|
کدخبر: 156310

قبل عید خودرو بخریم یا بعد از عید؟

هرسال با شروع اسفند، بازار خودرو در شب عید داغ می‌شود امسال اما وضعیت کمی متفاوت است و نوسان قیمت دلار و دورنمای مبهم اقتصاد کشور موجب شده است که مشتریان بازار خودرو برای خرید دچار تردید شوند.

خودرو قبل عید خودرو بخریم یا بعد از عید؟

برخی تصور می‌کنند که با خرید زودهنگام قبل از عید نوروز ممکن است در سال ۱۴۰۰ بین ایران و امریکا توافقی انجام شود و قیمت خودرو ریزش داشته باشد و برخی دیگر نگران هستند که مذاکره با امریکا گرفتار پیچ و خم شده و قیمت صعودی شود و دست آنها از خرید خودرو تا سالیان سال کوتاه شود.

کارشناسان درباره آینده بازار خودرو تحلیلهای متفاوتی دارند. سعید موتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتگوهایی که با منابع خبری متفاوت داشته است، می‌گوید در حال حاضر که قیمت ارز نوسان دارد قیمت خودرو متاثر از آن شرایط نوسانی را تجربه خواهد کرد.

عده دیگری از کارشناسان معتقدند قیمت افزایشی خواهد بود. آنها به کاهش تیراژ خودرو اشاره کرده و می‌گویند تقاضای مصرفی در بازار خودروی ایران حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال است.

در سال ۹۲ و ۹۳ میزان تولید تقریبا با میزان تقاضا برابر بود و در مقاطعی قیمت خودرو در بازار آزاد کمتر از قیمت کارخانه شد.

در سال ۹۷ اما تیراژ خودرو به حدود یک میلیون دستگاه کاهش داشت و تا سال ۹۸ روند کاهشی ادامه داشته و تیراژ خودرو را به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه رساند.

در نتیجه تولید خودرو از تقاضا عقب افتاده و قیمت بالا رفت.

فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو با جام جم گفته است که حتی در صورت توافق با امریکا رشد اقتصادی به سرعت ترمیم نشده و قیمت خودرو کاهشی نخواهد بود.

او اعتقاد دارد که افرادی که قصد خرید خودرو دارند منتظر نمانده و خودروی مورد نیاز خود را زودتر بخرند.

برخی کارشناسان هم اعتقاد دارند که در صورت توافق با امریکا، کاهش قیمت خودرو در مورد خودروهای خارجی اتفاق می‌افتد، زیرا در حال حاضر خودروهای خارجی با دلار ۵۰ هزار تومانی فروخته می‌شوند اما قیمت خودروی داخلی با قیمت دلار تناسب دارد.

در این میان علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت وعده داده است که با افزایش تیراژ خودرو تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ قیمت خودرو کاهش دارد.

با این شرایط باید دید که کدام تحلیل به واقعیت نزدیکتر می‌شود؟

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر