|
کدخبر: 184367

سناریوهای بازار خودرو در ۴ سال آینده

فربد زاوه - کارشناس خودرو

در کوتاه مدت ممکن است قیمت خودرو کاهنده باشند اما دراز مدت حتما با تورم مواجه هستیم! کاهش قیمتها به دلایل زیادی موقت است. حتی تفاهم هسته ای و پذیرش کنوانسیونها بدون ورود تعقل اقتصادی به مدیریت کشور منجر به بهبود شرایط نمیشود و البته عدم حل این موضوعات شدت بحرانها را بسیار زیاد میکند!! قیمتها نهایتا بر پایه سیاستهای داخلی متورم هستند.

زاوه1

ساخت یک میلیون مسکن در سال بدون منبع مالی مشخص یا خودکفایی صنایع بدون بازار بزرگ صادراتی، تنها سبب تشدید تورم است که اصولا جنس تورم موجود از نبود کالا ومسکن نیست و از پول پاشی است! کسری کشنده بودجه ۱۴۰۰ که دستپخت مشترک دولت تدبیر و امید و مجلس انقلابی است هم عامل خطرناکی است که ماه عسل کاهش قیمتها را کوتاه میکند! بی توجهی به دانش مدیریتی و علم اقتصاد در اداره کشور و علاقه مندی صرف به مفاهیم شعاری عامل وضعیت نابهنجار کنونی است و اگر دولت سیزدهم هم مانند دولتهای قبلی و مجلس مستقر به راهکارهای ایذایی برای مدیریت روی بیاورد و با دسته بندی شهروندان از توان نیروهای منتقد استفاده نکند و درگیر دعواهای سخیف سیاسی بماند، عاقبتی نامطلوب تر در پیش است!

انتخاب مسیر عقلایی و استفاده از نیروهای عالم نه عالم نما؛ هرچند در دراز مدت به آینده ای خوب ختم میشود ولی پراز چالش اجرایی و فشار به جامعه خواهد بود که مشخص نیست جامعه ای که مشکل معیشتی دارد تحمل درمان سنگین اصلاحات بنیادی اقتصادی و مدیریتی را هم داشته باشد! ابرچالشهای مانند مراکز متعدد قدرت؛ دولتهای موازی، بزرگی بیش از حد دولت؛ اداره گران کشور، کسری صندوق بازنشستگی، ترکیب وحشتناکی از یارانه های نقدی و غیر نقدی از انرژی تا مطبوعات و کالای اساسی، کسری بانکها و موضوعاتی که بعضا فراتر از دولت هم هستند؛ نیازمند برخوردی درست و معقول هستند و با شعار و تخیلاتی مثل تهاتر و جدول و نمودار کشی حل نمیشود!

لذا به زبان خلاصه؛ دولت هر مسیری انتخاب کند؛ روزگار سخت در پیش ملت ایران است، اما میزان این سختی ها با تحریم و سومدیریت حداکثر و با تعقل و درایت و صداقت در دراز مدت به حداقل میرسد؟

نویسنده: فربد زاوه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها