|
کدخبر: 272368

اختصاصی گسترش نیوز:

صفر تا صد ساخت پلتفرم مشترک آفرود ملی / آماده تولید پیکاپ داخلی با کیفیت باشید

امروز نشست خبری با حضور مدیران عامل و مسئولان شرکت های خودروسازی مکث موتور، آمیکو، ایلیا و زامیاد برگزار شد.

خودرو صفر تا صد ساخت پلتفرم مشترک آفرود ملی / آماده تولید پیکاپ داخلی با کیفیت باشید

در ابتدای نشست عبدالله توکلی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار کرد: در این نمایشگاه با نمایش محصولاتی برای بازاریابی مواجه نیستیم و فقط میخواهیم رویکردها را اعلام کنیم. نقش پلتفرم ها و هم افزایی ها پیش از این کمرنگ بوده است.

وی ادامه داد: بن سازه ها یا پلتفرم ها می‌تواند راه های جدیدی برای قابل رقابت کردن صنعت خودرو ایجاد کند. صنعت خودروی ما معمولا بر اساس مونتاژکاری پیش رفته است. این رویکرد مشکلاتی را ایجاد می‌کند. وقتی داخلی سازی کامل می‌شود محصولات دیگر به روز نیستند.

توکلی افزود: شتاب تحول در صنعت خودرو به گونه ای است که کارها باید سریع تر انجام شود‌. پلتفرم مشترک  ۷۰ درصد ارزش محصول را شامل می‌شود.

توکلی در ادامه گفت: هم افزایی بین گروه های خودروسازی می‌تواند باعث تسهیل در داخلی سازی شود. یک حرکت بسیار خوب برای شرکت های بخش خصوصی رونمایی از تفاهم نامه بین گروه های خودروسازی مکث موتور، زامیاد، ایلیا و آمیکو است.

بابک وطن خواه، مدیرعامل شرکت مکث موتور درباره تفاهم نامه تولید بن سازه آفرود ملی اظهار کرد: هدف اصلی از این تفاهم نامه دستیابی به بیشترین میزان عمق خودکفایی و انتقال دانش فنی در زمینه خودروهای شاسی مجزا به داخل کشور است.

وی افزود: خودروهای شرکت های حاضر در این نشست قطعات مشترک زیادی دارند. در نتیجه این تفکر مطرح شد تا قراردادهای بهتر در خرید قطعات صورت گیرد و یکسان سازی بستر این محصولات انجام شود‌. همچنین در زمینه سیستم های تعلیق از یکسان سازی بیشتری بهره ببریم. ضمن این که در زمینه موتور و گیربکس نیز حداکثر یکسان سازی را داشته باشد. با توجه به یکسان سازی خدمات پس از فروش نیز راحت تر خواهد بود.

در ادامه قائم مقام شرکت زامیاد اظهار کرد: بازار کشور ما به بحث خودروی آفرود نیاز دارد. هدف تولید خودروی آفرود با قیمتی است که رقابتی باشد. شرکت زامیاد بیش از ۵۰ سال در تولید خودروهای تجاری سابقه دارد. شرکت های مورد نظر از یک شاسی استفاده می‌کنند و این رقابت به صورت مشترک انجام می‌شود‌. برنامه تولید زامیاد برای امسال روی ۵۰۰ دستگاه است.

فداکار، مدیرعامل شرکت آمیکو گفت: موضوع پلتفرم مشترک به یک دیدگاه مهندسی نیاز دارد و از قطعات مشترک در چند خودرو استفاده کنیم‌ ما این قطعات را شناسایی کردیم. در نتیجه این کار کاهش قیمت را خواهند دید.

 مدیرعامل ایلیا موتور در پایان افزود: در ایران یکی از سخت ترین کارها فعالیت تیمی است‌. در تفاهم نامه برای ایجاد یک پلتفرم بسته شد قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد‌. در همه جای دنیا این کار انجام می‌شود. هوشمندی وزارتخانه باعث الگوبرداری از این فرهنگ در کشورهای دیگر شد. در توافق نامه امضا شده هیچ صحبتی درباره صادرات نیست. اگر قیمت تمام شده قطعات و خودرو پایین آید قطعا امکان صادرات نیز وجود دارد.  در این تفاهم نامه هدف گذاری برای رسیدن به تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه و ساخت داخل ۸۰ درصدی انجام دادیم. خودروی با کیفیت و مناسب را تولید خواهیم کرد.

ارسال نظر