|
کدخبر: 166316

وضعیتی عجیب در بازار خودرو

هرچند بازار خودرو هفته جاری را با ثبات نسبی قیمت ها آغاز کرده اما معاملات در این بازار همچنان کند است و خریداران منتظر کاهش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت های بازار خودرو هستند. در عین حال، فروشندگان نیز به دنبال عرضه خودرو با قیمت های متاثر از نرخ تورم هستند.

خودرو وضعیتی عجیب در بازار خودرو

هرچند بازار خودرو هفته گذشته شاهد رشد دوباره قیمت ها بود اما ثبات نرخ ارز باعث تثبیت نسبی قیمت خودرو طی نخستین روز هفته جاری شده و قیمت بیشتر خودروها رشد دوباره نداشته است. این در حالی است که کارشناسان بازار خودرو معتقدند همچنان بازار خودرو با حباب قیمتی همراه است و در صورت کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت. البته این اتفاق در شرایطی خواهد افتاد که تولید شرکت های خودروساز روند مناسبی را طی کند و شاهد افزایش تیراژ تولید باشیم.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد در حال حاضر هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۲۰۹ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۲۵۷ میلیون تومان در بازار معامله می شوند که تغییری نسبت به نرخ های هفته گذشته نداشته‌اند.

همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار با رشد یک میلیون تومانی نسبت به هفته قبل، با قیمت ۲۶۹ میلیون تومان به خریداران عرضه می شود. در عین حال قیمت پژو ۲۰۷i دنده ای با رشد ۵ میلیون تومانی به ۲۹۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷i دنده اتوماتیک سقف شیشه ای با افت ۶ میلیون تومانی به قیمت ۳۹۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در همین حال، قیمت هر دستگاه کوئیک دنده‌ای در بازار با رشد یک میلیون تومانی به ۱۵۲ میلیون تومان رسیده و تندر ۹۰ مدل E۲ معادل ۳۳۲ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود.

در مورد قیمت هایما S۷ در بازار نیز باید به نرخ ۶۸۵ میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم که ۱۰ میلیون تومان پایین‌تر از قیمت هفته پیش است. قیمت سمند ال ایکس نیز بدون تغییر، ۱۹۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۱۸۷ میلیون تومان و رانا ۲۰۶ میلیون تومان است.

همچنین تیبا صندوق دار با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان، تیبا هاچ بک ۱۳۶ میلیون تومان، دنا با قیمت ۲۶۳ میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای توربو ۳۵۰ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ با رشد ۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ با افزایش ۲ میلیون تومانی به قیمت ۱۱۲ میلیون تومان و ساینا نیز با قیمت ۱۴۶ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شوند.

سردرگمی خریدار و فروشنده

احسان علی احمدی، یک فعال بازار در مورد وضعیت قیمت خودرو در بازار گفت: با توجه به صحبت های مطرح شده در خصوص مذاکرات برجام و احتمال کاهش قیمت ارز، خریداران در بازار خودرو دست نگه داشته اند تا نرخ ها پایین تر بیاید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قدرت چانه زنی خریداران بیشتر از فروشندگان است، افزود: نامشخص بودن وضعیت قیمت ارز از یک طرف و در عین حال تورم سال جدید باعث شده تا نوعی سردرگمی برای خریداران و فروشندگان وجود داشته باشد به طوری که خریداران منتظر کاهش قیمت ها و فروشندگان منتظر افزایش دوباره قیمت ها هستند.

به گفته این فعال بازار، هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان، خرید و فروش در بازار خودرو کاهش می یافت اما امسال با توجه به وضعیت نامعلوم قیمت ها، خرید و فروش تقریباً صفر است و معامله ای صورت نمی گیرد.

فراز و نشیب بازار با تحریکات شورای رقابت

بازار خودرو در حالی در رکود به سر می برد که پس از تعطیلات نوروز، صحبت های رییس شورای رقابت مبنی بر تصمیم این شورا برای افزایش قیمت کارخانه ای خودروها باعث اوج گرفتن دوباره قیمت ها در بازار شد، چرا که قیمت خودرو در بازار تابعی از نرخ کارخانه ای خودروها است و هر نوع اظهار نظر در مورد تغییر قیمت خودروسازان تاثیر مستقیم بر نرخ های بازار خواهد داشت.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این مورد گفته بود: تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می توان گفت که ۶ ماه است هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد.

وی با تاکید بر اینکه در قیمت گذاری همچنان تورم بخشی را مدنظر قرار می دهیم، گفته بود: برای تصمیم گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال جاری منتظر نرخ تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس این تورم بخشی، قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد.

رئیس شورای رقابت همچنین گفته بود: اینکه برای سه ماه پایانی سال ۹۹ مجوز افزایش قیمت به خودروسازان ندادیم، به این دلیل نبود که تورم نداشتیم بلکه حدود ۱۴ درصد تورم داشتیم اما به دلیل اینکه سه ماه قبل، افزایش ۳۰ درصدی قیمت ها را داشتیم، تورم ۱۴ درصدی سه ماه پایانی سال را اعمال نکردیم.

این اظهارنظر کافی بود تا آرامش نسبی که از اواخر سال گذشته در بازار خودرو حاکم شده بود، به هم بریزد و قیمت ها دوباره روندی صعودی به خود گیرد. پس از این اتفاق، رئیس شورای رقابت در اظهار نظری متناقض در ۲۱ فروردین ماه اعلام کرد که شورای رقابت برای دستورالعمل ۶ ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته است و از این رو جای نگرانی نیست.

شیوا ادامه داد: اگر ثبات در بازار به ویژه ارز ادامه‌دار باشد صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یک ساله برمی‌گردد.

در حال حاضر با توجه به مشخص نبودن نرخ تورم بخش خودرو و عدم اعلام عمومی آن، قیمت ها در بازار تقریباً ثابت مانده و فعالان بازار منتظر مشخص شدن نرخ کارخانه ای خودروها هستند.

منبع: فارس

ارسال نظر