|
کدخبر: 157842

دلیل بی‌رمقی بازار در روزهای پایانی سال چیست؟

بازار خودروی کشور شب عید متفاوتی را تجربه می‌کند. طبق روال معمول با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، جنب‌وجوش در بازار خودرو بیشتر می‌شود.

خودرو دلیل بی‌رمقی بازار در روزهای پایانی سال چیست؟
این در شرایطی است که امسال از رونق این بازار خبری نیست. به گفته فعالان بازار، معاملات خودرویی همچنان در رکود قرار دارد و خرید و فروش اندکی نیز، توسط مشتریان واقعی انجام می‌گیرد. آنچه مشخص است ابهام نسبت به آینده، باعث شده هر دو سمت بازار معاملات خودرو در این روزها از انجام معامله به نوعی خودداری کنند.

بازار خودروی کشور روزهای باثباتی را پشت‌سر می‌گذارد. به گفته فعالان بازار، معاملات خودرویی همچنان در رکود قرار دارد این در شرایطی است که خرید و فروش اندک نیز، توسط مشتریان واقعی انجام می‌گیرد. هرچند طبق روالی سالانه با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افت مدل خودروها، معاملات اوج گرفته و قیمت‌ها نیز به‌دلیل افزایش تقاضا روند صعودی به خود می‌گیرد، اما امسال برخلاف سال‌های گذشته خرید و فروش به‌صورت محدود انجام شده و با حضور مشتریان واقعی، واسطه‌گران از بازار عقب‌نشینی کرده‌اند. آنچه مشخص است،

اسفند امسال را می‌توان، ماه ابهام و انتظار بازار خودرو خواند.برخلاف دو ماه و نیم گذشته که به‌دلیل کاهش ریسک غیراقتصادی و تورم انتظاری قیمت‌ها در بسیاری از بازارها از جمله خودرو روند نزولی به خود گرفت در اسفندماه همراه با جریانات سیاسی و ابهامات ایجاد شده در بازگشت آمریکا به برجام، بسیاری از معامله‌گران دست از خرید و فروش کشیده‌اند و در انتظار سرانجام مذاکرات ایران و غرب نشسته‌اند. همانطور که عنوان شد هر ساله در ماه‌های پایانی سال به‌دلیل اوج‌گیری مسافرت‌های نوروزی و افت مدل خودروها، محصولات بیشتری از سوی فروشندگان در بازار عرضه می‌شود، حال آنکه امسال ابهام و انتظار مانع از جنب‌وجوش در بازار خودرو شده است. آنچه مشخص است اواخر بهمن ماه قیمت‌ها در بازارهای مختلف روند صعودی داشت؛ زیرا انتظارات تورمی در پی اخبار ضد و نقیض در مورد لغو تحریم‌ها و احیای برجام، دوباره اوج گرفت.

بر این اساس کارشناسان هشدار دادند که در صورت تداوم روند فعلی و مشخص نشدن وضعیت برجام، با تحریک انتظارات تورمی، بازارها نیز بار دیگر دچار جهش قیمت خواهند شد و هیچ بعید نیست اتفاقات پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رخ داده و قیمت‌ها دوباره به اوج بازگردند. در آن مقطع، نرخ ارز از ۲۶ هزار تومان نیز رد شد و خودرو هم به تبعیت از آن، صعود قیمت را تجربه کرد. به‌طوری‌که طبق بررسی‌های ما متوسط قیمت خودروهای داخلی در بهمن نسبت به دی، حدود ۱۰ درصد رشد کرد. این در حالی بود که قیمت خودرو در آبان، آذر و دی به‌دلیل نزولی شدن نرخ ارز، روند کاهشی داشت. اما اتفاقات اوایل اسفند یعنی برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ که همراه با اعلام نظر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام بود و همچنین غیرفعال کردن مکانیزم ماشه بار دیگر قیمت‌ها را در بازار شکست و شاهد روند نزولی قیمت بسیاری از محصولات خودرویی در بازار بودیم.

مجموعه این اتفاقات انتظارات تورمی را کاهش داد و نرخ ارز را نزولی کرد تا نه تنها روند افزایشی قیمت خودرو متوقف شود، بلکه منحنی قیمت رو به نزول نیز برود.این روزها اما سکوت حیرت‌آوری بر بازار خودرو حاکم است. همانطور که عنوان شد فعالان بازار عنوان می‌کنند که واسطه‌گران و دلالان از بازار عقب نشسته‌اند و در انتظارند.

در انتظار تصمیماتی که ممکن است منجر به لغو تحریم‌ها و گشایشی در اقتصاد کشور شود یا تحریم‌ها را از آنچه هست سخت‌تر و دشوارتر کند.

این عدم اطمینان حالا ثبات نسبی را در بازار حاکم کرده و مشتریان واقعی نیز با استفاده از این شرایط برای خرید به میدان آمده‌اند.از سوی دیگر اما بازار شب عید خودرو تحت‌تاثیر بسته وزارت صمت نیز قرار گرفته است. علیرضا رزم حسینی وزیر صمت طی دو ماه گذشته از بسته‌ای رونمایی کرد که قرار است در صورت اجرا تولید با جهش ۵۰ درصدی همراه شود.هر چند این بسته در شرایط کنونی در ستاد اقتصادی دولت قرار دارد، اما به گفته برخی از فعالان صنعت خودرو مسوولان صنعتی با موافقت دولت آزادسازی بخشی از خودروهای کم‌تیراژ را در این بسته پیش‌بینی کرده‌اند.

طبق شنیده‌ها قرار بوده که آزادسازی بخشی از خودروهای کم‌تیراژ در بهمن و اسفند انجام شود حال آنکه به‌دلیل آرامش و ثبات بازار، نه تنها این بسته اجرایی نشد، بلکه شورای رقابت نیز مصوبات خود را در همین راستا لغو کرد. حالا عنوان می‌شود که این بسته به‌طور حتم در اوایل سال آینده با هدف تامین نقدینگی خودروسازان و به‌دنبال آن جهش ۵۰ درصدی تولید باز خواهد شد و قیمت‌گذاری بخشی از خودروها به خودروسازان واگذار می‌شود.

این خبر هم‌اکنون بازار را نیز تحت‌تاثیر قرار داده به‌طوری‌که فروشندگان خودرو با اطمینان از افزایش قیمت برخی خودروها در سال آِینده به واسطه آزادسازی، خواهان عرضه محصولات خود در سال آینده هستند تا بلکه بتوانند با استفاده از جو ایجاد شده در این راستا سود بیشتری کسب کنند. در هر صورت پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو تا انتهای سال‌جاری همچنان بر مدار ثبات باشد و آرامشی که هم‌اکنون بر بازار حکمفرماست تا ابتدای سال ۱۴۰۰ تداوم داشته باشد. در این زمینه سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز در گفت‌وگوی دیروز خود با «ایرنا» پیش‌بینی کرده که ایام باقی‌مانده تا پایان سال تغییر قیمت چندانی در قیمت‌ها رخ نخواهد داد و شاید یکی دو درصد نوسان تا پایان سال ثبت شود، اما دوباره قیمت‌ها به نقطه قبلی باز خواهند گشت. به گفته این مقام صنفی، احتمال دارد فروشندگان در سایت‌ها و فضای مجازی قیمت‌های بالاتری برای خودروهای خود عنوان کنند، اما در بازاری که فروشنده زیاد، خریدار کم و تقاضا برای سرمایه‌گذاری فروکش کرده، جای چانه‌زنی زیاد است.

وی افزود: اکنون فقط افرادی که احتیاج و نیاز مبرم به خودرو دارند، برای خرید مراجعه می‌کنند، اما به‌دلیل شیوع کرونا بازار بی رمقی وجود دارد.

موتمنی این را هم تصدیق کرده که برخلاف سال‌های گذشته از افرادی که در ایام پایانی سال به قصد تبدیل به احسن کردن یا تعویض خودرو مراجعه می‌کردند، خبری نیست.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر