|
کدخبر: 233937

سیستم با کسی تعارف ندارد / صاحبان خودرو مراقب باشند!

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران گفت: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ از تعداد ۸۹۵ هزار دستگاه خودرو مراجعه‌کننده برای دریافت معاینه فنی در مراجعه اول، ایراد و نقص فنی ترمز ۱۰۰هزار خودرو شناسایی شده‌است.

حسین مقدم، مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با یکی از روزنامه های کثیرالانتشار گفتگویی را انجام داده است که بخش‌های مهم آن پیش روی شماست.

جرائم عدم داشتن معاینه فنی از سوی دوربین ثبت می‌شود

- از زمان مکانیزه‌شدن معاینه فنی بیشتر خودرو‌ها مراجعه کرده‌اند؛ چراکه سیستم با کسی تعارف ندارد و جرائم از سوی دوربین ثبت می‌شود.

- در تهران حداقل ۲میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی سبک مشمول معاینه وجود دارد که همیشه تعدادی مراجعه نمی‌کنند، البته شاید از مراکز خارج تهران معاینه دریافت کنند. حدود ۱۰ درصد از مشمولین تاکنون در پروسه زمانی که باید مراجعه می‌کردند، مراجعه نکرده‌اند.

معاینه فنی تأثیر بین ۱۰ تا۲۳ درصد در کاهش آلودگی هوا دارد

- معاینه فنی تأثیر بین ۱۰ تا۲۳ درصد در کاهش آلودگی هوا دارد. این ارقام بر اساس مطالعات انجام شده در شهر تهران ثابت شده‌است.

- در صورتی که همه خودروها مورد معاینه درست و اصولی قرار بگیرند تأثیر ۱۰ تا ۲۳ درصدی محقق خواهد شد؛ یعنی اگر ۳ میلیون خودرو در تهران وجود داشته باشد و فقط یک یا دو میلیون خودرو به مراکز معاینه مراجعه کنند، تأثیر مثبت در آلودگی هوا محقق نخواهد شد.

شهرداری از معاینه فنی قصد درآمدزایی ندارد

- الان برای معاینه فنی عادی و برتر خودروی‌های سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان دریافت می‌شود. برای تنظیم باد چرخ خودرو‌ها ۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود. ۴۷ هزار تومان ما برای ۹ آیتم تست مکانیزه مهم و اساسی به همراه تست‌های چشمی شامل کمربند‌ها و چراغ‌ها است که واقعاً زیاد نیست.

- اگر قصد درآمدزایی شهرداری در معاینه فنی مطرح بود، خب زمین هر مرکز معاینه که ارزش بسیار بیشتری دارد و بهتر می‌تواند محلی برای درآمدزایی باشد!

در معاینه فنی حداقل‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

- با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده در خصوص خودرو‌های فرسوده و جایگزین نشدن این خودرو با خودرو‌های نو، آنچه سازمان محیط‌زیست اعلام کرده آن است که اگر نمی‌توانیم خودروی فرسوده‌ای را از چرخه حمل و نقل خارج کنیم، تنها فیلتری که می‌تواند حداقل‌های ایمنی یا آلایندگی را کنترل کند، ابزار معاینه فنی است.

- ما اعتقاد نداریم که با معاینه فنی می‌توان تشخیص داد خودرویی فرسوده است یا فرسوده نیست؛ چنین ادعایی نداریم و این ادعا علمی و فنی هم نیست. حالا که قرار است مثلاً با خودرویی که۲۰سال کارکرده تردد انجام شود، در معاینه فنی حداقل‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ما در معاینه فنی حداقل‌ها را چک می‌کنیم، به گونه‌ای که اگر در آیتمی بیش از مقدار تعیین شده باشد، خودرو حادثه‌آفرین تلقی می‌شود.

تنها ۲۰۰ دستگاه موتور از ۳ میلیون موتورسیکلت معاینه فنی گرفته‌اند!

- در مراکز معاینه فنی تهران ۱۱ خط مکانیزه برای معاینه فنی موتورسیکلت وجود دارد. مبلغ معاینه هم ۱۲ هزار تومان است. از ۳ میلیون موتورسیکلت فقط ۲۰۰ دستگاه موتور برای معاینه مراجعه کرده‌اند!

- قانون ملزم به معاینه فنی کرده، پلیس ضابط قضایی است و شهرداری هم مراکز را برای معاینه موتورسیکلت مجهز کرده‌است.

- هر موتور کاربراتوری به اندازه چند خودروی یورو ۲ آلایندگی تولید می‌کند و از نظر غلظت آلایندگی یک موتورسیکلت چند برابر یک خودرو دارای آلایندگی است، ولی سال‌هاست با این وسایل نقلیه مماشات صورت گرفته‌است.

امسال ۱۰۰ هزار خودرو مراجعه اولی ایراد ترمز داشت!

- در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ از تعداد ۸۹۵ هزار دستگاه خودرو مراجعه‌کننده برای دریافت معاینه فنی در مراجعه اول، ایراد و نقص فنی ترمز ۱۰۰هزار خودرو شناسایی شده‌است. هر یک از این خودروها با نقص ایمنی می‌توانند خود عامل یک تصادف‌شده، عابری کشته یا عامل چندین تصادف باشند.

- در اصل بسیاری از مردم از نقص ایمنی خودروی خود خبر ندارند، بلکه با مراجعه به مراکز معاینه فنی این تعداد خودرو‌ دارای ایراد توسط تجهیزات شناسایی می‌شود. نقص می‌تواند در ترمز، در کمک خودرو یا در جلو‌بندی باشد.

- شما تصور کنید یک لامپ خراب در چراغ جلوی خودرو می‌تواند منجر به تصادف شدید خسارتی و جرح و حتی منجر به مرگ شود. نقص ایمنی نباید لزوماً یک نقص بزرگ و عمده باشد، بلکه نقصی کوچک هم به اندازه یک لامپ می‌تواند بسیار مهم باشد. اگر برف‌پاک‌کن خوب عمل نکند و راننده دید خوب نداشته باشد، کمترین نتیجه مخرب، افزایش ترافیک است. معاینه فنی جایگاهی است که باید همه این موارد در آن چک شود.

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها