویی که وارد می‌شود بیشتر باشد که بتوانیم بازار را کنترل کنیم، این طرح خوشبختانه مجلس آمد و رای خوبی هم آورد و نمایندگان هم موافقت کردند، حالا این هیأت نظارت یک ایراد گرفته و...

سوال: ایراداتی که گرفتند چه چیز‌هایی بوده است؟

سیاهکلی: این‌ها در واقع نظرشان این است که سیاست‌های کلی نظام مورد توجه قرار نگرفته است، مثلا بحث تولید را مطرح می‌کنند، بحث دست دوم بودن را مطرح می‌کنند که آلودگی دارد یا مثلا مصرف بنزین، در صورتی که خودرو‌های زیر ۵ سال کار کرده خارجی این‌ها شرایط مصرف بنزین شان خیلی خوب است البته باید دقت بشود یعنی باید مقرراتی نوشته شود که هر خودروی زیر ۵ سال نیاید خودرو‌هایی که بتوانند ۱۵-۲۰ سال کار کنند.

سوال: شما به دوستان در مجمع گفتید که الان خودرو‌های تولید داخل خودمان صدی ده دارند مصرف می‌کنند خودرو‌های صفر داخل شهر؟ یعنی در جریان هستند که حالا بحث بنزین را صحبت می‌کنند؟

سیاهکلی: بله، این‌ها خودرو‌های داخلی ما الان مصرف بنزین شان بالاست و آلودگی شان هم زیاد است، اینجا بحث تولید هم مطرح است، چون تولید داخل است مورد توجه قرار می‌گیرد اشتغال دارد، هزینه ارزی ندارد یا کمتر دارد، خلاصه مباحث پیچیده‌ای خودرو دارد؛ اما آن نکته‌ای که بسیار مهم است دوستان هیأت نظارت باید به آن توجه کنند این است که ما در کشورمان سالی بالغ بر دو میلیون خودرو نیاز داریم تا بتوانیم بازار را تنظیم کنیم، تولید داخل نمی‌تواند این را پوشش بدهد، حالا اگر هم بعد از مثلا ۴-۵ سال کار مدام برسیم به این که دو میلیون و خورده‌ای هم تولید کنیم، همه خودرو‌های مورد نیاز را نمی‌تواند بدهد، فرض کنید برای راهسازی، برای سدسازی و برای کار‌های سنگین ما خودرو‌های کمک دار می‌خواهیم، اصلا این‌ها را تولید داخل نداریم، بنابراین اصلا این جور نیست که کشور بی نیاز بشود از واردات خودرو، یعنی حتی اگر تولیدات ما افزایش پیدا بکند هم ما نیازمند به انواع خودرو هستیم.

سوال: یکی از عزیزان مجمع تشخیص عنوان کرده بودند که در شان مردم نیست که ما بخواهیم خودروی دست دوم وارد کنیم که فکر می‌کنم خودرو‌هایی که الان دارد تولید می‌شود هم بعضا در شان مردم ما نباشد که بخواهند همچنین خودرویی سوار بشوند.

سیاهکلی: این که در شان مردم نیست سیاست که نیست، آن‌ها باید ذیل سیاست‌های کلان صحبت کنند هر حرفی نمی‌شود زد، اولا که خودرو‌های زیر ۵ سال کار کرده خودرو‌هایی هستند که مصرف سوخت شان بسیار پایین است، کیفیت شان بالاست و این جور نیست خیلی از خودرو‌های داخلی بهتر است، شما فکر کنید مثلا تویوتا وارد می‌شد خودروی بنز وارد می‌شد خودروی کره‌ای و ژاپنی وارد می‌شد این‌ها که خودرو‌های روز دنیا هستند و با استاندارد‌های دنیا دارند می‌آیند، نه؛ به نظر من اولا که این حرف ذیل سیاست‌ها نیست، او باید بگوید کدام سیاست را نقض می‌کند، بنابراین از نظر ما نمایندگان مجلس که منتخبان مردم هستیم این به نفع مردم، به نفع کشور است، مردم هم راضی هستند، همین خبر را وقتی مردم شنیدند چقدر رضایتمندی ایجاد شد ما باید رضایتمندی مردم را هم در نظر بگیریم.

سوال: ما هم می‌گوییم حق انتخاب را به مردم بدهید، شما راضی هستید که خودروی حتی ده سال کارکرده خارجی را استفاده کنید یا بعضی از این خودرو‌هایی که کیفیت نامناسب دارد و پاسخش هم به نظر می‌آید مشخص است.

سیاهکلی: ما در هر صورت نمایندگان مجلس، بنده هم که به صورت خاص، چون در حوزه خودرو دیگر دقیق وارد شدم اطلاع دارم و مطمئن هستم که واردات خودروی زیر ۵ سال کارکرده هم می‌تواند به ما کمک کند که ما با این بودجه‌ای که برای واردات خودرو گذاشتیم خودروی قابل توجه بیاوریم، عرضه و تقاضا را نزدیک کنیم خیلی ارزشمند است و بعد فرصت داریم که تولید را هم تقویت کنیم که انشاالله به گونه‌ای باشد که تولید هر چه که بالاتر می‌رود واردات هم کاهش پیدا کند، این‌ها درست مقابل همدیگر هستند تولید که بالا می‌رود واردات کاهش پیدا می‌کند، تولید که پایین بیاید واردات افزایش پیدا می‌کند؛ ضمن این که این واردات کمک می‌کند که خودروی داخلی هم ارتقا پیدا کند، چون تکنولوژی‌های جدید می‌آید و تولید داخل هایمان آن را می‌بینند و این موجب ارتقاء تولید داخل هم خواهد شد.

سوال: شما در جمله پایانی تان یک نکته بسیار خوبی اشاره کردید و آن ایجاد یک فضای رقابتی و ایجاد مزیت رقابتی هم برای خودروساز داخلی، هم برای وارد کنندگان هست، واردات خودرو‌های کارکرده در بسیاری از کشور‌های دنیا مرسوم است، فکر می‌کنید که در مصوبه‌هایی که خواهید داشت چطور می‌توانید این را به سمتی ببرید که این فضای رقابتی بین خودروساز داخلی و شرکت‌های وارد کننده بیشتر بشود و همان صحبتی که فرمودید مردم باشند انتخاب کنند که از کدام خودرو‌ها استفاده می‌کنند.

سیاهکلی: برای ایجاد رقابت، اول باید بازار رقابتی بشود ما بازارمان انحصاری است، بین چند خودروساز، این ایراد دارد و بحثی که ما برای واردات کردیم اولین خاصیت آن واردات به صورت عموم، چه نو و چه دست دوم بازار را رقابتی می‌کند و از انحصار در می‌آورد.

سوال: بحث خدمات پس از فروش را هم بفرمایید:

سیاهکلی: خدمات پس از فروش، شرکت‌هایی که وارد کننده هستند اولین شاخصه اش این است که بتوانند خدمات پس از فروش بدهند به هر کسی که اجازه واردات نمی‌دهند، بنابراین در آیین نامه آمده و می‌آید که شرکت‌هایی که وارد می‌کنند خدمات پس از فروش هم می‌دهند این‌ها مشکلی ندارد، اساس مشکل این است که ما بدانیم بازار با عرضه و تقاضا و رقابت قابل کنترل هست و این فرمولی که مجلس نوشته هم عرضه و تقاضا را مورد توجه قرار داده و هم رقابت را، این دو تا کلیدواژه مهم که عنصر اصلی تنظیم بازار هستند دیده شده بنابراین ما خواهش مان این است که به رای وکلای ملت احترام بگذارند، در هر صورت ما نماینده مردم هستیم و ما وظیفه داریم که خواسته مردم را با توجه به تخصص پیش ببریم، در حوزه خودرو این تصمیم مجلس هم تخصصی است، هم رقابت و هم عرضه و تقاضا، این‌ها کار‌های ارزشمندی است که صورت گرفته است

سوال: پیش بینی نشده برای مواقع این چنینی که هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت ورود می‌کنند به یک موضوعی و مخالفت می‌شود یک مرجع بالاتری باشد که اختلافات را حل کنند یعنی دیگر صحبت دوستان ...

سیاهکلی: نه، این ساز و کار دیده نشده، ولی مجلس دارد تلاش می‌کند و داریم تلاش می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم حل کنیم حالا بعضی از اخبار هم این است که دولت دارد پا در میانی می‌کند و آن هم کمک به مجلس می‌کند و این موضوع حل شود و ورود خودروی دست دوم به کشور انشاالله آزاد بشود.

سوال: اگر شورای نگهبان تایید کند مصوبه شما را، فکر می‌کنم مجمع تشخیص دیگر نمی‌تواند ...

سیاهکلی: نه، شورای نگهبان که تایید کرده، ...

سوال: تایید کرده منتها الان هیات نظارت ساز و کار جدیدی هست که هیات نظارت در هر صورت در هر مرحله‌ای و هر جایی که بخواهند می‌توانند ورود کنند و به قول خارجی‌ها مصوبات را وتو کنند.

سیاهکلی: بله این هم مسئله‌ای است که هم رئیس محترم مجلس و هم نمایندگان پیگیر هستند که این را حل کنیم. انشاالله..

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
  • مهدی ارسالی در

    مثل س گ دروغ میگین خجالت هم میکشید . خ دا اون بالاست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها