|
کدخبر: 181832

تولید رانا پلاس اتومات استارت خورد

به تازگی تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد، تولید نمونه های اولیه رانا پلاس اتوماتیک ۶AMT آغاز شده است.

خودرو تولید رانا پلاس اتومات استارت خورد

آن طور که مشخص است، تولید نمونه های اولیه رانا پلاس اتوماتیک در گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شده و در ماه های آتی قرار است تا این خودروساز تولید جعبه دنده این سدان کلاس B را در کارخانه نیرو محرکه آغاز کند.

در حال حاضر دو تیپ معمولی و پانوراما رانا پلاس به بازار معرفی شده و ایران خودرو می گوید که بزودی فروش نسخه پانوراما هم آغاز می شود. رانا پلاس نسخه پایه به پیشرانه TU5 مجهز است و در نمونه پانوراما پیشرانه TU5 پلاس دیده می شود. همچنین احتمال آن بسیار است که در اواخر سال جاری، نسخه اتوماتیک (نیمه اتوماتیک AMT) این سدان ملی به بازار معرفی شود.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از خط تولید ایران خودرو، حاکی از آن است که نمونه های اولیه رانا پلاس اتوماتیک شروع شده و احتمالاً در آینده نزدیک تست های جاده ای آن هم آغاز می شود. به خاطر همین در این محتوا به سراغ معرفی برخی ویژگی های تیپ جدید رانا پلاس رفته ایم.

مشخصات فنی رانا فیس لیفت ۶AMT :

رانا پلاس اتوماتیک در اصل به پیشرانه نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. همچنین تصاویر منتشر شده تایید می کند که ایران خودرو برنامه نصب جعبه دنده AMT را بر روی این خودرو دارد. این سدان کلاس B به پیشرانه TU5 پلاس مجهز است که با حجم ۱٫۶ لیتر، توان ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند. در پیشرانه این خودرو که با تارا مشترک است، فناوری هایی مانند زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی هوا و سوخت (CVVT)، پمپ روغن متغییر، استاندارد آلایندگی یورو ۵ و… دیده می شود.

تیپ جدید رانا پلاس به جعبه دنده ۶ سرعته نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. این جعبه دنده که ساختاری مشابه به سیستم های انتقال قدرت دستی دارد، فرایند کلاچ گیری را به صورت هوشمند انجام می دهد و تعویض دنده ها در آن بر عهده جعبه دنده است. اما همیشه در جعبه دنده های AMT پیشنهاد می شود که تعویض دنده در ترافیک ها توسط راننده انجام شود تا فشار کمتری به سیستم انتقال قدرت اعمال گردد.

با توجه به مجموعه دسته دنده و نمونه اولیه رانا پلاس اتوماتیک، می بینیم که ایران خودرو از سبک جدید دسته دنده ها در خودروهای AMT استفاده کرده است. در مجموعه پنل تنظیمات گیربکس این خودروی ملی، مانند سایر خودروهای AMT حالت پارک (P) وجود ندارد و راننده می تواند میان گزینه های R، N ، D و M یکی را انتخاب کند. همچنین حالت اسپرت و برفی هم برای سیستم انتقال قدرت رانا پلاس قابل اعمال است و با توجه به سبک مجموعه پنل دسته دنده، بدیهی است که در حالت M (تعویض دنده دسته) دنده های مثبت و منفی توسط دکمه های پشت فرمان اعمال خواهد شد.

امکانات رانا پلاس ۶AMT :

گویا قرار است تا رانا پلاس اتوماتیک ۶AMT امکاناتی مشابه به رانا پلاس پانوراما داشته باشد. برای همین می توان گفت که تیپ جدید رانا پلاس به سقف شیشه ای ثابت با سایه بان دستی، فرمان کمکی برقی، شیشه ها آینه های جدید، کامپیوتر سفر، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی های تاشو عقب، راهنمای تعویض لاین، دنده پشت فرمان، سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی و کاسه عقب، سامانه ترمز ABS، EBD و… مجهز خواهد بود. همچنین گفته می شود که رانا پلاس اتوماتیک با رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی به بازار می آید.

با توجه به عدم دسترسی به تصاویر رسمی و واضح رانا پلاس نیمه اتوماتیک ۶AMT، از عکس های نسخه پانوراما TU5 پلاس این سدان در این خبر استفاده شده است.

رانا پلاس اتوماتیک به چه جعبه دنده ای مجهز است؟

نسخه جدید رانا پلاس به جعبه دنده ۶ سرعته نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. این سیستم انتقال قدرت شباهت زیادی به جعبه دنده های دستی دارد و در آن مکانیزم کلاچ گیری توسط راننده به طور کامل حذف شده است. همچنین اعمال دنده ها در حرکت توسط جعبه دنده انجام می شود.

پیشرانه جدید رانا پلاس چیست؟

در حال حاضر نسخه پانوراما ۶ دنده دستی و ۶AMT رانا پلاس به پیشرانه TU5 پلاس مجهز هستند که ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه به CVVT و پمپ روغن متغییر مجهز است.

رانا پلاس اتوماتیک ۶AMT چه امکاناتی دارد؟

گفته می شود که رانا پلاس اتوماتیک ۶AMT با امکاناتی مانند سقف شیشه ای ثابت با سایه بان دستی، فرمان کمکی برقی، شیشه ها آینه های جدید، کامپیوتر سفر، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی های تاشو عقب، راهنمای تعویض لاین، دنده پشت فرمان، سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی و کاسه عقب، سامانه ترمز ABS، EBD و… به بازار می آید.

ارسال نظر