|
کدخبر: 186620

محاسبه و تعیین خودروی کارکرده

خرید و فروش خودروی کارکرده نیز همانند دیگر کالاهای تجاری، قوانین و ضوابط خاص خود را دارد. قیمت خودروی کارکرده به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که با توجه به آن‌ها، قیمت‌گذاری انجام می‌شود. این روزها، قیمت خودرو با کمک کارشناسی انجام می‌شود. فرآیندی که با توجه به نکات مختلف خودرو، قیمتی درست و دقیق را تعیین می‌کند.

خودرو محاسبه و تعیین خودروی کارکرده

در کارشناسی خودرو عوامل خاصی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در مورد آن‌ها خواهیم گفت.

گام اول: بررسی بدنه و کابین خودرو

با بررسی تمامی بخش‌های بدنه، مشکلات مختلفی که بر اثر حوادث گوناگون پیش آمده، خودش را نشان می‌دهد. هر نوع رنگ شدگی و صافکاری روی بدنه، مقدار مشخصی از قیمت خودرو کم می‌کند. آسیب به بعضی قسمت‌ها مانند کاپوت یا شاسی خودرو، بیشتر از باقی قسمت‌ها در تغییر قیمت موثر است. در صورت وجود تصادف سنگین یا چپ شدن خودرو، مقدار زیادی از قیمت خودرو کم خواهد شد. نوع رنگ شدگی به میزان مهارت نقاش بستگی دارد و می‌تواند نمودار قیمت را کاملا جابه جا کند. کابین هم به همین ترتیب بررسی می‌شود. تمیز بودن کابین چه از لحاظ سلامت قطعات داخلی و چه پوشش صندلی‌ها و سقف، نبود پوسیدگی یا پارگی و بوی بد در داخل کابین، عوامل بسیار موثر در قیمت خودرو و البته جذب مشتری است.

گام دوم: بررسی فنی خودرو

سلامت فنی خودرو، نکته بسیار مهمی در تعیین قیمت آن است. تمامی بخش‌های فنی خودرو و سیستم برق‌کشی باید مورد بررسی قرار بگیرد. هرگونه روغن سوزی، مشکل در سیستم ترمز، دود کردن خودرو، یا سروصدای موتور باعث افت قیمت خودرو می شود.

گام سوم: بررسی کارکرد و مدل خودرو

کارکرد خودرو، تاثیر بسیار زیادی در قیمت آن دارد. بررسی کیلومتر شمار و اطمینان از دستکاری نشدن آن، یکی از مواردی است که به هنگام تعیین قیمت خودرو به آن توجه می‌کنند. کارکرد کم خودرو نشان دهنده سالم‌تر بودن بخش‌های مختلف فنی آن است. از طرفی معمولا خودروها در سال‌های اول تولید افت قیمت بیشتری دارند. پس باید به مدل و سال تولید آن نیز توجه کرد. عمر مفید خودرو و قطعات آن نیز در برندهای مختلف متفاوت است و می‌توان از طریق دفترچه راهنما از بسیاری از آن‌ها آگاه شد. خودروهای خیلی کارکرده و قدیمی، برای استفاده مجدد معمولا نیاز به یک اورهال اساسی دارند که خود هزینه‌ای زیادی را شامل می‌شود.

گام چهارم: بیمه نامه خودرو

بررسی مهلت اعتبار بیمه نامه خودرو و بیمه شخص ثالث، نیز فاکتوری موثر در تعیین قیمت خودروی کارکرده است. خودروهایی که تخفیف بیمه دارند، معمولا با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسند تا خودروهایی که مهلت بیمه آن‌ها تمام شده است.

گام پنجم: وجود قطعات و لوازم یدکی

یکی از مهمترین عواملی که باید هنگام خرید خودروهای دست دوم به آن دقت کرد، دسترسی به لوازم یدکی و قیمت آن‌هاست. بسیاری از خودروها که به لحاظ فنی کیفیت خوبی هم دارند، با وجود تحریم‌ها و به دلیل وارد نشدن قطعات، با مشکل فروش مواجه می‌شوند. چرا که پیدا کردن هر قطعه از این خودروها، برای مالک باعث دردسر می شود.

گام ششم: بررسی عملکرد آپشن‌ها

تعدد آپشن‌های خودرو عاملی مهم در روند قیمت خودرو است. طبیعی است که ارزش آپشن‌های فابریک کارخانه‌ای بیشتر از آپشن‌هایی است که افراد، خود اقدام به نصب آن‌ها می‌کنند. برای مثال در بسیاری موارد، اتوماتیک کردن گیربکس‌های دنده‌ای، باعث افت قیمت می شود.

چگونه قیمت خودروی کارکرده را تخمین بزنیم؟

یک راه آسان برای تخمین قیمت خودروی کارکرده استفاده از سیستم  محاسبه قیمت انواع ماشین  به صورت آنلاین است. برای این کار، تمامی اطلاعات خودرو اعم از برند، مدل، سال تولید، تیپ، رنگ، میزان کارکرد و تصادف‌های موجود در خودرو را وارد سایت‌های کارشناسی خودرو مانند سایت کارنامه کرده و قیمت خودرو را دریافت می‌کنید. این روش برای تخمین حدودی قیمت خودرو است. اما برای اطلاع از قیمت واقعی خودرو، باید از روش کارشناسی خودرو استفاده کرد. با کمک کارشناسان، بعد از بررسی تمامی جوانب خودرو، قیمت قطعی تعیین خواهد شد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر