|
کدخبر: 183837

برای شما ایمنی خودرو مهم است یا راحتی؟

آیا وقت آن نرسیده است که به سبب امکانات قدیمی، خودروی خود را رد کنید؟ در حال حاضر بسیاری از امکانات ایمنی جدید، در خودروها اجباری شده و در کارخانه به عنوان امکانات استاندارد نصب می‌شوند.

بنابراین هنگام خرید خودرو، اگر امکان انتخاب آپشن برای خریدار فراهم شده، بهتر است امکانات ایمنی در اولویت بالاتری نسبت به امکانات راحتی خودرو قرار گیرند. شاید ۱۰ سال پیش این سوال خیلی مطرح نبود که به خاطر ایمنی بهتر است خودروی قدیمی خود را رد کنید یا نه، چون امکانات ویژه و خاص خودرو را فقط می‌شد در خودروهای پرتجمل و بسیار گران‌ قیمت یافت.

 به بیان دیگر فقط خودروهای لاکچری مجهز به آخرین امکانات ایمنی بودند  اما امروزه، بسیاری از این فناوری‌ها به طور استاندارد و با قیمت منطقی در سدان‌های قیمت متوسط هم نصب می‌شوند. سامانه‌هایی مثل هشدار برخورد از روبه‌رو، حفظ خودرو بین خطوط، هشدار حضور خودرو در نقاط کور و هشدار برخورد از پشت، از جمله سامانه‌هایی هستند که با حسگر [سنسور] کار می‌کنند و در خودروهای امروزی متداول و رایج شده‌اند. مارک تاکاهاشی از ویراستاران ارشد در وب‌سایت خودرویی ادموندز می‌گوید: «دیگر تقریبا در هر خودرویی که بخرید این امکانات نصب شده‌اند. در طول دهه گذشته شاید مهم‌ترین سامانه‌ها، مربوط به فناوری‌هایی است که جلوی برخورد از روبه‌رو را می‌گیرند.

 بسیاری از امکانات هشدار برخورد از روبه‌رو، همزمان به سامانه‌های ترمز اضطراری خودکار هم متصل هستند و در شرایطی که حواس راننده پرت شده، جلوی تصادف را می‌گیرند تا آثار برخورد یا تصادف به حداقل برسد. این سامانه به طور کلی خیلی دقیق است.» هر چه به سن اضافه می‌شود، با فرسوده شدن اعصاب و ماهیچه‌ها، واکنش ما هم کندتر می‌شود و دقتمان پایین می‌آید. گاهی اوقات همین واکنش می‌تواند از یک خط و خش جزئی تبدیل به یک تصادف تمام‌عیار شود و چه خوب است که حسگرهای خودرو به موقع واکنش نشان دهند و ترمز اضطراری به طور خودکار جلوی تصادف را بگیرد.

البته برخی از مردم از بوق هشدار خودرو بیزارند چون به صداهای اطراف حساس شده‌اند‌، اما واقعیت این است که بوق هشدار گاهی واقعا جان انسان را نجات می‌دهد.‌ حتی در شرایط عادی رانندگی هم افراد کهنسال دیرتر از افراد جوان موانع سر راه خود را تشخیص می‌دهند و بیشتر حواس‌شان پرت می‌شود. در حرکت دنده عقب، مخصوصا در خودروهای شاسی بلند، ترمز اضطراری خودکار،‌ به کاهش مرگ و میر به‌خصوص کودکان کمک بسیاری کرده است. با این حال اتکای کامل به این سامانه‌ها هنوز کار درستی نیست.

اکثر این سامانه‌ها و فناوری‌ها در شرایط مساعد درست عمل می‌کنند اما هنوز مواردی مشاهده می‌شود که این سامانه‌ها کارآیی صد در‌صدی ندارند. سامانه‌های هشدار برخورد از جلو و عقب تکیه زیادی به لیدار [لیز و رادار]،‌ دوربین و حسگر دارند تا بتوانند درست عمل کنند. این سامانه‌ها نقطه ضعف‌های زیادی دارند و صاحبان و مالکان خودرو باید این نقاط ضعف را بشناسند و بیش از حد به آن تکیه نکنند چون این سامانه‌ها هم محدودیت‌های خاص خود را دارند. به ویژه در شرایط برفی، مه، دود و باران‌های شدید، دوربین‌ها و سنسورها به قدر کافی دقیق عمل نخواهند کرد.

برخی از مردم هستند که به صدا حساسیت بالایی دارند و ممکن است بعد از مدتی که از تازگی این خودروها گذشت، بعضی از این سامانه‌ها را در حالت خاموش قرار دهند تا از شر صدای بوق هشدار آنها خلاص شوند. در بسیاری از نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش برای رسیدن به بودجه مشتری، امکان حذف یا اضافه کردن برخی از امکانات به صورت آپشن وجود دارد.

بنابراین بهتر است هنگام خرید دقت زیادی به خرج داد و آن امکاناتی که به ایمنی ربط پیدا می‌کند، حفظ شده و در عوض، امکانات مربوط به راحتی خودرو، کنار گذاشته شوند. به عنوان مثال، سامانه هشدار برخورد از روبه‌رو به مراتب از صندلی برقی قابل تنظیم در شش جهت مهم‌تر است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر