|
کدخبر: 166981

مشکلات صنعت خودروسازی از زبان یک نماینده مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، زیان انباشته، مدیریت غلط، نیروی انسانی مازاد و انحصاری بودن را از جمله مشکلات صنعت خودروسازی دانست.

خودرو مشکلات صنعت خودروسازی از زبان یک نماینده مجلس

مصطفی طاهری درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: بازار خودرو دو طرف دارد؛ عرضه و تقاضا که در سال‌های اخیر مدیریت بازار به گونه‌ای بوده که تقاضا با وجود اینکه نیاز واقعی جامعه تغییری نداشته، بیش از عرضه شده است که علت این موضوع را باید در اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار جستجو کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که افراد بتوانند با رانت، قرعه کشی و... کالایی را از کارخانه خریداری کرده و در بازار با اختلاف قیمت بسیار به فروش رسانند، تقاضا برای خرید این کالا افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند؛ در بازار خودرو نیز اگر مصرف‌کننده بتواند در طرح‌های خودروسازان ثبت‌نام و خودرو تحویل بگیرد، به راحتی یک شبه چند میلیون تومان به دست می‌آورد.

تولید خودروسازان در پیک نیست

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان نمی‌توانند سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید کنند، اضافه کرد: هرچند تولید خودرو باید بیش از تیراژ کنونی باشد و به ۲.۵ میلیون دستگاه برسد اما این امر محقق نشده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: از آنجا که تولید کنونی خودروسازان در پیک نیست، این شرکت‌ها، جبران سود یا خسارت خود را در افزایش قیمت می‌بیند، این در حالی است که با رشد تیراژ تولید، قیمت تمام شده کاهش یافته و راندمان بیشتر می‌شود.

مشکلات صنعت خودروسازی؛ از مدیریت غلط تا انحصاری بودن

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس زیان انباشته، مدیریت غلط، نیروی انسانی مازاد و انحصاری بودن را از جمله مشکلات صنعت خودروسازی دانست و تصریح کرد: خودروهای وارداتی به دلیل اعمال حقوق گمرکی دو برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد، در این شرایط از آنجا که خودروسازان انحصار و رانت را در اختیار دارند، خودروی بی‌کیفیت و گران به مشتری تحویل می‌دهد و حتی در برخی موارد تلاش می‌شود، قیمت‌های خود را به بهای خودروهای وادراتی برسانند.

طاهری با بیان اینکه حمایت از محصولات داخلی باید انجام شود اما حمایت باید به نوعی باشد تولید کنندگان روز به روز محصول با کیفیت و با نرخ مناسب به مشتریان تحویل دهند،افزود: اگر حقوق ورودی خودروهای وادراتی حذف شود، خودروسازان داخلی نمی‌توانند یک روز هم دوام بیاورند زیرا مردم به سراغ خرید خودروهای وادراتی رفته و این شرکت‌ها باید تعطیل کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر قیمت خودرو تک نرخی شود، تقاضای کاذب در بازار از بین می‌رود زیرا در گذشته که خودرو تک نرخی بود برای تشویق مردم به خرید خودرو، به مردم تسهیلات پرداخت می‌شد.

کاهش قیمت خودرو با عرضه چهارچرخ‌ها در بازار

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مشکلات صنعت خودرو باید ریشه‌ای حل شود، ادامه داد: براساس طرح ساماندهی عرضه خودرو که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تدوین شده، خودرو در بورس عرضه می‌شود که با تک نرخی شدن، تقاضای کاذب بازار حذف می‌شود. هرچند ممکن است در ابتدای امر قیمت‌ها صعودی شود اما با حذف تقاضای کاذب، بهای خودرو در بورس به قیمت پایه که توسط شورای رقابت تعیین خواهد شد، میل می‌کند.

وی اضافه کرد: می‌توان برای هزینه‌کرد مابه التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه، پیش‌بینی‌هایی انجام داد؛ به طور مثال اگر قرار است این اعتبار در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، باید این شرکت‌ها موظف به افزایش کیفیت و کمیت شوند و در صورتی که از تحقق این مهم سرباز زنند، از این پس اعتبارات به شرکت‌های خودروسازی داده نشود.

 

منبع: خانه ملت

ارسال نظر