|
کدخبر: 281734

بازار خودروی روسیه در دست چینی ها

جنگ اوکراین باعث تحریم‌های شدید کشورهای غربی علیه روسیه شد و خودروسازان غربی نیز مجبور به ترک بازار خودروی این کشور شدند. حالا خبر می‌رسد چینی‌ها از این موقعیت نهایت استفاده را کرده و بازار روسیه راتصاخب کرده‌اند!

خودرو بازار خودروی روسیه در دست چینی ها

هم‌اکنون برندهای چینی یک‌سوم بازار خودروی روسیه را به خود اختصاص داده‌اند و این امر نشان دهنده اهمیت زیاد صنعت خودرو برای کشور چین است تا بتواند رشد اقتصادی خود را ادامه دهد. فروش خودروهای سواری و تجاری سبک در روسیه پس از وضع تحریم‌های کشورهای غربی نسبت به سال قبل ۶۱ درصد کاهش یافت. این در حالی بود که با عدم دسترسی به مواد اولیه و کاهش تولید شاهد افزایش قیمت‌ها نیز بودیم.

خودرو-جیلی

 

اما فروش خودروهای سواری چینی با برندهایی همچون هاوال، چری و جیلی افزایش یافته و در ماه نوامبر به ۱۶۱۳۸ دستگاه رسیده که نسبت به فروش ۸۲۳۵ دستگاهی ماه ژانویه ۲۰۲۱، رشد حدود دو برابری را نشان می‌دهد. همچنین سهم چینی‌ها از این بازار از ۹.۶ به ۳۱.۳ درصد رسیده است. روس‌ها در ماه نوامبر تعداد ۴۶۴۰۳ دستگاه خودروی سواری و تجاری سبک خریداری کرده‌اند و فروش کل این بازار در سال جاری می‌تواند به حدود ۶۰۰ هزار دستگاه برسد. یکی از تحلیلگران بازار خودروی روسیه می‌گوید:

خودروهای روسی بخش ارزان‌قیمت بازار یعنی بهای حداکثر ۲۴ هزار دلار را در اختیار دارند درحالی‌که شرکت‌های چینی جا پای برندهای غربی گذاشته و محصولاتی با قیمت فراتر از ۳۰ هزار دلار را عرضه می‌کنند. یکی از اقدامات روس‌ها کمک گرفتن از برندهای چینی است. برای مثال می‌توانیم به شرکت جک موتورز  اشاره کنیم که با در اختیار قرار دادن پیشرانه، طراحی، مهندسی و پلتفرم خود باعث احیای برند مسکوویچ شده است. مسکوویچ می‌گوید در حال کار با یک برند خارجی است اما نامی از آن نبرده و جک نیز اشاره‌ای به این موضوع نداشته است.

خودرو-۲

 

اکثر خودروسازان غربی که قبلاً سهم زیادی از بازار روسیه را در اختیار داشتند تولید خود را در این کشور متوقف کرده‌اند. البته مسکوویچ تولید خودرو در یکی از کارخانه‌های سابق رنو را شروع کرده و نیسان، مرسدس بنز و فورد نیز جزو برندهایی هستند که عطای بازار روسیه را به لقایش بخشیده‌اند. اگر وضعیت اقتصادی تغییری نکند چینی‌ها می‌توانند حدود ۳۵ درصد بازار خودروی روسیه در سال آینده را از آنِ خود کنند و احتمال رسیدن به فروش کلی ۸۰۰ هزار دستگاهی در سال ۲۰۲۳ وجود خواهد داشت. بازار خودروی چین با روسیه اصلاً قابل‌مقایسه نیست چراکه میزان فروش خودرو در چین و در ماه نوامبر حدود ۳۵ برابر بیشتر از روسیه بوده است. در ۱۰ ماه ابتدایی امسال روسیه ششمین مقصد صادراتی بزرگ برای قطعات خودرویی چینی بوده است.

 

 

منبع: پدال

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها