|
کدخبر: 172576

تنها راه کنترل بازار خودرو چیست؟

قیمت خودرو در حالی با افزایش ۹ درصدی قیمت مواجه شده که سایر اقلام مصرفی در بازار به دلیل روند کاهشی ارز با ریزش قیمت‌ها مواجه شده است.

خودرو تنها راه کنترل بازار خودرو چیست؟

از زمستان سال گذشته گمانه‌زنی‌هایی در خصوص افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان مطرح شده بود که شورای رقابت به دلیل ثبات در بازار ارز با افزایش قیمت در آن مقطع مخالفت کرد.

شورای رقابت با شروع سال جدید و اعلام تورم از سوی بانک مرکزی برای سایپا و ایران خودرو به ترتیب ۱۴.۱ و ۱۴.۷۵ درصد افزایش قیمت را پیش بینی کرده بود و مطابق سال‌های گذشته با احتساب افزایش نرخ بهره برداری حدود ۱۰ درصد قیمت‌ها فزایش می‌یافت.

با این وجود بر اساس تورم یک ساله بانک مرکزی با اعمال متغیر‌ها کیفیت و بهره‌وری نهایتاً محصولات ایران خودرو و سایپا به ترتیب ۸.۲ و ۸.۹ درصد افزایش یافت و این قیمت‌ها تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد.

البته این افزایش قیمت برای کسانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو پیش پرداخت داشتند و مشمول دریافت سود مشارکت نیستند، لحاظ نخواهد شد.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو همواره با انتقاداتی از سوی خودروسازان و قطعه سازان همراه بوده است، خودروسازان معتقدند قیمت‌گذاری غیرواقعی و پایین‌تر از هزینه‌های تمام‌شده است و این واحد‌ها را با بدهی‌های سنگین مواجه کرده است.

در مقابل شورای رقابت نقد‌های وارده از سوی خودروسازان و قطعه سازان را وارد ندانسته است و خودروسازان را به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها برای جلوگیری از زیان انباشته ترغیب می‌کند.

مشکل اصلی بازار مربوط به کاهش عرضه خودرو در ماه‌های اخیر بوده است و طرح‌های قرعه‌کشی نه تنها در تأمین نیاز بازار موفق نبوده بلکه به‌نوعی نیاز بازار را تقویت کرده و پالس‌هایی(امواج) برای سخت بودن خرید خودرو صفر در کشور را به بازار منتقل کرده است.

افزایش تقاضا برای خرید خودرو با نوسانات بازار ارز ارتباط مستقیمی داشته و در سال گذشته بنا به آمار‌های اعلام‌شده برای پنج هزار دستگاه خودرو نزدیک به سه میلیون نفر متقاضی وجود داشته است که این آمار با کاهش قیمت و ثبات در بازار ارز روند کاهشی به خود گرفت.

به نظر می‌رسد در صورت تأمین خودرو به میزان موردنیاز در بازار، تقاضا در بازار کنترل خواهد شد و خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تغییر وضعیت خواهد داد و دیگر شاهد تقاضا‌های کاذب در بازار نخواهیم بود.

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها