|
کدخبر: 176598

افزایش مجدد قیمت‌ ها در بازار بی‌ مشتری خودرو

تحولات بازار ارز تأثیر مستقیمی بر فرازونشیب قیمت خودرو در حاشیه بازار داشته است. چنان‌که در هفته جاری، با عبور نرخ دلار از مرز ۲۴ هزار تومان، قیمت انواع خودروهای پرتیراژ، مانند پراید و پژو در حاشیه بازار نیز سیر صعودی به‌خود گرفته است.

خودرو افزایش مجدد قیمت‌ ها در بازار بی‌ مشتری خودرو

نوسان نرخ ارز، زمزمه‌های آزادسازی قیمت و کاهش تولید و عرضه خودروهای پرتیراژ داخلی، به صعود مجدد قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری خودرو منجر شده است.

مشاهدات از افزایش قیمت خودروهای شاخص در بازار حکایت دارد. در چند روز گذشته قیمت انواع پراید یک تا سه‌میلیون تومان و نرخ پژو ۲۰۶تیپ دو ساده و فول به ۱۹۸ تا ۲۰۸میلیون تومان افزایش یافته است. با وجود این افزایش قیمت‌ها، هنوز هم رکود حرف نخست بازار خودرو است. در بازار خودروهای خارجی با وجود افت ۱۰درصدی قیمت‌ها نسبت به ابتدای امسال، کمتر معامله‌ای انجام می‌شود. به‌گفته فعالان صنفی، حجم معاملات در بازار خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی تقریبا به صفر رسیده است. طولانی‌شدن مذاکرات هسته‌ای و انتخابات ریاست‌جمهوری از یک سو و کاهش قدرت خرید، افت تیراژ تولید و عبور حداقل قیمت مصوب خودروهای داخلی از مرز ۱۰۰میلیون تومان، چشم‌انداز قیمت‌ها را در بازار خودرو مبهم کرده است.

افت تیراژ تولید و کاهش عرضه

تازه‌ترین آمار وزارت صنعت از افت ۲۴.۱درصدی تیراژ تولید خودرو در اردیبهشت‌ماه امسال حکایت دارد. براساس این آمار در اردیبهشت امسال ۷۹هزار و ۷۸۸دستگاه انواع خودرو تولید شده، در این مدت تولید خودروی سواری با افت ۲۲.۱درصدی به ۷۳هزار و ۱۷۲دستگاه رسیده است. در اردیبهشت امسال ایران خودرو ۳۶هزار و ۷۲۶دستگاه انواع خودرو تولید کرده که نسبت به اردیبهشت پارسال ۲۹درصد افت کرده است. در این‌ ماه ایران خودرو ۳۶هزار و ۶۱۰دستگاه خودرو سواری تولید کرده که نسبت به اردیبهشت۹۹ با کاهش ۲۸.۳درصدی همراه بوده است. سایپا نیز در اردیبهشت امسال ۳۷هزار و ۶۹۶دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به اردیبهشت پارسال ۱۵.۴درصد کاهش داشته و تولید خودروی سواری در سایپا نیز ۳۲هزار و ۹۷۷دستگاه بوده که در مقایسه با اردیبهشت۹۹ افت ۱۶درصدی داشته است. تولید خودروسازان و میزان عرضه محصولات آنها در حالی روندی کاهشی به‌خود گرفته که شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم.

خروج از قیمت‌گذاری دستوری

درحالی‌که تازه‌ترین آمارها از رشد زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی حکایت دارد، آنها موضوع آزادسازی قیمت‌ها را با جدیت دنبال می‌کنند. موضوعی که سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر صنایع نیرو محرکه و خودروی وزارت صنعت، قبلا به آن اشاره و اعلام کرده بود: صنعت خودرو به‌دلیل رشد هزینه تمام‌شده تولید و تثبیت دستوری قیمت‌ها در حال آب‌شدن است و فعالیت‌های توسعه‌ای خودروسازی فدای نرخ مصوب شورای رقابت شده است. اگر در این مورد فکر جدی نشود، احتمال تعطیلی گسترده خودروسازان وجود دارد. حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده؛ پیشنهاد مشترک خودروسازان و وزارت صمت برای لغو قیمت‌گذاری دستوری به کمیسیون صنایع مجلس ارائه شده و قرار است این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

دنده معکوس پراید و پژو در جاده گرانی

در شرایطی که نمایندگان مجلس، خودروسازان و وزارت صنعت طرح آزادسازی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را دنبال می‌کنند، بازارخودرو در یک‌ماه گذشته در زمین نوسان نرخ دلار بازی کرده. فعالان بازار گفته‌اند؛ تحولات بازار ارز تأثیر مستقیمی بر فرازونشیب قیمت خودرو در حاشیه بازار داشته است. چنان‌که در هفته جاری، با عبور نرخ دلار از مرز۲۴هزار تومان، قیمت انواع خودروهای پرتیراژ، مانند پراید و پژو در حاشیه بازار نیز سیر صعودی به‌خود گرفته است. قیمت پراید۱۱۱ که از ابتدای خردادتا ابتدای هفته جاری، دومیلیون تومان افزایش یافته بود، در دو روز گذشته رشد دومیلیون تومانی دیگری را تجربه کرد و به ۱۳۱میلیون تومان رسید. همچنین قیمت پراید۱۳۱ و ۱۳۲ با رشد سه‌میلیون تومانی از خردادماه به‌ترتیب به ۱۱۵ و ۱۱۸میلیون و پراید۱۵۱ به ۱۱۷میلیون تومان رسید. همچنین تیبا صندوقدار ۱۲۵میلیون، تیبا هاچ بک ۱۳۰میلیون، کوئیک دنده‌ای ۱۴۶میلیون، ساینا دنده‌ای ۱۴۳میلیون، آریو اتوماتیک ۳۷۰میلیون و چانگان ۴۶۵میلیون تومان، قیمت خورد. در بازار محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو۲۰۶ تیپ دو معمولی به ۱۹۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ دو فول به ۲۰۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ پنج به۲۶۱میلیون، پژو۲۰۶ صندوقدار V۸ به ۲۶۲میلیون، پژو۴۰۵GLX به ۱۹۳میلیون، پژو۴۰۵GLX دوگانه سوز به ۱۹۶میلیون، پژو۴۰۵SLX به ۲۱۵میلیون، پژو پارس به ۲۳۵میلیون، پژو پارس دوگانه‌سوز ۲۴۵میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌ای به ۲۹۶میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۳۹۲میلیون، پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای به ۳۲۴میلیون، سمند EF۷ به ۲۰۴میلیون، سمند EF۷ دوگانه سوز به ۲۴۵میلیون، دنا پلاس تیپ یک به ۳۲۵میلیون و دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ به۴۳۷‌میلیون افزایش یافت.

انتظار و رکود، حرف نخست بازاروارداتی‌ها

مشاهدات حاکی است: در شرایطی که این روزها شاهد افزایش سهم بازار خودروهای چینی، از بازار خودروهای وارداتی هستیم، قیمت خودروهای خارجی نیز در بازار پایتخت دوباره در چند روز اخیر وارد فاز صعودی شده که دلیل آن نوسان نرخ ارز بوده است. فعالان بازار خودروهای خارجی نیز در انتظار تعیین سرنوشت برجام، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و آزادسازی واردات خودروهای خارجی هستند، این سه‌مولفه موجب شده معامله‌گران این بازار کمی محتاطانه عمل کنند. به‌گفته فعالان بازار، قیمت سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ به دومیلیارد تومان، فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ به ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان و رنو تلیسمان صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۸ به یک میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان رسیده است. در بازار خودروهای مونتاژی نیز پژو ۲۰۰۸ سفیدرنگ مدل ۹۸ صفر کیلومتر با قیمت ۸۵۰میلیون و مزدا۳ مدل ۹۸ با قیمت ۸۹۰میلیون تومان عرضه می‌شود.

رد شایعه واردات با رمزارز

برخی فعالان صنفی این ‌روزها گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال واردات خودرو با ارزهای دیجیتال را مطرح می‌کنند. با این حال مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه واردات خودرو با بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر نیست، گفت: امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال حداقل در تجارت با خودروسازهایی مانند کیا، هیوندایی و تویوتا وجود ندارد و این نوع معاملات غیرمعمول است زیرا ارزهای دیجیتال معمولا برای خریدهای کوچک استفاده می‌شوند. به‌گفته او مطابق آمار منتشرشده در ایران یک‌میلیارد دلار ارز دیجیتال استخراج می‌شود که برای تجارت خارجی رقم ناچیزی است. بر اساس آخرین آمارها، قبلا بخش‌خصوصی ۸۵هزار خودروی خارجی را به ارزش ۲میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار، وارد کرده بود حتی هم‌اکنون سالانه ۶میلیارد دلار قطعات خودرو وارد ایران می‌شود.

رکود کامل بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: مشکل اصلی، نبود خریدار در بازار خودرو است؛ هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود. بازار خودرو این روزها در رکود کامل به‌سر می‌برد، حتی با تشدید نوسان نرخ ارز، میزان معاملات تقریبا به صفررسیده است. سعید موتمنی، با تأکید بر اینکه با این روند حتی کشف قیمت خودرو، در حاشیه بازار نیز مقدور نیست، گفت: نوسان نرخ ارز موجب رشد نسبی قیمت برخی خودروهای شاخص بازار، مانند پراید و پژو ۲۰۶ شده است. اگرچه تحت‌تأثیر افزایش نرخ ارز و کاهش شدید عرضه، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو به ۱۹۸ تا ۱۹۹میلیون و پراید۱۵۱به ۱۱۷میلیون تومان افزایش یافته اما در بازار خریداری برای این خودروها وجود ندارد. به‌گفته او، حتی افزایش نرخ مصوب خودرو در شورای رقابت نیز تأثیری بر بازار خودرو نداشته زیرا معامله‌ای انجام نمی‌شود. موتمنی در مورد دلایل رکود بازار خودرو گفت: خریداران و فروشندگان منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات وین و مشاهده تأثیر آن بر نرخ ارز و درنهایت، کشف قیمت نهایی خودروهای داخلی یا وارداتی هستند، تا زیان احتمالی ناشی از خرید یا فروش خودرو را به حداقل کاهش دهند.

منبع: روزنامه همشهری
  • ناشناس ارسالی در

    اگر مردم فهیم بودن این حال و روز مملکت نبود. سزای گرانفروشی نخریدن است نه حجوم اوردن

ارسال نظر