|
کدخبر: 222332

خودرو غول پیکر رکورد افزایش تولید را زد

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در شش ماهه اول امسال از ۲۵ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۵ کالا افزایش یافته و بیشترین میزان افزایش تولید مربوط به کامیون، روغن و ماشین لباسشویی بوده است.

بر اساس این آمار در هفت ماهه امسال فقط تولید یک کالا، یعنی کامیون، کامیونت و کشنده بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و تولید آن با ۶۴.۴ درصد افزایش به ۴۹۵۷ درصد رسیده است. همچنین در این مدت تولید سه کالا بیش از ۲۰ (تا ۴۱.۳ درصد)، چهار کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد و هفت کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۱۰ کالا نیز کاهش یافته است.

در این میان دو کالای دیگری که بیشترین افزایش تولید را داشتند شامل روغن ساخته شده نباتی با ۴۱.۳ و ماشین لباسشویی با ۲۹.۹ درصد افزایش هستند.

تولید روغن نباتی در در هفت ماهه امسال به بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار تن رسیده است. تولید روغن در بیشتر ماه‌های سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت. بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند.

همچنین در هفت ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۷.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از دو میلیون و ۶۸۷ هزار دستگاه رسیده است. از بین انواع لوازم خانگی تولید تلویزیون با کاهش ۱۱.۲ درصدی مواجه بوده و تولید آن از نزدیک به ۷۳۲ هزار دستگاه در هفت ماهه سال گذشته به نزدیک ۶۵۰ هزار دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است. تولید ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر با ۲۹.۹ و ۷.۵ درصد افزایش به ترتیب به بیش از ۷۹۰ هزار و یک میلیون و ۲۴۶ هزار دستگاه رسیده است.

اما با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم. اخیرا سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت‌ عنوان کرد.

گفتنی است که سال گذشته سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرده، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.

از جمله مهم‌ترین کالاهای دیگری که تولید آن‌ها افزایش داشته نیز می‌توان به انواع سواری، پتروشیمی، کمباین، ، نئوپان و دوده با ۱.۴، ۳.۴، ۱۳.۵، ۸.۵ و ۲۰.۴ درصد افزایش تولید اشاره کرد.

تولید ۱۰ کالا کاهش یافت

از بین ۲۵ کالای منتخب صنعتی تولید ۱۰ کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به الیاف اکریلیک با ۴۶.۹ درصد، الکتروموتور ۲۵.۷ و سموم دفع آفات نباتی با ۳۳.۷ درصد کاهش بوده است.

کمترین کاهش تولید نیز مربوط به انواع تراکتور است که تولید آن با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۱ هزار و ۲۵۷ دستگاه در هفت ماهه امسال رسیده است.

وانت، پودر شوینده، لاستیک خودرو و نخ سیستم پنبه‌ای نیز از جمله دیگر کالاهایی است که تولیدشان در این مدت کاهش یافته است.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر