|
کدخبر: 161774

احتمال جدید درباره واردات خودرو در ۱۴۰۰

آیا کره جنوبی به جای پرداخت پول به ایران، خودرو می‌دهد و واردات در سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟

خودرو احتمال جدید درباره واردات خودرو در ۱۴۰۰

مدتی است که بحث پرداخت پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی مطرح شده است. همچنان مشخص نیست که آینده پرداخت این پول چه خواهد بود.  اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد که تا حدودی به بحث واردات خودرو نیز مربوط می‌شود.

عدم واردات خودرو به کشور به دلیل محدودیت در منابع ارزی صورت گرفت. بنابراین اگر وضعیت منابع ارزی کشور در سال ۱۴۰۰ بهبود پیدا کند ممکن است واردات خودرو نیز آزاد شود. کما این که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با گسترش نیوز هم به احتمال آزادسازی واردات خودرو در ۱۴۰۰ اشاره کرده است. به نظر می‌رسد در صورت آزادسازی منابع مالی ایران و پس از انتخابات ۱۴۰۰ اتفاقاتی در خصوص واردات خودرو صورت گیرد.

البته احتمالات دیگری نیز در خصوص واردات خودرو وجود دارد که حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفت و گو با گسترش نیوز توضیحاتی در این خصوص داده است.

سنجری

سنجری درباره واردات خودرو در ۱۴۰۰ نیز گفت: واردات خودرو ریشه در توان ارزی کشور دارد. دلیل ممنوعیت واردات نیز به همین ذخایر ارزی برمی‌گردد و در شرایط تحریم صلاح نیست ارز مملکت برای اینگونه موارد خرج شود. اگر ممنوعیت واردات را بخواهیم برداریم باید یک اتفاق دیگری بیفتد و بتوانیم نفت بفروشیم. زمانی این کار انجام می‌شود که در تعاملات سیاسی اتفاقات مثبتی بیفتد. البته آزادسازی پول های بلوکه شده ایران نیز می‌تواند در این زمینه تاثیر بگذارد. با این وجود ممکن است آزادسازی پول های ایران در کره جنوبی نیز مشروط باشد و ممکن است آن ها خودرو به ما بدهند. در صورتی که این پول به صورت نقد به ایران داده شود دولت آن را برای واردات خودرو خرج نمی‌کند و صرف موارد اساسی مانند دارو و غذا می‌شود. در گذشته نیز بخشی از پول های ایران در کره جنوبی به صورت عرضه خودروهای هیوندای به ایران صورت گرفت. سانتافه های زیادی به ایران از همین طریق وارد شد.

وی درباره بازگشت به برجام نیز اظهار کرد: در مورد برجام اگر اتفاقی بیفتد هم شرکای تجاری صنعت خودرو به ایران برمی‌گردند و هم درآمد ارزی ایجاد می‌شود. در نتیجه از این طریق نیز ممکن است احتمال آزادسازی واردات خودرو وجود داشته باشد.

 

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر