|
کدخبر: 287124

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد

پیگیری حقوق سهامداران در اولویت

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: آنچه صنعت خودرو را آزار داده و منجربه زیان چند ده هزار میلیارد تومانی خودروسازان شده، قیمت‌گذاری دستوری است، گرچه با عرضه خودرو در بورس افق روشنی برای واقعی شدن نرخ خودرو گشوده شده است.

خودرو پیگیری حقوق سهامداران در اولویت

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره انتقادات برخی سهامداران حاضر در مجمع مبنی بر تاثیر منفی مصوبه اخیر شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری بر زیاندهی این شرکت و از بین رفتن سرمایه آنها، گفت: موضوع رفع قیمت‌گذاری دستوری را دنبال کرده‌ایم، چراکه با توجه به سهامداری یک‌چهارم جمعیت کشور از طریق بازار سرمایه و سهام عدالت در ایران خودرو و حجم ریالی سهم بازار ایران خودرو معتقدیم که انحصار یک یا چندجانبه در صنعت خودرو وجود ندارد، اما متاسفانه به‌نام انحصار قیمت‌گذاری دستوری موجه می‌شود.

 خطیبی با بیان اینکه به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری در چند سال گذشته ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران رفته است، افزود: نکته بعدی الزام قانونی دولت به جبران زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری محصولات است که این موضوع را پیگیری کرده و بخشی از این زیان به حساب دولت منظور شده است.

وی با بیان اینکه مقرر شده در مورد مصوبه اخیر شورای رقابت با اقدام جمعی سایر خودروسازان مشکل را برطرف کنیم و پیگیر احقاق حقوق سهام‌داران باشیم، افزود: در همین زمینه با مدیرعامل سازمان بورس صحبت کردیم و منتظر نظر شورای‌عالی بورس درباره وضعیت انحصار در بازار خودرو هستیم.

 خطیبی افزود: بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهد، ۸۰ درصد خریداران خودرو در بورس کالا، مصرف‌کننده نهایی بوده‌اند و تاکنون ۳۸ هزار دستگاه خودرو در بورس بدون زیان عرضه کرده‌ایم. عبور مستقیم و عرضه خودرو در بورس موجب شده تا در خرداد و دی امسال ایران خودرو از نظر حجم ورود نقدینگی سرآمد بوده به نحوی که در خرداد امسال ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و در دی ماه ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده است. علاوه بر آن، این میزان نقدینگی در دی امسال با تولید و عرضه تعداد به مراتب کمتر محصولات به‌دست‌آمده است. وی با بیان اینکه براساس ماده ۹۰ سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، تا پایان آذر امسال بخشی از زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری (حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان) به حساب دولت منظور شده، گفت: میزان سودآوری شرکت ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و همچنین در شرکت ایران خودرو دیزل نیز بیش از سه هزار میلیارد تومان سود شناسایی شده است.

هیچ خودرویی به شخص یا نهادی واگذار نشده

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به برخی اتهامات مبنی بر عرضه خارج از شبکه محصولات به برخی خواص و تحویل ۳۴ دستگاه خودرو هایما ۸S به برخی مدیران این شرکت گفت: این مجموعه به هیچ عنوان خارج از چارچوب‌ها و مقررات جاری ابلاغی به شخص یا نهادی خودرو واگذار نکرده است.

مهدی خطیبی در مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت ایران خودرو افزود: درباره خودرو هایما ۸S همان‌طور که قبلا نیز اعلام شد تولیدات ابتدایی محصولات به دلایل فنی قابل عرضه به بازار نیست و این خودروها به‌نام مجموعه سند می‌خورد و پس از 6 ماه نگه‌داری به‌عنوان خودرو معیوب به فروش می‌رسد.وی افزود: بر این اساس ایران خودرو تصمیم گرفت تا این خودروها را به نرخ پایه عرضه در بورس به برخی کارشناسان و مدیران شرکت عرضه کند و به‌عنوان مدیرعامل ایران خودرو نام من در فهرست دریافت‌کنندگان این خودرو نیست. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با طرح این سوال که چرا در تلویزیون و رسانه‌ها به مردم اطلاعات غلط می‌دهیم، گفت: برای رفع ابهام عرضه خارج از شبکه محصولات به برخی خواص طی نامه‌ای به وزیر محترم صمت اعلام کردم که ایران خودرو با نگهداری خودروهای غیرقابل عرضه به‌دلیل مشکلات فنی، در پارکینگ متحمل ۱۲ میلیارد تومان زیان شده و با فروش این خودروها به شیوه مزایده نیز متحمل زیان بیشتری خواهد شد.

خطیبی درباره واگذاری خودرو به برخی خواص یا نهاد‌های دولتی نیز گفت: تاکنون هیچ اهدایی انجام‌نشده که پس گرفته شود و با صداقت می‌گویم که درباره دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر عدم عرضه خودروهای پرتیراژ که با شیوه قرعه‌کشی عرضه می‌شود، هیچ اقدامی مغایر با قانون انجام‌نشده است.

وی گفت: پاسخ این ابهامات را برای رئیس‌جمهوری ارسال و اعلام کردیم که حتی یک دستگاه از خودروهایی مانند پارس، رانا، دنا و... که از طریق قرعه‌کشی عرضه می‌شود به هیچ شخص حقیقی یا شرکت خصوصی واگذار نشده است گرچه با شیوه کنونی عرضه خودرو نیز دستگاه‌های دولتی باید محلی برای تامین خودرو موردنیازشان داشته باشند و نباید با این‌گونه ابهامات برای ایران خودرو حاشیه‌سازی شود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در مورد برخی خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا نیز تاکید می‌کنم که اطلاعات و آمار غلطی در مورد ایران خودرو داده‌شده و باید این موضوع بررسی و تبیین شود.

مسیر هموار سودآوری

مهدی خطیبی گفت: ایران خودرو کنونی کمترین شباهتی به دو سال قبل ندارد و در تمام شاخص‌های کمی و کیفی به‌طور معجزه‌آسایی جلو هستیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای رشد کمی و کیفی و خروج این شرکت از شمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت گفت: طی دوره یک‌ساله بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ در حوزه‌های تولید، کیفیت و صورت‌های مالی شاهد رشد گروه صنعتی ایران خودرو هستیم به نحوی که در حوزه تولید علاوه بر رشد شمار شاهد تغییر ترکیب تولید بوده‌ایم که اهمیت بیش‌تری دارد. مهدی خطیبی، افزود: تولید امروز ایران خودرو شاخص‌های خاصی دارد و علاوه بر تولید در شمار بالا شاهد ثبات مشخص در این رشد شمار هستیم و نموداری رشد تولید سینوسی نیست، همچنین این رشد شمار تولید با بهبود ۵۰ درصدی کیفیت نسبت به سال گذشته همراه بوده و هیچ‌گاه نسبت تولیدات داخلی به‌کل تولید همانند امسال نبوده است چراکه فقط ۲.۵ درصد تولیدات کنونی ایران خودرو به‌صورت مونتاژی (CKD) انجام می‌شود.وی با اشاره به تولید ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال تا نیمه بهمن‌ماه، افزود: از این میزان تولید حدود ۱۶ هزار دستگاه به خودروهای دیزل تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تعلق داشته و بقیه مربوط به تولید خودروهای سواری است به‌گونه‌ای که ۱۵۵ هزار دستگاه نسبت به سال گذشته بیشتر تولید کرده‌ایم.

وی گفت: همچنین همین فاصله را نسبت به مدت مشابه سال گذشته در زمینه تجاری‌سازی و تحویل محصولات ایران داریم و تعداد خودروهای آماده شماره‌گذاری در ایران خودرو از حدود ۷۱ هزار دستگاه در سال گذشته به ۳۱ هزار دستگاه کاهش یافته است.

دستاوردهای مثبت تولید بر خط

خطیبی با بیان اینکه پس از هم قسم شدن کارکنان ایران خودرو، از ۳۱ اردیبهشت امسال با تولید ناقص خودرو خداحافظی کردیم، گفت: با توقف تولید خودروهای ناقص شاهد رشد ۲۵ درصدی کیفیت تولیدات بودیم، گلوگاه‌های شبکه تامین شناسایی شد و اجرای این طرح تا ۳۰ آبان امسال بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در ایران خودرو را به دنبال داشته است. وی عبور مستقیم را بزرگ‌ترین پروژه سال‌های اخیر ایران خودرو با فراهم کردن الزامات و رفع محدودیت‌ها دانست و گفت: رشد ۲۵ درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو با عبور مستقیم و در قالب اجرای ۲۷۹پروژه و به‌گونه‌ای حاصل‌شده که وضعیت کیفیت امسال محصولات ایران خودرو اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزایش صادرات را یکی دیگر از راهکارهای خروج از شمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت دانست و افزود: تا پیش از این، صادرات محصولات ایران خودرو به دلیل اشتباهاتی که در نرخ تمام‌شده وجود داشت سودآور نبوده، اما امسال صادرات محصولات ایران خودرو از نظر تعداد و ارزش به مراتب از سال گذشته بهتر است و این صادرات زیان ده نیست، ایران خودرو تمام تلاش خود را در راستای تامین منافع سهام‌داران به کار گرفته است. وی از آثار مثبت تولید عبور مستقیم بر نرخ ثابت تولید (حقوق و دستمزد و نهاده‌های تولید) محصولات ایران خودرو نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: امسال درمجموع تولید محصولات ایران خودرو بیش از ۴۰ درصد اقتصادی‌تر شده و این امر به معنای آن است که ایران خودرو در مسیر سودآوری گام برمی‌دارد و علاوه بر آن تلاش‌های زیادی برای اصلاح شیوه قیمت‌گذاری محصولات صورت گرفته است.

جهش ایران خودرو در حوزه توسعه محصول

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه توسعه محصول گفت: در این حوزه، از فروردین‌ امسال پروژه TF۲۱ را تعریف کردیم که از زمان شکل‌گیری این ایده تا تجاری‌سازی محصول، ۱۸ ماه طول می‌کشد، علاوه بر آن بر روی پلتفرم K۱۲۵ خودرو ری را طراحی‌شده که در نیمه سال آینده وارد بازار خواهد شد در بهمن‌ماه امسال نیز محصولات دنا جوانان با موتور EFP و تارای سال به تولید انبوه رسیده است، همچنین در ایران خودرو دیزل کشنده آتامان، کشنده H۵، پیکاپ فوتون و... رونمایی و یا تولید شده است. خطیبی از توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و افزود: در حوزه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۹۰ قرارداد فعال داریم و در حوزه لجستیک و ادغام شبکه خدمات پس از فروش نیز اقدامات مشترکی با سایپا انجام شده که با این اقدامات می‌توان گفت حال کنونی ایران خودرو بسیار خوب است.

ارسال نظر