|
کدخبر: 205475

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت صنعتی پیک افروز غرب مطرح شد:

ضرورت توجه به تولید داخلی و سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان واقعی

کریمخان، مدیرعامل شرکت صنعتی پیک افروز غرب گفت: در سال ۱۴۰۰ فرآیند تولید قطعات خودروهای تجاری دیزل را آغاز و تا پایان امسال قطعاتی مانند تسمه‌ها، تسمه سفت‌کُن‌ها، پولی‌ها و قطعات انواع خودروهای ولوو، رنو، بنز، مان هوو و اسکانیا را به بازار عرضه می‌کنیم.

خودرو ضرورت توجه به تولید داخلی و سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان واقعی

شرکت صنعتی پیک افروز غرب در سال ۱۳۶۹ در زمینی به مساحت ۸ هزار مترمربع و ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع سوله سرپوشیده در شهر صنعتی کرمانشاه به منظور تولید تجهیزات برشکاری و جوشکاری گازی ( پیک‌های دستی برش و جوشکاری ) تاسیس گردید و در سال ۱۳۷۴ موفق به دریافت استاندارد ملی برای تولیدات خود شد.

با گسترش صنعت خودرو در ایران، شرکت صنعتی پیک افروز غرب در سال ۱۳۷۶ گرید B از شرکت طراحی و مهندسی تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) را دریافت کرد و با تلاش پرسنل آموزش‌دیده خود، موفق به تولید قطعاتی برای خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و پژو پارس گردیده و در سال ۱۳۸۳ نیز به عنوان یکی از ۱۰ سازنده برتر صنعت قطعه‌سازی ایران انتخاب شده است.

شرکت صنعتی پیک افروز غرب، تولیدکننده اصلی قطعات موتوری در زمینه تسمه سفت‌کُن‌ها، غلتک‌ها، پولی‌ها، واترپمپ و تسمه‌ها برای خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی و بازار لوازم یدکی است و همچنین در فاز توسعه، برنامه پوشش سایر قطعات، سیستم اکسسوری و تایمینگ را در دست اجرا دارد. به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این شرکت، گفت‌وگویی با دکتر بابک کریمخان، مدیرعامل شرکت صنعتی پیک افروز غرب انجام داده‌ایم که مشروح آن از نظر خوانندگان ارجمند می‌گذرد.

گسترش تولید در شرکت پیک افروز

دکتر بابک کریمخان، مدیرعامل شرکت صنعتی پیک افروز غرب درباره فعالیت و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون گفت: در سال ۱۴۰۰ فرآیند تولید قطعات خودروهای تجاری دیزل را آغاز و تا پایان امسال قطعاتی مانند تسمه‌ها، تسمه سفت‌کُن‌ها، پولی‌ها و قطعات انواع خودروهای ولوو، رنو، بنز، مان هوو و اسکانیا را به بازار عرضه می‌کنیم.

وی افزود: جهت توسعه در بخش خودروی سواری، تولید تسمه سفت‌کن‌های مربوط به موتورهای EF۷،TU۵ پلاس را در ایران‌خودرو، خودرو شاهین را در سایپا و خودرو ۴ J را در کرمان موتور به تولید رسانده است. همچنین با توجه به رویکرد مثبت صنعت خودروسازی به تولید خودروهای برقی، در نظر داریم تا در زمینه تولید تجهیزات مرتبط با خودروهای برقی و هیبریدی اقدامات مناسبی را انجام دهیم که در همین راستا تحقیقاتی را آغاز کرده و امیدواریم به زودی در جهت تنوع‌بخشی به سبد تولیدات این شرکت به نتیجه برسد.

کریمخان به حجم بالای قطعات تولیدی در شرکت صنعتی پیک افروز غرب اشاره کرد و گفت: پروژه‌های زیادی در بخش مهندسی در زمینه طراحی تجهیزات خط تولید اجرا شده که هدف کلی آن، سرعت بخشیدن به تولید و خودکفایی در این شرکت بوده است. البته بخشی از طرح‌های توسعه هنوز به مرحله نهایی نرسیده و به دلیل شیوع کرونا، تورم و چند برابر شدن قیمت‌ها کمی کُند شده است. علاوه بر این، بازار قطعات خودرو با کاهش تقاضا روبه‌رو شده، به‌طوری که به دلیل گرانی قطعات یدکی، مشتریان تمایل کمتری به تعویض قطعات خودرو نشان می‌دهند که امید است در آینده‌ای نزدیک با گشایش سیاسی و اقتصادی، تقاضا به وضعیت قبلی بازگردد.

ضرورت رسیدگی به معضلات قطعه‌سازان

مدیرعامل شرکت صنعتی پیک افروز غرب با بیان اینکه به منظور افزایش تولید خودرو در کشور باید مسایل و چالش‌های اولیه آن مانند نقدینگی، تامین مواد اولیه، قیمت‌گذاری دستوری مرتفع شود و سیاست‌گذاری صحیح جهت خارج شدن از بلاتکلیفی این صنعت صورت گیرد، گفت: به نظر نمی‌رسد، خودروهای خارجی رقیبی برای تولید داخل محسوب شوند، اما اگر موضوع ورود خودروهای دست دوم و بدون تعرفه گمرکی دوباره مطرح نشود و به قواعد مربوط به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی خودروهای وارداتی هم توجه شود، مردم در دام خودروهای مستهلک خارجی بدون لوازم گرفتار نخواهند شد.

این قطعه‌ساز خودرو با اشاره به مشکلات موجود در صنعت قطعه‌سازی در رابطه با دریافت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان گفت: مطابق قراردادهایی که به نظر بنده، تاریخ مصرف‌شان گذشته، خودروسازان باید در بازه زمانی ۹۰ تا ۱۲۰ روز مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نمایند که عادلانه نیست. در شرایطی که مواد اولیه و هزینه‌ها به دلیل روند تورمی به صورت نقدی درآمده و فروش خودرو هم نقدی است، باید چهار ماه برای دریافت مطالبات خود منتظر باشیم، هر چند که بعد از این مدت هم تسویه نمی‌شود. عموما اصلاح قیمت قطعات و تاثیر افزایش مواد اولیه و هزینه‌ها بعد از یک‌سال سند می‌خورد و در مقابل، گلایه‌ها به فشار دولت برای قیمت‌گذاری و زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز اشاره دارند. به هر حال اگر دولت، سیاست‎های خودرو را اصلاح نکند، همه در حلقه مشکلات دور باطل می‌زنیم.

توجه ویژه به ارتباط و تعامل با دنیا

کریمخان در پاسخ به این سوال که " دلیل عقب‌ماندگی صنعت قطعه‌سازی ایران از قطعه‌سازان جهانی چیست؟"، گفت: با قطع شدن ارتباط و تعامل یک صنعت با دنیا، دسترسی به تجربه دیگر کشورها و همچنین تکنولوژی روز دشوار می‌شود. شاید مقایسه جالبی نباشد، اما کشورمان فاصله بسیار زیادی در صادرات خودرو با کشور ترکیه دارد. به عنوان مثال، ترکیه به دلیل ارتباط مستمر و مناسب با دنیا و مدیریت کارها حدود ۷ میلیارد دلار صادرات دارد، ولی این رقم در ایران تنها حدود ۶ میلیون دلار است.

وی تصریح کرد: در واقع نمی‌توان فارغ از تکنولوژی روز، ارتقاء کیفیت، به‌روزرسانی فرآیندهای تولید و دستیابی به قیمت اقتصادی به موفقیت‌های بزرگ در صادرات رسید. متاسفانه کشور ما با وجود تحولات جدید صنعت خودروسازی دنیا و حرکت به سمت خودروهای برقی و تکنولوژی‌محور، در فعالیت‌های گذشته خود محصور شده و متاسفانه حمایت عملی از صنعت قطعه‌سازی انجام نمی‌شود.

صنعت خودروسازی در انحصار دولت است

مدیرعامل شرکت صنعتی پیک افروز غرب با بیان اینکه دولت تمایل جدی به خصوصی‌سازی ندارد و مجموعه‌هایی که سودآوری خوبی دارند یا قدرت سیاسی اجتماعی بالایی را ایجاد می‌کنند، واگذار نمی‌کند، اظهار کرد: متاسفانه شعار خصوصی‌سازی تنها در مورد مجموعه‌های غیر اقتصادی و زیان‌ده اجرا شده و به‌رغم اینکه دولت سهم کمی در صنعت خودروسازی دارد، ولی این صنعت هنوز در انحصار دولت قرار دارد. خصوصی‌سازی صنعت خودرو مشروط به حفظ زنجیره تامین قابل قبول است، اما اگر قرار باشد با انجام این کار، زنجیره تامین انحصاری شود و بسیاری از قطعه‌سازان حذف گردند، خصوصی‌سازی به انحصار و رانت تبدیل می‌شود.

کریمخان با تاکید بر آنکه عرضه خودرو در بورس در هیچ جای دنیا اجرایی نشده، گفت: برنامه و رویکرد تضمین شده‌ای در خصوص این طرح وجود ندارد و اصولا خودرو به عنوان یک محصول تک‌مشتری با سازوکار بورس خیلی هماهنگ نیست. مشکل ما اختلاف قیمت عرضه و تقاضای خودرو می‌باشد و دعوا بر سر تقسیم این رانت است که با این کار در بورس صاحبان جدید پیدا می‌کند.

ایجاد سیاست‌گذاری بلندمدت در صنعت خودرو

وی با اشاره به اینکه ثبات مدیریت در صنعت خودرو سبب ایجاد سیاست‌گذاری‌های بلندمدت می‌شود و با تغییرات مداوم مدیریتی، بلاتکلیفی در این صنعت اتفاق خواهد افتاد، افزود: با اتخاذ رویکردهای سیاسی نباید بدنه اجرایی مجرب و موثر کشور را از کارآمدی انداخت. ایجاد ارتباطات خارجی و تولید مدل‌های به‌روز خودرو، جریان دانش و تکنولوژی را در صنعت قطعه‌سازی برقرار می‌کند که البته این اتفاقات به سیاست‌گذاری‌های کلان دولت وابسته است.

 مدیرعامل شرکت صنعتی پیک افروز غرب تصریح کرد: توجه ویژه به تولید داخلی و سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان واقعی، حمایت از صادرات محصولات صنعتی، تسهیل قوانین اجرایی برای تولیدکنندگان، ایجاد منزلت اجتماعی، انتخاب مدیران فهیم، موثر و کارآزموده از مهمترین خواسته‌های ما از ریاست دولت جدید می‌باشد.

کریمخان در پایان افزود: ما پتانسیل بالایی در زمینه تولید خودرو و قطعات آن داریم و اگر با سیاست‌گذاری صحیح به ارتقاء این صنعت کمک شود، می‌توانیم حتی با کشورهای صاحب‌نام هم به رقابت بپردازیم، اما اگر در مسایل اولیه و تعاملات جهانی با مشکلاتی مواجه باشیم، در لاک خود باقی مانده و شرایط، تغییر ویژه‎ای نخواهد کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها