|
کدخبر: 186032

معرفی شاسی بلندهای ایران خودرو

خودروهای شاسی بلند به دلیل قابلیت رانندگی در هر نوع جاده و مسیر و هر شرایط آب و هوایی مورد پسند تعداد زیادی از رانندگان و علاقه‌مندان به ماشین هستند. همچنین کابین جادار و فضای بزرگ صندوق عقب این نوع خودروها را به اتومبیل‌هایی مناسب خانواده‌ها و مسافرت تبدیل می‌کند. علاوه بر این موارد، خودروهای شاسی بلند به دلیل امکانات و تجهیزات‌شان می‌توانند نیازهای سازمان‌ها و نهادهای دولتی را برای انجام ماموریت‌هایشان تامین کنند.

این قابلیت‌ها باعث می‌شود تا شاسی بلندها خودروهایی همه کاره و همه فن حریف باشند و به کار هر راننده‌ای بیایند؛ چه رانندگی در شهر باشد و چه رانندگی در مسیرهای ناهموار و آفرود، چه برای حمل حجم زیادی اثاث به کار رود و چه برای جابه‌جایی چند سرنشین بزرگ و کوچک.

ایران خودرو و سایپا، دو خودروساز بزرگ و اصلی کشور هستند و به نوعی بازار خودرو را بین خود تقسیم کرده‌اند. سایپا بیشتر سدان‌ها و هاچبک‌های کوچک و جمع و جور تولید می‌کند و سدان‌های بزرگ و شاسی بلندها و کراس اوورها هم روی خط تولید ایران خودرو قرار دارند.

هایما S5، هایما S7، هایما S7 پلاس، پژو ۲۰۰۸، رنو کپچر و سوزوکی گرند ویتارا شاسی بلندها و کراس اوورهایی هستند که توسط ایران خودرو تولید و به مشتریان ایرانی عرضه می‌شود.

هایما، خانواده شاسی بلندهای چینی در ایران

حضور هایما در صنعت خودرو به ۲۹ سال پیش، یعنی سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۱ خورشیدی) برمی‌گردد. وقتی که قراردادی بین دولت استان هاینان چین و خودروسازی مزدا ژاپن امضا شد تا کارخانه چینی محصولات خودروساز ژاپنی را برای فروش در چین مونتاژ و عرضه کند.

در سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ خورشیدی)، مزدا سهام خود در هایما را به گروه خودروسازی FAW چین فروخت. اما این پایان همکاری مزدا و هایما نبود و محصولات این شرکت چینی همچنان از فناوری‌های ژاپنی‌ها بهره می‌برند.

چرخ‌های خودروهای هایما برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ به خیابان‌ها و جاده‌های ایران رسید و توانست مشتریانی برای خود دست و پا کند.

اولین خودرو این شرکت با نام هایما S7 اتوماتیک و توسط ایران خودرو به رانندگان ایرانی معرفی شد و بعد از آن نوبت به S7 توربو، S5 و در نهایت S7 پلاس رسید.

معرفی ماشین هایما S7

هایما S7 اولین خودرو این شرکت چینی و در سال ۱۳۹۳ زیر پای ایرانی‌ها قرار گرفت. این خودرو روی پلتفرم CX-7 مزدا ساخته شده و طی ۶ سال سه بار فیس لیفت شده است. اس ۷ ایران خودرو، اولین فیس لیفت و مدل ۲۰۱۱ است که به دلیل ناشناخته بودن، طراحی ضعیف و موتور کم‌قدرت به استقبال چندانی دست نیافت.

قدرت کم پیشرانه باعث شد تا مدیران ایران خودرو به فکر استفاده از موتور توربو در این شاسی بلند جمع و جور بیفتند. بعد از مدتی هایما S7 توربو به بازار آمد و قدرت و شتاب بیشتری به این خودرو بخشید.

نگاهی به خودرو هایما S5

هایما S5، سومین محصول خودروساز چینی بعد از دوقلوهای S7 بود. آن طور که مهندسان هایما می‌گویند در طراحی این شاسی بلند جمع و جور از کوسه الهام گرفته شده و شباهت‌هایی هم به شاسی بلندهای هیوندای دارد. هایما S5 از S7 کوچک‌تر بوده اما طراحی مدرن‌تری دارد و از پیشرانه توربو استفاده می‌کند.

معرفی خودرو هایما S7 پلاس

هایما اس 7 پلاس در اواخر سال ۹۹ روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت. چهره این شاسی بلند همان چهره S7 توربو است و فقط تغییرات جزئی پیدا کرده است. آینه بغل جدید، شیشه لچکی عقب با رنگ جدید، گل پخش‌کن جلو، کیلومترشمار جدید و حذف دکمه‌های فیزیکی زیر نمایشگر از تغییرات مدل پلاس است. البته مشخصات فنی تغییری نکرده و فقط مصرف سوخت کاهش پیدا کرده است.

پژو 2008، کراس اوور سریع و جمع و جور شهری

پژو 2008

بعد از امضای قرارداد برجام، شرکت‌های خارجی برای همکاری با خودروسازان داخلی وارد ایران شدند. پژو فرانسه یکی از این شرکت‌ها بود که همکاری‌اش با ایران خودرو را از سر گرفت و پژو 2008 اولین نتیجه این همکاری بود.

این کراس اوور جمع و جور شهری در سال ۲۰۱۳ به مشتریان بین‌المللی معرفی شد و در سال ۱۳۹۶ مدل فیس لیفت این خودرو با پیشرانه توربوشارژ روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت.

طراحی زیبا، پیشرانه قدرتمند، مصرف کم بنزین، شتاب سریع و همین طور فضای کافی، پژو ۲۰۰۸ را در بین انتخاب‌های خانواده‌های کم‌جمعیت قرار می‌دهد.

رنو کپچر، کراس اوور شیک و زیبا مناسب سلیقه خانم‌ها

رنو کپچر، کراس اوور جمع و جور و زیبایی است که بر اساس هاچ بک رنو کلیو ساخته شده است. در سال ۲۰۱۳ روانه بازارهای جهانی شد و سپس سه سال بعد، توسط ایران خودرو به بازار داخلی رسید.

طراحی زیبا، مصرف سوخت اقتصادی، قیمت مناسب و هزینه نگهداری پایین دلایل پرفروش و محبوب شدن این کراس اوور فرانسوی بود و بعد از نیسان جوک و داچیا داستر پرفروش‌ترین کراس اوور دنیا شناخته شد.

دومین و آخری سری کپچر در سال ۲۰۱۷ توسط ایران خودرو وارد شد.

سوزوکی گرند ویتارا، شاسی بلند عامه‌پسند ژاپنی

سوزوکی گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا از سال ۱۹۸۸ در کارخانه سوزوکی ژاپن تولید می‌شود و تا به حال سه نسل را پشت سر گذاشته است. مونتاژ نسل سوم ویتارا از سال ۱۳۸۶ در کارخانه ایران خودرو آغاز شد و به دلیل ظاهر جذاب، امکانات و تجهیزات متعدد و همچنین نداشتن رقیب توانست خریداران را به سمت خود جلب کند.

این شاسی بلند ژاپنی با موتور ۲ لیتری و گیربکس‌های دستی و اتومات تولید و عرضه می‌شد اما از سال ۱۳۸۹ فقط از موتور ۲.۴ لیتری استفاده می‌کند.

در سال ۱۳۹۵، ایران خودرو فیس لیفت جدیدی از سوزوکی گرند ویتارا ارائه داد که در آن جلوپنجره، سپر، چراغ‌های جلو و رینگ عوض شدند و این مدل با نام ویتارا نیوفیس شناخته می‌شود.

هر چند قرار بود جعبه‌دنده‌های دستی و اتومات روی ویتارا استفاده شود اما در حال حاضر فقط با گیربکس اتوماتیک در بازار موجود است.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها