|
کدخبر: 164261

شوک قیمتی خودرو در راه است؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ضمن تاکید براینکه تغییر مسیر قیمت خودرو در روزهای پایانی هفته‌ (از روز سه‌شنبه) تحت تاثیر تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو برای سه ماهه ابتدایی سال جاری و اعمال نرخ تورم بخشی، اتفاق افتاده است، این افزایش قیمت را مقطعی و گذرا و ناشی ازجو روانی این خبر دانست.

خودرو شوک قیمتی خودرو در راه است؟

در حالی که بازار خودرو سال جاری را با نوسان افزایشی کاذب توسط صاحبان خودرو در سایت‌ها با فروش آغاز شد و برخی را به این تصور رساند که بالاخره بازار خودرو پس از حدود پنج ماه سیر نزولی؛ تاب نیاورده و مجدد سیر صعودی را آغاز کرده است. این در حالی است که در همان روزها که شنیده می‌شد طی ۱۰ روز نخست سال جدید، قیمت خودروهای داخلی روند افزایشی قابل توجهی داشته است، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران بر تعطیلی بازار خودرو وعدم انجام معاملات رسمی در تعطیلات نوروز تاکید کرد و بالا و پایین شدن قیمت را از جانب صاحبان خودرو دانسته که در سایت‌های فروش تعیین می‌شود.

آغاز رسمی فعالیت بازار خودرو از ابتدای هفته جاری بوده است و طی چند روز اول هم آرام با نوسانات محدود پیش رفت؛ بدین ترتیب که روز دوشنبه تغییری چندانی با قیمت‌های پیش از سال نداشت.

اما پس از اظهارنظر رضا شیوا - رئیس شورای رقابت- مبنی بر اینکه این سازمان منتظر تورم بخشی از سوی بانک مرکزی است تا در جهت افزایش قیمت خودرو برای سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری و با اعمال تورم بخشی، قیمت خودرو درب کارخانه را (پس از آنکه آخرین افزایش قیمت مربوط به سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ بوده و در سه ماه آخر سال به دلیل پایین بودن نرخ تورم، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرده بود) اصلاح و در حقیقت افزایش دهند.

براین اساس زمانیکه از رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خواستیم تا وضعیت بازار خودرو را در اولین هفته رسمی فعالیت این بازار تشریح کند، وی بازار را تا پیش از اعلام خبر تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو در فصل بهار، آرام و تغییر مسیر قیمتی این بازار را در پی صحبت‌های رئیس شورای رقابت عنوان کرد.

سعید موتمنی اظهار کرد: روز یکشنبه بازار با کاهش قیمت‌ها نسبت به پیش از سال جدید آغاز به کار کرد اما از روز سه‌شنبه به بعد با افزایش دو تا چهار میلیون تومان همراه بوده است. این تغییر مسیر قیمت خودرو در اثر جو روانی ناشی از صحبت‌های افزایش قیمت مصوب کارخانه‌ای بوده است. البته که باید بدانیم این تاثیر، کوتاه‌مدت خواهد بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: باتوجه به اینکه اثر روانی داشت، دارندگان خودرو به امید افزایش قیمت که بتوانند خودرو خود را با قیمت بالاتر بفروشند، علاوه براینکه قیمت‌ها را بالا بردند، در حالی که پیش‌تر (در زمان نزول قیمت‌ها) به دنبال خردیدار بودند، اکنون تا حدودی عقب‌نشینی کرده‌اند. از روز شنبه تا دوشنبه، قیمت تمامی محصولات حدود دو الی شش میلیون تومان نسبت به آخرین قیمت‌ها در سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرد؛ اما از روز سه‌شنبه دیدیم که قیمت‌ها مجدد پس از چندین ماه، روند افزایشی یافت.

وی افزود: بطور مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۱۹۹ میلیون تومان پایین آمده بود، مجدد تا ۲۰۵ میلیون تومان هم پیش رفت یا سمند که در اوج ۲۰۰ میلیون تومان بود تا ۱۹۰ میلیون تومان کاهش یافته بود اما مجدد به ۱۹۴ میلیون تومان رسید. در محصولات سایپا نیز پراید ۱۳۱ که به ۱۰۶ میلیون تومان رسیده بود مجدد در محدوده ۱۰۹ میلیون تومان قرار گرفت.

موتمنی تصریح کرد: البته که لازم به ذکر است، هفته اول از سال سپری شده و هنوز عرضه چندانی به بازار صورت نگرفته است و از سوی دیگر افرادی که خودرو در اختیار دارند، پس از اخبار افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات، تحت اثر روانی کوتاه‌مدت وارده به بازار، از عرضه امتناع کردند. در هر صورت بازار آرام است و تقاضای کاذب که همه خریدار باشند و فروشنده کم باشد، نیست؛ چراکه دیگر تقاضای کاذب از آبان ماه سال گذشته فروکش کرده و اصولا تقاضای کاذب به دنبال نوسانات قابل توجه نرخ ارز شکل می‌گیرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که دیگر نوسان شدید ارز نداشته باشیم، با عرضه مناسب خودروسازان به بازار، قیمت‌ها در بازار کنترل شده خواهد بود و بازار آرام پیش خواهد رفت. اکنون جو روانی کوتاه‌اثری در بازار شکل گرفته که به زودی خواهد خوابید و در درازمدت، با توجه به کنترل قیمت دلار و جلوگیری از نوسان شدید آن، با عرضه متناسب به بازار و بیش از تقاضا، قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت. بطور مثال کوئیک که در ایام شب عید، بسیار بیشتر از نیاز بازار تزریق شد، قیمت آن در بازار به ۳۰ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه هم رسید.

قیمت خودروها بیش از تورم، مشمول افزایش قیمت شده‌اند

این مقام صنفی تصریح کرد: بررسی و مقایسه قیمت کارخانه‌ای خودروها نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به تورم سال گذشته، بیشتر هم افزایش پیدا کرده است. اینکه شورای رقابت اعلام می‌کند نسبت به تورم قیمت‌ها افزایش متناسبی نداشته و اکنون شش ماه که قیمت مصوب محصولات افزایش نیافته است، آمار گویای مواردی دیگر است. مقایسه سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ با قیمت‌های فعلی به‌علاوه افزایش نرخ تورم، نشان می‌دهد که در قیمت کارخانه‌ای محصولات بسیال بیشتر میزان تورم، لحاظ شده است.

موتمنی افزود: مسئولان و نهادهای نظارتی بایستی بررسی کنند که آیا این تصمیم برای افزایش قیمت مصوب در شرایط بازار فعلی، منطقی خواهد بود یا نه؟ بررسی‌های ما که نشان می‌دهد قیمت‌ها بیش از تورم مشمول افزایش قیمت شده‌اند. سال گذشته تورم ۳۶ درصد بود اما بیشتر از این‌ها قیمت‌های مشمول افزایش یافت.

طبق اعلام رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشدگان خودرو تهران، آخرین قیمت پرتیراژها در بازار بدین صوت است که:

در محصولات گروه سایپا: پراید ۱۳۱ در محدوده ۱۰۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۱۲۶ میلیون تومان، پراید وانت (۱۵۱) حدود ۱۱۴ میلیون تومان، تیبا ۱۲۳ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۱۳۳ میلیون تومان، ساینا ۱۴۱ میلیون تومان و کوئیک حدود میلیون تومان است.

در محصولات ایران‌خودرو نیز: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۰۵ میلیون تومان و تیپ ۵ آن ۲۵۰ میلیون تومان، سمند LX حدود ۱۹۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ در محدوده ۱۸۴ میلیون تومان، دنا ۲۶۶ میلیون تومان و دناپلاس ۳۱۲ میلیون تومان قیمت دارند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر