|
کدخبر: 202077

بیشترین و کمترین ریزش قیمت در بازار خودرو وارداتی

بازار خودروهای وارداتی در یک هفته گذشته (۲۱ شهریور تا ۲۸ شهریور) هم رشد قیمت را تجربه کرد و هم با افت قیمت همراه بود.

روند پیش گرفته در بازار خودرو در حالی است که پس از تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو بسیاری از فعالان بازار خودرو تصور می کردند شاهد ریزش قیمت در بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود، اما با گذشته چند روز از تصویب این طرح از سوی مجلس بررسی بازار نشان دهنده آن است که برخی از وارداتی ها سد مقاومتی در بازار را حفظ کردند و نه تنها افت قیمتی در بازار نداشتند بلکه رشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان را نیز در بازار تجربه کردند. با این حال برخی از وارداتی نیز افتی ۴۳۰ میلیونی را شاهد بودند.

با توجه به ارزیابی بازار خودرو می توان گفت آزارا مشکی مدل ۲۰۱۹ امروز نسبت به هفته گذشته بیشترین ریزش قیمت را داشت و در مقابل توسان سفید هم بالاترین رشد قیمت را به نام خود ثبت کرد.

فعالان بازار خودرو معتقدند برخی از خودروهای وارداتی زودتر نسبت به طرح مصوب در مجلس واکنش نشان دادند و به این طریق افت قیمت در بازار را ثبت کردند در مقابل برخی دیگر هنوز در این خصوص واکنشی از خود نشان نداده اند و احتمالا در روزهای آینده شاهد ریزش قیمت این خودروها در بازار خواهیم بود.

فضای دوقطبی در بازار خودرو

به گفته فعالان بازار خودرو روند پیش گرفته در بازار موجب شده تا شاهد یک فضای دو قطبی در بازار خودروهای وارداتی باشیم، خودروهای که طرح را پذیرفته اند و خودروهای که منتظرند تا شاید شورای نگهبان با آن مخالفت کند روندی که موجب شده تا خریداران سردرگم در بازار بمانند.

طرح ساماندهی صنعت خودرو چهارشنبه گذشته و پس از دو هفته انتظار در مجلس و با وجود مخالفت مرکز پژوهشهای مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام از مجلس رای مثبت گرفت و برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد. این طرح سال گذشته نیز به شورای نگهبان رسید، اما در همان زمان شورای نگهبان این طرح را به‌دلیل عدم همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رد کرد.

در مجلس یازدهم این طرح اصلاح شد  و در ماده ۲ آن تبصره‌های جدید درج شد تا براساس آن ساماندهی بازار خودرو امکان‌پذیر شود. در این تبصره قید شده که «سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود» امکان‌پذیر شود. هرچند این طرح موجب شد تا بسیاری به ساماندهی بازار خودروهای وارداتی امیدوار شوند، اما تبصره ۲ این طرح شبهات بسیاری را به وجود آورده است.

در این خصوص فعالان بازار خودرو بر این نکته تاکید می کنند چگونگی سنجش بازار نامشخص است و این امر می تواند به رانت مجدد در بازار خودرو منجر شود از سوی دیگر  برخی از فعالان بازار خودر بر این نکته نیز تاکید می کنند که جایگزینی تعرفه با تعداد در واردات در این طرح موجب می شود تا شاهدآن باشیم که مدیریت اقتصادی از بین برود و مدیریت اداری جایگزین شود. با این شرایط می توان گفت در اصل با این تبصره شاهد گره زدن یک تصمیم اقتصادی به تصمیم اداری خواهیم بود و مسلم است هر تصمیم اقتصادی که بخواهد به زور مجوز اداری صورت گیرد چالش برانگیز خواهد شد.    

سد مقاومتی چه زمان شکسته خواهد شد؟

حال این سوال مطرح می شود که این سد مقاومتی چه زمانی شکسته خواهد شد؟ در این خصوص برخی از فعالان بازار خودرو بر این نکته تاکید می کنند که با توجه به اینکه طرح ساماندهی صنعت خودرو اواخر هفته گذشته از سوی مجلس مصوب شده هنوز برخی از واردکنندگان در خصوص اصلاح قیمت خودرو اقدامی صورت نداده اند و طی روزهای آینده اقداماتی صورت خواهد گرفت.

از سویی دیگر با توجه به اینکه در تصویب این طرح در شورای نگهبان اما و اگر بسیاری وجود دارد بسیاری از واردکنندگان سعی می کنند تا آنجا که می توانند نسبت به این طرح واکنشی نشان ندهند. از سوی دیگر اجرای این طرح موجب شده تا خریداران دست از خرید بکشند و بازار در رکود کامل به سر برد بطوریکه خریداران در حال حاضر در انتظار تایید شورای نگهبان هستند.

قیمت برخی وارداتی ها در بازار

 اما خودروهای وارداتی ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ با چه قیمتی در بازار عرضه شدند؟ ارزیابی بازار نشان می دهد، «آزرا » مدل ۲۰۱۹  در آخرین روزهای شهریور ماه با رنگ مشکی و بدون کارکرد با قیمتی در حدود ۲ میلیارد ۴۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه شد که نسبت به هفته گذشته افتی ۴۳۰ میلیون تومانی داشته است.

از سوی دیگر رنگ سفید این خودرو با کارکرد صفر نیز در مدت زمان مورد بررسی  با افت ۳۸۰  میلیون تومانی روبرو شد، بطوریکه این خودرو در این هفته در بازار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از دیگر خودروهایی وارداتی می توان به «رنو تالیمسان» مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد. این خودرو نیز با   بدون کارکرد امروز در بازار با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شد و با این شرایط نسبت به هفته گذشته افت  ۱۵۰ میلیونی را تجربه کرد. رنو تالیسمان سفید نیز در ۲۸   شهریور با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد و نسبت به هفته گذشته افت ۵۰ میلیونی قیمت در بازار را تجربه کرد.

 اما «النترا» سفید مدل ۲۰۱۸ بدون کارکرد که از آن می توان به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار در بازار یاد کرد، امروز  ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون عرضه شد و نسبت به هفته گذشته افتی ۱۰۰ میلیون تومانی را ثبت کرد. براساس ارزیابی بازار خودرو امروز «النترا» مشکی هم در بازار یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون قیمت گذاری شد و به این طریق نسبت به هفته گذشته افتی ۱۷۰ میلیون تومان را ثبت کرد.

اما در کنار قیمت خودروهای وارداتی که با تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در بازار پا پس کشیدند و افت قیمت را تجربه کردند برخی از وارداتی ها در برابر طرح ساماندهی صنعت خودرو از خود مقاومت نشان دادند و بجای افت قیمت رشد قیمت را در بازار ثبت کردند.  در این خصوص می توان به «میتسوبیشی اوتلندر» سفید تیپ ۵ بدون کارکرد اشاره کرد که امروز در بازار دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون قیمت گذاری شد و نسبت به هفته گذشته رشدی ۱۵۰ میلیون تومانی را ثبت کرد.  «میتسوبیشی اوتلندر» مشکی نیز امروز با قیمت ۲ میلیارد تومان و ۱۰۰ در بازار معامله شد و رشد قیمت آن نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود.

اما «توسان ix۳۵» نیز براساس رصد بازار خودرو در مدل ۲۰۱۸ و بدون کارکرد و با رنگ سفید امروز با قیمت دو میلیارد تومان در بازار خرید و فروش شد و نسبت هفته گذشته رشد ۲۰۰ میلیونی را ثبت کرد. مدل ۲۰۱۸ این خودرو نیز در بازار دو میلیارد و ۷۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد و رشد ۱۵۰ میلیونی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد تجربه کرد.

قیمت-خودروهای-وارداتی

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها