|
کدخبر: 163881

کم خرج ترین خودروهای ایرانی کدامند؟

خودروهایی که مصرف سوخت کمتری دارند و استهلاک آنها پایین‌تر است، همیشه محبوب‌تر هستند. با ما همراه باشید تا با کم خرج ترین خودروهای ایرانی آشنا شویم.

خودرو کم خرج ترین خودروهای ایرانی کدامند؟

افزایش قیمت سوخت در کشورمان موجب شده تا میزان مصرف خودروها برای همه اهمیت پیدا کند. به همین دلیل افرادی که قصد خرید خودروی جدید دارند، معمولا به دنبال کم خرج ترین اتومبیل های ایرانی هستند. یعنی خودروهایی که هم مصرف سوخت آنها پایین باشد و هم هزینه استهلاک و تعمیر کمتری داشته باشند.

به صرفه ترین خودرو های داخلی آنهایی هستند که کمتر وارد تعمیرگاه می‌شوند. یک خودرو هرچقدر هم که مصرف پایینی داشته باشد، اگر به‌طور مرتب خراب شود و نقص فنی پیدا کند، خرج هنگفتی روی دست صاحبش می‌گذارد. در ضمن پول فقط یک بخش قضیه است؛ یک خودروی خراب نه‌تنها وقت صاحب خود را تلف می‌کند، بلکه فشارهای روحی و استرس زیادی را به وی تحمیل می‌نماید.

همه این موارد باعث می‌شوند که خرید اقتصادی ترین خودروهای ایرانی اهمیت زیادی داشته باشد. اگر به فکر خرید چنین اتومبیلی هستید، در ادامه با پرشین خودرو همراه باشید تا با کم خرج ترین خودروهای ایرانی آشنا شویم. شما فکر می‌کنید کم خرج ترین ماشین ایرانی کدام است؟

کم هزینه ترین خودروی های ایرانی (از نظر مصرف سوخت):

در سال‌های اخیر هزینه سوخت در کشورمان چندین برابر شده است و همین موضوع، خریداران خودرو را به فکر انداخته که بهتر است کم استهلاک ترین اتوموبیل های ایرانی را انتخاب کنند. از سوی دیگر، به خاطر افزایش قیمت بنزین، بازار خودروهای دوگانه‌سوز هم رونق خوبی پیدا کرده، اما همچنان برخی افراد معتقدند که مصرف گاز باعث آسیب رسیدن به موتور خودرو می‌شود و عمر مفید آن را کاهش می‌ دهد. این افراد اگر پول کافی برای خرید خودروی خارجی نداشته باشند، تنها یک راه دارند و آن هم خرید یکی از کم خرج ترین ماشین های ایرانی از نوع بنزینی است.

برای بررسی کم هزینه ترین خودروهای ایرانی باید به چند نکته مهم توجه داشته باشیم. اول از همه باید ببینیم که یک خودرو از چه پیشرانه‌ای استفاده می‌کند. برای مثال مدل‌های مختلف سمند ممکن است دارای موتور EF۷ یا TU۵ باشند که مصرف سوخت آنها با هم متفاوت است. بنابراین نمی‌توانیم به‌طور کلی بگوییم که خودروی سمند پرمصرف است یا کم‌مصرف و حتما باید به موتور آن و تکنولوژی ساختش توجه کنیم.

مورد بعدی در بحث به صرفه ترین اتومبیل های داخلی، توجه به مصرف آنها در شهر و جاده است. معمولا در مسیرهای شهری، خودروها سوخت بیشتری مصرف می‌کنند. یعنی ممکن است یک خودرو در جاده ۱۰۰ کیلومتری هفت لیتر بنزین بسوزاند، اما وقتی همین ۱۰۰ کیلومتر را داخل شهر طی می‌کند، مصرف سوختش به ۱۲ لیتر می‌رسد. به همین دلیل معمولا برای بیان مصرف سوخت خودروها از سیکل ترکیبی استفاده می‌کنند که میانگینی بین مصرف سوخت در جاده و داخل شهر است.

جالب است بدانید که خودروهای ایرانی به‌طور کلی جزو پرمصرف‌ترین خودروهای جهان هستند، اما در بین آنها می‌توانیم به چند مدل اشاره کنیم که از کم خرج ترین خودروهای داخلی محسوب می‌شوند. در زیر به معرفی هفت تا از این اتومبیل‌ها و میزان مصرف آنها می‌پردازیم.

ام وی ام ۱۱۰

اگرچه خودروی ام وی ام ۱۱۰ از نظر ایمنی در جایگاه پایینی قرار می‌گیرد، اما مصرف سوخت آن بسیار کم است و از این لحاظ می‌توان آن را یکی از کم خرج ترین خودروهای ایرانی نامید. موتور این خودرو سه سیلندر بوده و حجمی معادل ۰.۸ لیتر دارد و ۵۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی در این اتومبیل حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مدل چهار سیلندر آن نیز تقریبا همین میزان سوخت مصرف می‌کند.

تندر ۹۰

تندر ۹۰ از یک موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۱۰ اسب بخار بهره می‌برد و گیربکس آن هم در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه شده است. مدل دستی پنج سرعته بوده و مدل اتوماتیک چهار سرعته است. خودروی ال ۹۰ هم یکی از کم هزینه ترین اتومبیل های ایرانی است و در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌ طور ترکیبی حدود هشت لیتر بنزین می‌سوزاند.

پژو ۲۰۶

یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل، پژو ۲۰۶ است. با اینکه حدود دو دهه از عرضه این خودرو در بازار ایران می‌گذرد، اما پژو ۲۰۶ همچنان یکی از اقتصادی ترین اتومبیل های داخلی است. تیپ ۲ این خودرو دارای یک موتور ۱.۳ لیتری از نوع TU۳ بوده و می‌تواند قدرتی معادل ۷۵ اسب بخار تولید کند. میزان مصرف پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حالت ترکیبی حدود هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

سمند LX (موتور EF۷)

ایران خودرو به‌ منظور فیس‌لیفت سمند و ارتقای مشخصات فنی آن، سمند LX را در سال ۱۳۸۳ تولید کرد. موتور ۱.۶ لیتری این خودرو از نوع EF۷ است و می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار نیرو تولید کند و از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی، این نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می کند. سمند LX به‌ طور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر مصرف بنزین دارد. جالب است که سایر مدل‌های سمند مصرف سوخت بالایی دارند، اما سمند LX (با موتور EF۷) یکی از کم خرج ترین ماشین های داخلی به حساب می‌آید.

پراید

پراید هنوز هم محصول اصلی شرکت سایپا است و مدل‌های مختلف آن جزو کم خرج ترین خودروهای ایرانی به‌ شمار می‌روند. این خودرو موتوری با حجم ۱.۳ لیتر دارد که قدرتی معادل ۶۹ اسب بخار تولید می‌کند. مصرف سوخت پراید تقریبا ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و از این نظر یکی از کم هزینه ترین ماشین های ایرانی به حساب می‌آید، اما جالب است بدانید که اگر حجم موتور را هم در نظر بگیریم، مصرف پراید از سمند LX بیشتر می‌شود.

تیبا صندوق‌دار

یکی دیگر از محصولات پرفروش سایپا، خودروی تیبا است که به عنوان جانشین پراید در بازار عرضه شد. این خودرو موتوری به حجم ۱.۵ لیتر دارد که قادر است ۸۶ اسب بخار قدرت تولید کند. این اتومبیل در حالت ترکیبی حدود ۷.۳ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

ساینا دنده‌ای

ساینا به عنوان فیس‌لیفت خودروی تیبا در بازار عرضه شده است و پیشرانه آن تفاوت چندانی با تیبا ندارد. ساینا هم در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور ترکیبی حدود ۷.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند و از این نظر یکی از اقتصادی ترین اتوموبیل های ایرانی است.

اقتصادی ترین خودروی های ایرانی (از نظر استهلاک و هزینه تعمیر):

وقتی بخواهیم کم خرج ترین خودروهای ایرانی را مشخص کنیم، نمی‌توانیم فقط به پایین بودن مصرف سوخت آنها توجه داشته باشیم. یکی از موارد اصلی در تعیین این موضوع، هزینه استهلاک پایین خودروها است. هر اتومبیلی در بازه‌های زمانی مشخص، نیاز به صرف هزینه‌‌هایی دارد که گاهی این هزینه‌ها می‌توانند برای مالک خودرو دردسرساز شوند. بنابراین خیلی مهم است که خودرویی استاندارد و با استهلاک پایین را انتخاب کنیم. در ادامه قصد داریم کم استهلاک ترین خودروهای ایرانی را معرفی کنیم، اما قبل از آن، بهتر است با انواع هزینه‌های دوره‌ای یک خودرو آشنا شویم. در زیر فهرستی از این هزینه‌ها را ذکر کرده‌ایم:

روغن موتور: یکی از عادی‌ترین خرج‌هایی که همه خودروها دارند مربوط به تعویض روغن موتور است. تعویض روغن در خودورهای مختلف، هزینه‌های متفاوتی دارد. همچنین فاصله زمانی بین تعویض روغن موتور، به نوع خودرو و نوع روغنی که استفاده شده است برمی‌گردد.

لنت ترمز: لنت ترمز هم یکی از اقلام مصرفی در خودرو است. اگر از لنت نامرغوب استفاده کنید یا رانندگی استانداردی نداشته باشید، مجبورید زود به زود برای تویض لنت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

تسمه تایم: تسمه تایم در واقع هماهنگ کننده همه اجزای موتور است و سالم بودن آن اهمیت زیادی دارد. معمولا توصیه می‌شود که پس از هر ۶۰ هزار کیلومتر رانندگی، تسمه تایم را تعویض کنید.

شمع: شمع‌ها هم باید به‌طور مرتب تعویض شوند. این قطعه کوچک داخل سیلندر تاثیر زیادی روی عملکرد موتور خودروی شما خواهد داشت.

تعویض کلاچ: کلاچ هم از آن مواردی است که با توجه به نوع رانندگی شما، دیر یا زود فرسوده می‌شود و باید برای تعویض آن اقدام کنید. عوض کردن صفحه کلاچ در خودروهای مختلف، هزینه متفاوتی دارد.

کمک فنر: به دلیل رانندگی در جاده‌های ناهموار و به خاطر ضربه‌هایی که به سیستم کمک فنرهای خودرو وارد می‌شوند، باید به فکر تعمیر یا تعویض آنها باشیم. این مورد هم یکی از هزینه‌های ثابت اتومبیل محسوب می‌شود.

به‌ جز این موارد که به آنها اشاره کردیم، ممکن است هزینه‌های دیگری هم برای یک خودرو به‌وجود بیایند، اما عمده‌ترین موارد، همین‌ها هستند که در بالا ذکر شدند. حالا بیایید ببینیم که کم استهلاک ترین ماشین های ایرانی کدام‌ها هستند.

کم استهلاک ترین خودروهای داخلی:

همان‌طور که گفتیم، منظور از خودروی کم استهلاک، خودرویی است که هزینه‌های نگهداری پایینی دارد. این مورد تا حد زیادی به استاندارد بودن خودرو و کیفیت آن مربوط می‌شود، اما در بین خودروهای ایرانی هم، مواردی وجود دارند که به رغم کیفیت نه‌ چندان مطلوب، دارای استهلاک پایینی هستند. در ادامه با تعدادی از این خودروها آشنا می‌شویم.

پراید

پراید نه‌تنها ارزان‌ترین، بلکه یکی از کم استهلاک ترین اتوموبیل های داخلی به‌شمار می‌رود. همین مورد یکی از نقاط قوتی است که مشتریان ایرانی موقع خرید خودرو به آن توجه می‌کنند. در واقع وقتی افراد از خودشان یا از دیگران می‌پرسند که «ماشین کم خرج چی بخرم؟» اولین گزینه‌ای که به ذهن‌شان می‌رسد همین پراید است. لوازم یدکی پراید به راحتی و همه جا پیدا می‌شوند. هزینه تعمیر و تعویض اقلام مصرفی آن هم بسیار پایین است. مثلا تعمیر کامل موتور یک پراید، چیزی در حدود نصف تعمیر موتور پژو ۲۰۶ هزینه برمی‌دارد. در کل باید بگوییم که پراید، با فاصله زیادی نسبت به سایر رقبا، یکی از اقتصادی ترین ماشین های داخلی است.

پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ در بازار دارای دو تیپ مختلف است. تیپ ۲ این خودرو که موتور ۱.۴ لیتری و کم‌حجمی دارد، یکی از کم هزینه ترین اتوموبیل های داخلی است. لوازم یدکی این خودرو هم معمولا ارزان هستند و دستمزد تعمیر آن نیز از خودروهایی مثل سمند پایین‌تر است. پایین بودن مصرف سوخت و هزینه‌های استهلاک این خودرو باعث شده تا افرادی که به دنبال کم هزینه ترین خودروهای داخلی هستند، پژو ۲۰۶ را به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی، همواره مد نظر داشته باشند. در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم می‌توانیم همین موارد را ذکر کنیم؛ با این تفاوت که فقط هزینه تعمیر در مدل تیپ ۵ کمی بالاتر از تیپ ۲ است.

تندر ۹۰

خودروی تندر ۹۰ در حال حاضر قیمت نسبتا زیادی در مقایسه با هم‌رده‌های خودش دارد. از سوی دیگر بسیاری از افراد با شکل ظاهری این خودرو و همچنین طراحی کابین آن مشکل دارند. اما با تمام این ایرادات، تندر ۹۰ همچنان یکی از گزینه‌های پرفروش بازار است، چون جزو کم خرج ترین خودروهای ایرانی به حساب می‌آید. این خودرو در بخش فنی موتور و گیربکس از کیفیت بالایی برخوردار است و همین ویژگی آن را به یکی از کم استهلاک ترین ماشین های داخلی تبدیل می‌کند.

تیبا

تیبا که از ابتدا به عنوان جانشین اصلی پراید معرفی شد، هم قیمت پایینی دارد و هم یکی از اقتصادی ترین خودروهای داخلی، از نظر استهلاک به شمار می‌رود. هر دو مدل این خودرو (صندوق‌دار و هاچ‌بک) دارای لوازم یدکی ارزانی هستند و تعمیر آنها هم هزینه‌ای مشابه پراید به دنبال خواهد داشت. اگر به دنبال کم خرج ترین اتوموبیل های داخلی هستید، باید گوشه چشمی به تیبای سایپا هم داشته باشید.

کم استهلاک ترین خودروهای چینی در بازار ایران:

تا به اینجا با کم هزینه ترین ماشین های داخلی آشنا شدیم، اما در بین خودروهای خارجی ارزان‌ قیمت که عموما از کشور چین وارد شده‌اند نیز مدل‌هایی با استهلاک پایین یافت می‌شوند. چون بیشتر این خودروها در داخل کشور مونتاژ می‌شوند، قطعات یدکی آنها به راحتی در بازار پیدا شده و نسبت به سایر خودروهای خارجی، قیمت ارزان‌تری هم دارند. در ادامه پنج تا از به صرفه ترین ماشین های داخلی که شناسنامه چینی دارند اما در داخل مونتاژ می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

تیگو ۷

تیگو ۷ یکی از شاسی بلندهای چینی خوب در بازار ایران است که از حدود چهار سال پیش وارد بازار کشور شد. این کراس‌اور جمع و جور، دارای پیشرانه‌ای به حجم ۱.۵ لیتر است که به توربو شارژ مجهز شده و می‌تواند تا ۱۴۷ اسب بخار نیرو تولید کند. به‌ جرئت می‌توان گفت که تیگو ۷ یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای چینی است که تا به امروز وارد کشور ما شده و مونتاژ آن هم به‌ صورت استاندارد انجام گرفته و همین موضوع آن را به یکی از کم‌ خرج ترین خودروهای داخلی تبدیل کرده است.

جک S۵

رقیب اصلی تیگو ۷ در بازار، خودروی جک S۵ است که می‌توان آن را یک کپی چینی از روی هیوندای توسان نسل دوم قلمداد کرد. شاید کیفیت کلی جک S۵ یک رده پایین‌تر از تیگو ۷ باشد، اما اگر رفتار رانندگی درستی با این خودرو داشته باشید و قطعات و سیالات مصرفی آن را به موقع تعویض کنید، مطمئنا تا چند سال می‌توانید بدون دردسر خاصی سوار آن شوید.

لیفان ۸۲۰

در بین سدان‌های چینی، لیفان ۸۲۰ یکی از قدرتمندترین ماشین‌های داخلی است. پیشرانه این خودرو از موتور تویوتا کمری نسل ششم کپی‌برداری شده و از آنجا که این کپی به شکل خوبی صورت گرفته است، می‌توانیم بگوییم که پیشرانه لیفان ۸۲۰ در بین تمام پیشرانه‌های ساخت داخل کشور، در سطح بالاتری قرار دارد. قطعات این خودرو در بازار تا حدی گران هستند که دلیل این موضوع هم کیفیت بالای ساخت آنهاست؛ ولی با رانندگی درست، حداقل تا ۱۰۰ هزار کیلومتر می‌توانید بدون دردسر از این خودرو سواری بگیرید.

جک J۵

خودروی سدان جک J۵ هم در دو نسخه دستی و اتوماتیک در بازار وجود دارد. در نسخه‌های مختلف این خودرو دو نوع موتور نصب شده‌‌اند که اولی ۱.۵ لیتری و دومی ۱.۸ لیتری است. کیفیت این دو موتور در بسیاری از زمینه‌ها مشابه بوده، اما در برخی موارد کیفیت موتور ۱.۸ لیتری بالاتر است. جک J۵ خودروی کم استهلاکی است و تا حدود ۸۰ هزار کیلومتر نقص فنی خاصی پیدا نمی‌کند و سواری راحتی را برای مالک خود رقم می‌زند.

X۲۲

ام وی ام X۲۲ یکی از خودورهای شاسی بلند محبوب در بازار داخلی است که با موتور ۱.۵ لیتری و مصرف سوخت پایین، جزو اقتصادی ترین ماشین های ایرانی (مونتاژ داخل) به شمار می‌رود. شرکت مدیران خودرو این اتومبیل را با دو گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه کرده که در هر دو مدل، کیفیت ساخت و مونتاژ قطعات قابل قبول است. اگر رانندگی صحیحی با ام وی ام X۲۲ داشته باشید، حداقل تا ۶۰ هزار کیلومتر می‌توانید با خیال راحت و بدون دردسر از آن سواری بگیرید.

با دوام ترین خودروهای مونتاژی را بشناسید:

تا به اینجا با کم خرج ترین خودروهای ایرانی آشنا شدیم، اما اگر بخواهیم با دوام ترین اتوموبیل های داخلی را نام ببریم، گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانیم به آنها اشاره کنیم. در بحث دوام خودرو، بیشترین چیزی که اهمیت دارد، کیفیت بالای ساخت آن است. در ادامه تعدادی از خودورهای باکیفیت ساخت یا مونتاژ داخل را به شما معرفی می‌کنیم که در مجموع می‌توان آنها را با دوام ترین خودروهای ایرانی نامید.

هایما S۷ توربو اتوماتیک

هایما S۷ یکی از شاسی بلندهای بسیار محبوب در بازار ایران است. این خودرو با پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو دارای قدرت ۱۷۴ اسب بخار بوده و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۰ ثانیه است. هایما S۷ اتوماتیک با اینکه رقبای سرسختی در داخل کشور دارد، اما با توجه به کیفیت قابل قبول قطعات و همچنین قیمت مناسب، یکی از خودروهایی است ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

نیو مزدا ۳

در بین خودروهای سدان، سال‌هاست که مزدا ۳ به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای مونتاژ داخل شناخته می‌شود. نسل دوم این خودرو که در ایران با اسم مزدا ۳ نیو شناخته می‌شود، یک پیشرانه دو لیتری دارد که نیرویی معادل ۱۴۷ اسب بخار تولید می‌کند. مزدا ۳ نیو یک خودروی ایمن است که استانداردهای بالای جهانی در ساخت آن رعایت شده‌اند. این خودرو استهلاک پایینی هم دارد و روی هم رفته یکی از با دوام ترین خودروهای داخلی است.

پژو ۲۰۰۸

خودروی پژو ۲۰۰۸ به لطف پیشرانه قوی و ظاهر جذابی که دارد به یکی از کراس‌اورهای محبوب در بازار ایران تبدیل شده است. اگرچه این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۳ وارد بازارهای جهانی شد، اما نسخه‌ای از آن که در ایران مونتاژ می‌شود مربوط به فیس‌لیفت سال ۲۰۱۶ است که کیفیت ساخت بالاتری هم دارد. این خودرو هم به لحاظ مشخصات فنی و هم کیفیت قطعات، در سطح بسیار بالایی قرار می‌گیرد و می‌توان آن را یکی از با دوام ترین ماشین های داخلی نامید.

پژو ۲۰۷

پژو ۲۰۷ اگرچه تفاوت قیمتی نسبتا زیادی با پژو ۲۰۶ دارد، اما به همین نسبت، کیفیت آن نیز بالاتر رفته است. این خودرو اولین بار در سال ۹۵ عرضه شد و پس از آن، نسخه‌های جدیدتری از این اتومبیل هم به بازار آمدند. این خودرو دارای پیشرانه ۱.۶ لیتری است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد. کیفیت ساخت پژو ۲۰۷ بسیار بالاست و مصرف سوخت آن نیز پایین است. از نظر امکانات جانبی هم پژو ۲۰۷ وضعیت خوبی دارد. این خودرو در ظاهر کوچک و ظریف به نظر می‌رسد، اما می‌توانیم آن را یکی از با دوام ترین ماشین های ایرانی بنامیم.

دنا پلاس

دنا پلاس مدل فیس‌لیفت شده خودروی دنا است که مشخصات فنی آن هم تا حدودی تغییر کرده‌اند. پیشرانه این خودرو از نوع EF۷ و ۱.۷ لیتری بوده که می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید کند. در بین تمام خودروهای ایرانی (غیرمونتاژی) دنا پلاس یکی از بالاترین کیفیت‌ها را ارائه می‌دهد و به همین دلیل در رده با دوام ترین اتوموبیل های ایرانی قرار می‌گیرد.

 

منبع: منیبان
  • ۴۱۴ ارسالی در

    دنا آشغالترین خودرو ممکن است که تولید کردن .قطعات بی کیفیت و اصلا هر روز جلو نمایندگی.یک روز سنسور گاز و یک روز سنسور اکسیژن و .....هر روز براتون داستان داره .فکر کنید من صفر خریدم

  • ناشناس ارسالی در

    توکه همشون گفتی خودتم میدونی همش دروغه

ارسال نظر