|
کدخبر: 291126

طول عمر لنت ترمز جیلی و برلیانس

قطعه‌ی لنت ترمز در سیستم ترمز خودرو، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جزء مهم‌ترین قطعات این سیستم محسوب می‌شود زیرا در حفظ سلامت و امنیت راننده و سرنشینان اتومبیل، نقش مهمی را ایفا می‌کند. این قطعه از دو بخش تشکیل شده‌است که یک بخش آن پد فلزی پشت لنت است و بخش دیگر آن قسمت قابل اصطکاک لنت است. بخش قابل اصطکاک در واقع در کاهش سرعت خودرو نقش دارد و پس از مدتی از ضخامت آن کاسته شده و فرسوده می‌گردد. بعد از فرسوده‌شدن لنت ترمز، می‌بایست اقدام به تعویض این قطعه نمایید. اما طول عمر لنت ترمز چقدر است؟ چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کنیم؟ در ادامه این مطلب درباره عمر لنت دو خودروی چینی یعنی لنت ترمز جیلی و برلیانس توضیح می‌دهیم. اگر به دنبال آشنایی با راهکارهایی برای افزایش طول عمر لنت ترمز هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

لنت-ترمز

چرا باید لنت ترمز جیلی و برلیانس را تعویض کنیم؟

قطعه‌ی لنت ترمز جیلی و لنت ترمز برلیانس همانند دیگر لنت‌ها پس از گذشت مدت زمانی فرسوده می‌گردد و نیاز به تعویض دارند. لنت ترمز جزء دسته‌ی قطعات مصرفی خودرو محسوب می‌شود. شایان ذکر است، مدت زمان تعویض این قطعه به عوامل گوناگونی نظیر مسیر و نحوه رانندگی، وزن اتومبیل، جنس و کیفیت لنت ترمز، نوع گیربکس و روغن ترمز وابسته است. به همین منظور برای آنکه متوجه شوید چه زمانی باید به تعویض قطعه‌ی لنت ترمز بپردازید می‌بایست به نشانه‌هایی که در ادامه این بخش اشاره خواهیم کرد توجه کنید.

به محض مشاهده‌ی هر کدام از این نشانه‌ها لنت ترمز برلیانس و جیلی را بررسی و در صورت نیاز اقدام به تعویض این قطعه مهم نمایید. زیرا رانندگی با لنت ترمز فرسوده می‌تواند خطرات جانی و مالی جبران ناپذیری را برای شما و اتومبیلتان به همراه داشته باشد.

نشانه های تمام شدن لنت ترمز

در ادامه، نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز را به شما معرفی می‌کنیم. در صورتی که این نشانه‌ها را مشاهده کردید، برای بررسی و در صورت نیاز برای خرید لنت ترمز اقدام نمایید.

  • شنیدن صداهای نامتعارف نظیر صدای سوت یا جیغ: یکی از بارزترین علائم خرابی و تمام شدن لنت ترمز، ایجاد صدای سوت یا جیغ از سیستم ترمز و لنت ترمز است. در واقع با فشار آوردن بر پدال ترمز، لنت به دیسک می‌چسبد و صدایی شبیه سوت یا جیغ به گوش می‌رسد.

  • احساس کشیدگی فرمان خودرو به یک سمت در زمان ترمزگیری: در واقع زمانی که به پدال ترمز فشار می‌آورید، در صورتی که احساس کردید فرمان خودرو به یک سمت کشیده می‌شود، ممکن است لنت ترمز شما تمام شده‌باشد. البته انحراف خودرو می‌تواند دلائل متعددی داشته‌باشد. ایراد در جلوبندی خودرو، کاهش باد تایر‌ها و ساییدگی لاستیک‌ها از عوامل دیگر کشیده شدن فرمان خودرو و انحراف خودرو است.

  • احساس لرزش در پدال ترمز و فرمان خودرو: در صورت احساس لرزش در پدال زیر پا می‌توانید به خرابی لنت و روتور پی ببرید. در واقع در خودرو‌هایی که مجهز به سیستم ABS هستند، هنگام ترمز‌های شدید پدال ترمز شروع به لرزیدن می‌کند.

  • کاهش عملکرد در زمان ترمزگیری: در صورتی که با فشار آوردن بر روی پدال ترمز، کاهش سرعت مد نظرتان صورت نگرفت و زمان بیشتری برای کاهش سرعت اتومبیل صرف شد، می‌توانید به این موضوع پی ببرید که زمان تعویض این قطعه فرا رسیده است.

لنت-ترمز۱

عوامل موثر بر طول عمر لنت ترمز جیلی و برلیانس

به طور کلی طول عمر لنت ترمز به عوامل مختلفی همچون جنس لنت ترمز، کیفیت مواد استفاده شده و تکنولوژی به کار رفته در تولید لنت و سبک رانندگی شما بستگی دارد. به همین منظور زمان تمام شدن لنت ترمز را نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد. ولی زمانی که 80% از قسمت قابل اصطکاک لنت مصرف شده باشد، می‌بایست برای تعویض آن اقدام نمود.

از این رو همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد، عوامل مختلفی بر طول عمر لنت ترمز جیلی و برلیانس موثر است که با توجه به این موضوع طول عمر متفاوتی می‌توانند داشته باشند . در ادامه‌ی این مطلب به بررسی جزئی‌تر این عوامل می‌پردازیم :

  • وزن اتومبیل: همانطور که می‌دانیم چنانچه وزن خودرو بیشتر باشد، نیروی اصطکاک بیشتری برای توقف اتومبیل نیاز است. به همین منظور میزان ساییدگی در قطعه‌ی لنت ترمز با افزایش وزن اتومبیل، افزایش می‌یابد.

  • نوع گیربکس: میزان ساییدگی لنت ترمز در اتومبیل‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک بیشتر از اتومبیل‌های با گیربکس دستی می‌باشد.

  • جنس لنت ترمز: مواد و تکنولوژی به کار رفته در تولید لنت ترمز جیلی و برلیانس ، بر نحوه عملکرد و عمر لنت موثر است. برای مثال عمر استاندارد در لنت ترمز سرامیکی جیلی و لنت ترمز ارگانیک جیلی متفاوت است.

  • روغن ترمز: توجه نکردن به حجم استاندارد روغن ترمز می‌تواند در کاهش عمر لنت ترمزها موثر باشد.

  • نحوه‌ی رانندگی: یکی از مواردی که بر عمر لنت ترمز موثر است شیوه‌ی رانندگی افراد است. به این ترتیب که ترمز گرفتن‌های متوالی و با شدت زیاد، درگیر کردن پدال ترمز و کلاچ به طور همزمان، عدم رعایت فاصله طولی مناسب با خودرو ها و ... در فرسودگی و اتمام لنت ترمز‌ها موثر است.

لنت-ترمز۲

راهکار برای افزایش طول عمر لنت ترمز جیلی و برلیانس

یکی از مواردی که می‌تواند به طول عمر بیشتر لنت ترمز اتومبیل شما کمک کند، انتخاب یک لنت ترمز با کیفیت از یک برند معتبر است. امروزه انواع مختلفی از لنت ترمز جیلی در بازار لوازم یدکی وجود دارد که عبارتند از : لنت ترمز سرامیکی، نیمه متالیک یا نیمه‌فلزی، کم متالیک و ارگانیک. شما می توانید با توجه به بودجه مد نظرتان هر یک از انواع نام برده شده را برای اتومبیل خود تهیه کنید. لنت‌ها با توجه به جنس و تکنولوژی استفاده شده در تولید آنها، انواع متنوعی دارند که لنت ترمز سرامیکی و نیمه متالیک (نیمه فلزی) نسبت به انواع دیگر، از طول عمر استاندارد و بالاتری برخوردارند. همچنین رعایت مواردی از قبیل عدم ترمزگیری شدید، اصلاح نحوه رانندگی و عدم استفاده همزمان از هر دو پدال می‌تواند در طولانی شدن عمر مفید لنت ترمز خودروی شما تاثیرگذار باشد.

خرید بهترین لنت ترمز برای خودروی جیلی و برلیانس

چنانچه قصد خرید لنت ترمز جیلی و لنت ترمز برلیانس با کیفیت را دارید پیشنهاد می‌کنیم با اطمینان و اعتماد بالا، از فروشگاه Lent.ir به صورت آنلاین لنت ترمز مورد نظر خود را خریداری نمائید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره رایگان فروشگاه لنت، بهترین لنت ترمز برلیانس و جیلی را با توجه به بودجه مد نظرتان تهیه نمائید و در کوتاه‌ترین زمان، تحویل بگیرید. لازم به ذکر است برای خرید آنلاین لنت، می‌بایست مدل خودروی خود را در نظر داشته باشید و با توجه به آن، لنت ترمز جیلی مورد نظرتان را خریداری نمائید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها