|
کدخبر: 265956 میلاد محمدی

کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

منتظر اتفاق مهم خودرویی با روسیه نباشید!

کریمی سنجری گفت: روسیه اصولا وابستگی تکنولوژیکی به اروپا دارد و کشوری نیست که در بحث خودروسازی با استراتژی های روز صنعت خودرو آشنا باشد.

خودرو منتظر اتفاق مهم خودرویی با روسیه نباشید!

در روزهای گذشته نشست ‌های مختلفی در زمینه خودروهای سنگین، ون، مینی ‌بوس و... میان دو کشور ایران و روسیه برگزار شده است. طبق گفته مسئولان دو کشور در خلال برگزاری این جلسات به این نتیجه رسیده ‌اند که در بخش هایی ایران خریدار کالا از روسیه و در بخش ‌هایی نیز روسیه خریدار قطعات مورد نیاز خود از کشور ما باشد.

اما این همکاری خودرویی چه تاثیری بر بازار خودروی کشور ما خواهد داشت؟ پیرامون این مسئله گفتگویی را با حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با چینی ها شرایط بهتری داریم

کریمی سنجری در این گفتگو اظهار داشت: روسیه در خودروسازی کشور پیشرفته ای نیست بنابراین ضروری است که ما با بررسی تمام ابعاد وضعیتی که داریم روی این گزینه کار کنیم. با توجه به شرایط تحریمی کشور و این که در حال حاضر فضا برای رابطه و ارتباط خوب با روسیه وجود دارد، می توان روسیه را به عنوان یک گزینه مدنظر قرار داد اما به عقیده بنده، ما با چینی ها شرایط بهتری داریم.

سنجری

وی افزود: چین کشوری است که از سالیان قبل در بحث خودروسازی تعاملات بین المللی و شراکت های خوبی با شرکت های بزرگ دنیا داشته است و در همین راستا توانسته جایگاه خوبی را در بحث کیفیت و نوآوری در خودروسازی ایجاد کند. حال در شرایط کنونی ما از این ظرفیت به خوبی استفاده نکردیم و می خواهیم به سراغ ظرفیت های دیگری برویم.

همکاری خودرویی ایران و روسیه موضوعی سیاسی است

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه به عقیده من همکاری خودرویی ایران و روسیه بیشتر یک موضوع سیاسی است، گفت: یکی از معاونان وزیر صمت که ارتباطی به خودروسازی ندارد به روسیه رفته و آنجا صحبتی پیرامون همکاری خودوریی ایران و این کشور داشته است. به زعم من این موضوع بیشتر یک بحث رسانه ای است تا مباحث فنی مهندسی. عده ای هم این موضوع را بزرگ می کنند. اعتقاد من این است که اتفاق مهمی در شراکت ما با روسیه رخ نخواهد داد. چون روسیه اصولا وابستگی تکنولوژیکی به اروپا دارد و کشوری نیست که در بحث خودروسازی با استراتژی های روز صنعت خودرو آشنا باشد.

کریمی سنجری افزود: این درحالی است که ما فضا و شرکت های بهتری برای همکاری های مثمرثمر داریم. شرکت هایی در چین مشغول به فعالیت هستند که در تحریم با ما کار کردند اما ما صرفا مونتاژ کار چینی ها شدیم و نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم. البته نگاه دیگری به روسیه وجود دارد و آن این است که ایران می خواهد خودرویی تولید کند که مناسب روس ها باشد و در روسیه به فروش برساند. در این خصوص نیز باید گفت از خود روس ها با چینی ها ارتباط خوبی دارند؛ چینی ها هم به مراتب بهتر از ما تولید می کنند. به عبارتی اگر چنین اتفاقی بیفتد عملا برای روس ها بهتر است که با چینی ها کار کنند.

وی تصریح کرد: اگر عنوان می شد به منظور همکاری های خودرویی ایران با سایر کشورها، کنسرسیومی بین ایران و روسیه و چین تشکیل شده است اتفاق قابل قبول تری بود. به هر حال باید بپذیریم چینی ها از ما و روسی ها در صنعت خودروسازی پیشرفته تر هستند. اگر ما می توانستیم تکنیک غربی ها را به واسطه دوستی با چینی ها وارد کشور کنیم و همکاری کنسرسیومی با چین و روسیه داشته باشیم اتفاقات بهتری رقم می خورد. ما باید یک شراکت مثلتی با این دو کشور داشته باشیم و ایران، چین و روسیه سه راس این مثلث را تشکیل دهند.

دولت چاره ای جز واردات خودرو ندارد

این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع واردات خودرو اشاره کرد و گفت: به عقیده من این اتفاق هرچه سریعتر باید رخ دهد. به دلیل اینکه دولت جدید چاره ای ندارد. دولت به منظور کنترل نبض بازار و مدیریت آن باید به واردات خودرو روی بیاورد. وعده هایی مبنی بر افزایش در تولید و عرضه در حد شعارهای سطحی است. چهار سال است که دولت های روی کار، قصد انجام این کار را دارند اما تا کنون نتیجه ای در این زمینه حاصل نشده است.

کریمی سنجری افزود: از آنجا که ما بخشی از شرکای خارجی مان را از دست داده ایم نمی توانیم از ظرفیت اسمی خودرو سازی مان برای تولید استفاده کنیم. به خصوص شرایط نقدینگی و قیمت گذاری دستوری به زنجیره ی تامین خودروسازها فشار زیادی وارد کرده است. این موضوع موجب از دست رفتن بخشی از توان آنها شده است. بنابراین در شرایط کنونی چاره ای جز واردات وجود ندارد.

تاثیر واردات خودرو بر قیمت ها

وی در ادامه گفت: اگر واردات خودرو عملی شود صد در صد بر روی قیمت  خودرو در بازار تاثیرگذار خواهد بود. البته بستگی دارد که ساز و کار چه طور دیده شود و چه نوع خودروهایی در چه محدوده قیمتی وارد کشور شوند. به عنوان مثال اگر خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار یا بیشتر وارد کشور شوند بدون شک قیمت خودروهای لوکس موجود در داخل بازار با افزایش قیمت روبرو خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو  در پایان تصریح کرد: قیمت خودرو تابع شرایط اقتصادی، تورم و شاخص های اقتصادی است. طبیعتا اگر همین روند ادامه پیدا کند و ما مجبور باشیم نقدینگی خودرویی تولید کنیم تورم و نرخ ارز افزایش پیدا خواهد کرد. خودرو هم تابع همین شرایط است. برعکس آنهایی که کنترل قیمت را از وزارت صمت انتظار دارند قیمت خودرو جای دیگری کنترل می شود.

ارسال نظر