|
کدخبر: 218964

جزئیات صادرات خودرو و لوازم یدکی در نیمه نخست سال

سیدروح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک اعلام کرد: ایران در هفت ماه نخست امسال ۵۸ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۳۳ دلار خودرو و لوازم یدکی صادر کرد.

«سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه هفت میلیون و ۲۱۷ هزار و ۲۶۵ دلار انواع خودرو به ۱۲ کشور صادر شده که از این میزان، یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۴۸۴ دلار خودرو ۱۵۰۰ سی سی به هشت کشور صادر شد.

وی افزود: جمهوری آذربایجان با خرید ۹۷۱ هزار و ۸۹۸ دلار در صدر خریدارهای خودروهای ایرانی قرار دارد و چین، اسپانیا، روسیه، سنگال، اوکراین، عراق و ترکیه در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

لطیفی درباره صادرات خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲ هزار سی سی، تصریح کرد: ارزش صادرات این خودروها در هفت ماهه امسال ۴۴۹ هزار و ۱۲۴ دلار بود که به ۶ کشور عراق با ۲۷۴ هزار و ۲۲۵ دلار، سنگال با ۶۳ هزار و ۶۰ دلار، اسپانیا با ۴۰ هزار و ۱۹۸ دلار، روسیه با ۳۴ هزار و ۷۲۵ دلار، تایوان با ۳۳ هزار و ۷۵۲ دلار و امارات با سه‌هزار و ۱۶۴ دلار صادر شد.

وی با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار خودروهای ۲ هزار تا ۲۵۰۰ سی سی به جمهوری آذربایجان صادر شده است، خاطرنشان‌کرد: در هفت ماه امسال چهار میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۳۲ دلار خودروی نیمه دیزلی و دیزلیِ ۲۵۰۰ تا سه‌هزار سی سی به عراق صادر شد، تایوان نیز ۸۰ هزار دلار خودروی نیمه دیزلی ۱۵۰۰ سی سی تا ۲ هزار سی سی از ایران واردات داشته و روسیه نیز یک‌هزار و ۹۲۹ دلار از  این نوع خودرو از ایران خریداری کرده است.

لطیفی تاکید کرد: ۸۲۵ هزار و ۸۹۶ دلار خودروهای حمل کالا و متفرقه نیز توسط کویت به ارزش ۱۴۸ هزار دلار، ونزوئلا به ارزش ۶۷۲ هزار دلار و دیگر کشورها با  پنج‌هزار و ۸۹۶ دلار از ایران خریداری شد.

سخنگوی گمرک درباره صادرات لوازم یدکی خودرو، تصریح‌کرد: در هفت ماهه امسال ۵۱ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۶۸ دلار لوازم یدکی خودرو صادر شد که ۱۴ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۳۰۵ دلار مربوط به بدنه خودرو، سه میلیون و ۸۴۹ هزار و ۴۲۵ دلار اجزا و قطعات مربوط به بدنه، سه میلیون و ۱۹۰ هزار و ۳۲۶ دلار محور خودرو، ۲ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۹ دلار انواع رادیاتور، ۲ میلیون و ۹۷ هزار و ۲۱۷ دلار چرخ دنده و بازوهای انتقال نیرو، یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۲۹ دلار کمک فنر، ۸۵۰ هزار و ۶۶ دلار انواع چرخ و قطعات و ۶۴۲ هزار و ۴۹۲ دلار اجزا و قطعات تریلرها بود.

وی افزود: ۴۵۹ هزار و ۲۴۱ دلار سیبک و قطعات آن، ۳۸۵ هزار ۳۲۶ دلار دسته موتور و قطعات، ۳۷۲ هزار و ۲۳ دلار چراغ، لامپ و راهنما، ۳۰۴ هزار و ۸۱۵ دلار لنت ترمز، ۲۶۹ هزار و ۴۶۶ دلار کاسه و دیسک ترمز، ۲۴۹ هزار و ۷۲ دلار انواع سپر، ۲۳۰ هزار و ۵۷۴ دلار انواع اگزوز و قطعات، ۱۵۶ هزار و ۲۸۲ دلار انواع کمربند، ۳۳ هزار و ۲۴۵ دلار جعبه دنده، ۳۰ هزار و ۳۶۰ دلار اجزا و قطعات کلاچ و ۲۰ هزار و ۴۹۸ دلار صندلی خودرو در این مدت به کشورهای دیگر صادر شد.

لطیفی تاکید کرد: ۱۹ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۹۳۵ دلار سایر اجزا و قطعات دیگر مرتبط به خودرو نیز در این مدت صادر شده است.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور در هفت ماه سال جاری ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها